Sammandrag

Publikationens namn

Auditering av Konstuniversitetet (Taideyliopiston auditointi)

Författare

Hanna-Leena Pesonen, Antti Huntus, Julia Rapo, Rasmus Vuori, Mirella Harri & Mira Huusko. Konstuniversitetets självvärderingsrapport (red.) Riikka Mäki-Ontto & Alina Savolainen.

Beslutet av sektionen för utvärdering av högskolorna

Auditeringen av Konstuniversitetet godkändes den 30 augusti 2024.

Kvalitetsstämpeln är i kraft till och med den 30 augusti 2030.

Auditeringsgruppens omdöme för utvärderingsområdena I-III

I: En kompetensskapande högskola: god nivå

II: En nyskapande högskola med genomslagskraft: god nivå

III: En utvecklingsorienterad och välmående högskola: god nivå

En lärande högskola, utvärderingsområdet som Konstuniversitetet valde

Ekologisk hållbarhet

Tema och partner för kollegialt lärande

Tema: Personalens arbetshälsa

Partner: Hanken Svenska handelshögskolan

Centrala styrkor och rekommendationer

Styrkor

  • Vid Konstuniversitetet betonas starkt de studerandes växande som konstnärer, vilket återspeglas i undervisningens och handledningens betoningar. Undervisningen stöder de studerandes utveckling som konstnärer redan under studietiden.
  • Konstuniversitetet har en stark och djärv försökskultur. Universitetssamfundet har vilja och mod att ta sig an samhälleliga utmaningar. Personalen, de studerande och alumnerna har breda nätverk och deltar aktivt i den offentliga debatten.
  • Konstuniversitetet har en bra uppfattning om sina utvecklingsområden och tar aktivt tag i dem. Universitetet har en kollegial kvalitetskultur baserad på dialog samt en förmåga till självreflektion.
  • Konstuniversitetet har valt ekologisk hållbarhet som ett strategiskt fokusområde som integrerats i utbildningen, forskningen och den konstnärliga verksamheten på ett genomgripande sätt.

Rekommendationer

  • Gemensamma utbildningsaktiviteter, intern studerandemobilitet, utbyte av god praxis samt känslan av gemenskap mellan akademierna kan ytterligare stärkas.
  • Universitetets strategiska mål för genomslag i samhället behöver tydliggöras och tydligare artikuleras både för det omgivande samhället och för den egna personalen. Personalens samhällspåverkan bör bättre erkännas och mer detaljerad information om påverkansarbetet bör samlas in och användas inom hela universitetet.
  • De strategiska åtgärderna bör fokuseras, prioriteras och effektiviseras för att minska på personalens arbetsbelastning
  • Kontinuiteten och ledningen av främjandet av ekologisk hållbarhet bör säkerställas efter att utvecklingsprojektet som haft fokus på temat avslutas.