3.4 Korkeakoulun esimerkit onnistuneista kehittämistoimista

Aloite- ja laatukanava

Vuonna 2022 otettiin käyttöön aloite- ja laatukanava, jonka tavoitteena on lisätä humakilaisten vaikuttamisen mahdollisuuksia ja tuoda esille kehittämisideoita. Henkilöstö ja opiskelijat ovat löytäneet kanavan erityisesti vuoden 2023 aikana ja sitä kautta on tullut tähän mennessä lähes 50 erilaista aloitetta. Esimerkkinä käyttöön otetusta aloitteesta on Kehu kaveria -Teams-kanava, jossa voi julkisesti kehua työkavereita hyvästä työstä kannustaen näin yhdessä kehittämiseen. Kanava on saanut kiitosta erityisesti palautteiden systemaattisesta käsittelystä Humakin toimielimissä ja ryhmissä sekä aktiivisesta tiedottamisesta. Sillä on merkittävä rooli palautteen vaikutusten näkyväksi tekemisessä ja näin Humakin laatukulttuurin rakentamisessa.

Sparkin käyttöönotto

Spark-opintojaksopalautejärjestelmän käyttöönotto vuonna 2021 tehosti palautteenkäsittelyä. Nykyinen järjestelmä tarjoaa automatisoituja toimintoja, jotka tuottavat visuaaleja ja yhteenvetoja myös opiskelijoiden hyödynnettäviksi. Opintojaksojen palautemäärä on kasvanut merkittävästi, mikä mahdollistaa entistä paremman opetuksen kehittämisen. Sparkin käyttöönoton myötä on otettu käyttöön lehtorin vastapalaute, joka on nyt osa jokaisen opintojaksototeutuksen prosessia. Järjestelmä mahdollistaa myös johdon ja esihenkilöiden seurata vastuualueensa palautteiden kehitystä, mikä on parantanut opintojaksopalautteiden seurantaprosessia.

Hyvinvoiva Humak -hanke (1.9.2023–31.12.2024)

Hyvinvoiva Humak -hanke toteutetaan henkilöstön osallistavien toimenpiteiden kautta, jotka perustuvat yhteisesti tunnistettuihin tarpeisiin ja kehittämiskohteisiin koko henkilökunnan työhyvinvoinnin parantamiseksi. Hankkeen kehitystyö nojaa vuoden 2022 henkilöstön hyvinvointikyselyyn ja tiiviiseen suunnitteluprosessiin, joka toteutetaan yhteistyössä OAJ:n Humak-opettajien ja johdon välillä. Hankkeessa paneudutaan Humakin tiimi- ja kehittämisryhmärakenteen sekä monipaikkaisen ja hybridirakenteen tuomiin haasteisiin. Samalla tutkitaan, miten hallinnollinen tiimi, fyysisen/digitaalisen läsnäolon tiimi ja työn sisällöistä muodostuvat tiimit voivat tukea tai asettaa haasteita toisilleen. Lisäksi keskitytään työn merkityksellisyyden kokemukseen: miten Humakin henkilöstö kokee oman toimintansa merkityksellisyyden suhteessa Humakin tavoitteisiin ja miten voidaan lisätä koetun työn merkityksellisyyttä.

Henkilöstön aamukahvit ja digipeda-aamukahvit

Verkossa järjestettäviä perjantaiaamukahveja on tarjottu koko henkilöstölle jo vuosien ajan. Niiden tarkoituksena on luoda yhteistä tilannekuvaa, varmistaa tehokas tiedonkulku ajankohtaisista tapahtumista, esitellä hankkeissa ja kehittämisprojekteissa saavutettuja tuloksia, tehdä tutuksi uudet työntekijät sekä tiedottaa erilaisten palveluiden uutisista. Keskiössä on rehtorin katsaus, joka kattaa toiminnalliset ja strategiset tavoitteet, tulokset, taloustilanteen sekä korkeakoulupolitiikkaan liittyviä aiheita. Aamukahvien tallenteet ja esitysmateriaalit ovat saatavilla intrassa mahdollistaen kaikille työntekijöille osallistumisen. Niiden saavutettavuus on erittäin hyvä, sillä osallistumisprosentti on n. 70 % ja n. 15 % katsoo tilaisuuden jälkeen päin. Aamukahvit ovat edistäneet merkittävästi sisäistä viestintää ja vahvistaneet yhteisöllisyyttä monipaikkaisessa organisaatiossa. Niiden avulla on onnistuttu luomaan avoin ja vuorovaikutteinen ilmapiiri, joka vahvistaa yhteenkuuluvuuden tunnetta henkilöstön keskuudessa.

Aamukahvien rinnalla toteutetaan joka toinen perjantaiaamu digipeda-aamukahvit. Ne ovat keskeisessä roolissa henkilöstön osaamisen kehittämisessä tarjoten mahdollisuuden oppia uusista järjestelmistä, perehtyä muuttuneisiin toimintatapoihin ja ohjeisiin sekä jakaa hyviä käytänteitä erityisesti verkkopedagogiikan osalta. Tilaisuudet eivät ainoastaan tue osaamisen kasvattamista vaan ovat myös luoneet innostavan oppimisilmapiirin Humakissa. Digipeda-aamukahvit ovat käytännönläheinen foorumi, joka on vahvistanut henkilöstön osaamista ja siten merkittävästi tukenut Humakin laatutyötä.

Raportointipalvelu Kompassi

Yksi keskeisimmistä välineistä tuloksellisuuden seurannassa ja toiminnanohjauksessa on raportointipalvelu Kompassi. Kompassi mahdollistaa tiedolla johtamisen tarjoten sekä johdolle että henkilöstölle reaaliaikaisen kuvan koko korkeakoulun, tulosyksiköiden ja vahvuusalojen tulostilanteesta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin toimien näin tärkeänä osana päätöksentekoa. Palvelusta löytyy mm. opiskelijoiden edistymisen seurannan liikennevalot, jotka mahdollistavat tutkinto-opiskelijoiden opintojen edistymisen tarkan seurannan ja varhaisen puuttumisen mahdollisuuden viivästymistapauksissa. Kompassista löytyy myös opiskelijakyselyiden tulostiedot, ja tulevaisuudessa sinne tuodaan kattavammin mm. hanke- ja taloustietoa. Järjestelmän käytettävyyteen on kiinnitetty erityistä huomiota ”Kurkista Kompassiin keskiviikkoisin” -vinkeillä, joilla henkilöstö on saanut kattavan käsityksen raportointipalvelun toiminnoista. Vinkkien avulla on myös rohkaistu Kompassin käyttöön osana päivittäistä työtä. Lue lisää Väläyksiä Humakista IV s. 54–61.