Tiivistelmä

Julkaisun nimi

Humanistisen ammattikorkeakoulun auditointi

Tekijät

Heidi Rontu, Sinikka Valtonen, Esa Viklund, Leevi Viljanen, Kirsi Mustonen & Niina Nurkka

Humanistisen ammattikorkeakoulun itsearviointi (toim.)  Johanna Henriksson, Päivi Marjanen, Karel McLeod Smith, Jukka Määttä, Timo Parkkola & Titta Pohjanmäki.

Korkeakoulujen arviointijaoston päätös

Humanistisen ammattikorkeakoulun auditointi on hyväksytty 4.10.2024.

Laatuleima on voimassa 4.10.2030 asti.

Auditointiryhmän arvio arviointialueista I-III

I: Osaamista luova korkeakoulu: hyvä taso

II: Vaikuttava ja uudistava korkeakoulu: hyvä taso

III: Kehittyvä ja hyvinvoiva korkeakoulu: hyvä taso

Oppiva korkeakoulu – Humanistisen ammattikorkeakoulun valitsema arviointialue

Monipaikkaisen organisaation johtaminen

Vertaisoppimisen teema ja kumppani

Teema: TKI-toiminnan yhteiskunnallinen vaikuttavuus

Kumppani: Jyväskylän ammattikorkeakoulu

Keskeiset vahvuudet ja kehittämissuositukset

Vahvuudet 

  • Humanistisen ammattikorkeakoulun toimintakulttuuri kannustaa henkilöstöä kokeiluihin kumppaneiden kanssa ja vahvistaa edellytyksiä luovaan ilmapiiriin.
  • Opiskelijoiden ohjaukseen liittyvät menettelytavat tukevat opintojen sujuvaa etenemistä. Valmennusmallia sovelletaan laajasti ja se muodostaa luontevan viitekehyksen oppimiselle Humanistisessa ammattikorkeakoulussa.
  • Henkilöstö ja opiskelijat osallistuvat monipuolisesti Humanistisen ammattikorkeakoulun toiminnan kehittämiseen erilaisissa työryhmissä.
  • Humanistisella ammattikorkeakoululla on vahva arvopohja, joka on saatu viestittyä läpi organisaation niin, että arvot muodostavat yhteisesti omaksutun viitekehyksen. Henkilöstön ja opiskelijoiden sitoutuminen ammattikorkeakoulun arvoihin luo perustan monipaikkaiselle johtamiselle.

Kehittämissuositukset

  • Opiskelijoita tulee osallistaa nykyistä vahvemmin Humanistisen ammattikorkeakoulun palautekulttuurin kehittämiseen ja palauteprosessin systematisointiin.
  • Kansallisten ja kansainvälisten verkostojen ja kumppanuuksien johtamiselle ja hallinnoinnille tulee luoda selkeät ja yhtenäiset menettelytavat.
  • Hallinnollisten prosessien ja toiminnan kehittämisen vastuita tulee selkeyttää.
  • Kampusten sijoittuminen etäälle toisistaan ja alueiden keskuksista sekä muista verrokkitoimijoista tulee ottaa huomioon johtamisessa ja yhdessä tekemisessä. Johtamiskäytänteitä tulee kehittää niin, että ne tukevat nykyistä vahvemmin monipaikkaisen organisaation mallia.