Tiivistelmä

Julkaisun nimi

LAB-ammattikorkeakoulun auditointi

Tekijät

Jaakko Hallila, Liisa Postareff, Isabella Lindberg, Hilla Vuori & Mira Huusko

LAB-ammattikorkeakoulun itsearviointiraportti (toim.) Merja Heino, Minna Suutari & Tanja Matikainen.

Korkeakoulujen arviointijaoston päätös

LAB-ammattikorkeakoulun auditointi on hyväksytty 8.11.2024.

Laatuleima on voimassa 8.11.2030 asti. 

Auditointiryhmän arvio arviointialueista I-III

I: Osaamista luova korkeakoulu: hyvä taso

II: Vaikuttava ja uudistava korkeakoulu: hyvä taso

III: Kehittyvä ja hyvinvoiva korkeakoulu: hyvä taso

Oppiva korkeakoulu – LAB-ammattikorkeakoulun valitsema arviointialue

Vaativan innovaatiotoiminnan tuki

Vertaisoppimisen teema ja kumppani

Teema: Opiskelijahyvinvointi

Kumppani: AVANS University of Applied Sciences, Alankomaat

Keskeiset vahvuudet ja kehittämissuositukset

Vahvuudet 

  • LAB-ammattikorkeakoulun (LAB) koulutuksella on vahva työelämäyhteys. Osaamistarpeita tunnistetaan yhteistyössä työelämäkumppaneiden kanssa.
  • LABin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI-toiminnan) vaikuttavuudelle on asetettu kunnianhimoiset tavoitteet ja järjestelmä niiden saavuttamiseen.
  • Strategia ja toimenpideohjelma ohjaavat vahvasti LABin toimintaa ja henkilöstö on sisäistänyt ne hyvin.
  • Vaativan innovaatiotoiminnan tukea on vahvistettu LABissa, mikä näkyy onnistuneina rahoitushakemuksina. LUT-korkeakoulupalvelut tukevat LABin vaativaa innovaatiotoimintaa merkittävästi.

Kehittämissuositukset

  • Oppimisen ja opetuksen laatua tulee arvioida nykyistä monipuolisemmin. LABin tulee edelleen kehittää mittareita koulutuksen laadun seuraamiseen. Kerätyn tiedon perusteella LABin tulee tunnistaa kehittämistoimenpiteitä ja toteuttaa ne.
  • LABin tulee määritellä koko korkeakoulun yhteiset toimintatavat yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen ja vaikuttavuuden edelleen kehittämiseksi.
  • LABin tulee kirkastaa laatujärjestelmänsä keskeiset kohdat korkeakouluyhteisölle esimerkiksi nykyistä kattavammalla laatukäsikirjalla, joka palvelee ammattikorkeakoulun laatutyötä ja strategista johtamista.
  • Henkilöstötarpeiden ennakointia vaativassa innovaatiotoiminnassa tulee edelleen kehittää.