Tiivistelmä

Julkaisun nimi

Taideyliopiston auditointi

Tekijät

Hanna-Leena Pesonen, Antti Huntus, Julia Rapo, Rasmus Vuori, Mirella Harri & Mira Huusko. Taideyliopiston itsearviointiraportti (toim.) Riikka Mäki-Ontto & Alina Savolainen.

Korkeakoulujen arviointijaoston päätös

Taideyliopiston auditointi on hyväksytty.

Laatuleima on voimassa 30.8.2030 asti.

Auditointiryhmän arvio arviointialueista I-III

I: Osaamista luova korkeakoulu: hyvä taso

II: Vaikuttava ja uudistava korkeakoulu: hyvä taso

III: Kehittyvä ja hyvinvoiva korkeakoulu: hyvä taso

Oppiva korkeakoulu – Taideyliopiston valitsema arviointialue

Ekologinen kestävyys

Vertaisoppimisen teema ja kumppani

Teema: Henkilöstön työhyvinvointi 

Kumppani: Hanken Svenska handelshögskolan

Keskeiset vahvuudet ja kehittämissuositukset

Vahvuudet 

  • Taideyliopistossa on vahva ajatus opiskelijoiden kasvamisessa taiteilijoiksi, mikä näkyy opetuksen ja ohjauksen painotuksissa. Opetus tukee opiskelijoiden taiteilijaksi kasvamista jo opiskeluaikana.
  • Taideyliopistossa on vahva ja rohkea kokeilukulttuuri. Yliopistoyhteisöllä on halu ja rohkeus tarttua yhteiskunnallisiin haasteisiin. Taideyliopiston henkilöstö, opiskelijat ja alumnit ovat laajasti verkostoituneet ja osallistuvat näkyvästi julkiseen keskusteluun.
  • Taideyliopistolla on hyvä käsitys kehittämiskohteistaan ja niihin myös tartutaan. Yliopistossa on yhteisöllinen, keskusteleva laatukulttuuri sekä taito itsereflektointiin.
  • Ekologinen kestävyys on nostettu Taideyliopiston strategiseksi kärjeksi ja läpileikkaavasti mukaan koulutukseen, tutkimukseen ja taiteelliseen toimintaan.

Kehittämissuositukset

  • Akatemioiden välistä yhteistä koulutustoimintaa, opiskelijoiden liikkuvuutta ja hyvien käytänteiden jakamista sekä yhteisöllisyyttä akatemioiden välillä tulee edelleen vahvistaa.
  • Yliopiston strategisia yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita tulee terävöittää ja sanoittaa nykyistä selkeämmin sekä ympäröivälle yhteiskunnalle että omalle henkilöstölle. Henkilöstön yhteiskunnallista vaikuttamista tulee tunnistaa nykyistä paremmin, ja vaikuttavuustyöstä tulee kerätä nykyistä tarkempaa tietoa ja hyödyntää sitä koko yliopistossa.
  • Henkilöstön kuormittuneisuuden vähentämiseksi strategisia toimenpiteitä tulee fokusoida, priorisoida ja rytmittää.
  • Ekologisen kestävyyden edistämisen jatkuvuus ja johtaminen tulee turvata, kun siihen keskittynyt kehittämisprojekti päättyy.