3.1 Laatujärjestelmän hyödyntäminen strategisessa johtamisessa

Auditointiryhmän arvio

Laatujärjestelmä on osittain hajanainen

LAB on ammattikorkeakouluna nuori. Kahden ammattikorkeakoulun yhdistymisen jälkeen uuden organisaation rakentamista tehtiin pitkään koronapandemian aiheuttamissa poikkeusoloissa. Lähtökohdat uuden laatujärjestelmän rakentamiselle ja sisäistämiselle ovat olleet haastavat. Auditointihaastatteluissa korostuikin, että korkeakoulun rakentaminen näissä olosuhteissa on ollut vaativa tehtävä ammattikorkeakoulun johdolle ja henkilöstölle.

LABin laatupolitiikka tähtää laadun jatkuvaan ylläpitämiseen PDCA-viitekehyksen mukaisesti. Laadun vastuut on määritelty osana laatupolitiikkaa, joka on julkinen. Opiskelijoiden, henkilöstön ja sidosryhmien tarpeet halutaan huomioida toiminnan kehittämiseksi. Toiminnan tunnuslukuja seurataan avoimesti intranetissä. Auditointivierailun perusteella tunnusluvuista saatua tietoa hyödynnetään strategiatyössä ja päätöksenteossa. Itsearviointiraportin mukaan strategian ja toimenpideohjelman toteutumista seurataan ja arvioidaan säännöllisesti yksiköissä, yksiköiden johtotiimeissä, rehtorin ja yksiköiden johtajien tapaamisissa, johtoryhmän kokouksissa ja hallituksessa. Johtoryhmällä on käytössään toimenpideohjelman vuositason seuranta ja arviointityökalu, joka painottuu laadulliseen arviointiin. Tältä osin laatujärjestelmän menettelytavoissa ja tavoitteiden liittymisessä johtamiseen ja toiminnanohjaukseen on onnistuttu.

Auditointiaineiston perusteella LABin laatujärjestelmän ytimen muodostavat ammattikorkeakoulun strategia, LUT-korkeakoulujen yhteinen strategia, toiminnanohjauksen asiakirjat sekä erilaiset ohjeistukset, joita on LABin intranetissä sekä opiskelijoille eLABissa. Keväällä 2024 julkaistuun laatukäsikirjan uusimpaan versioon on koottu suppea yleiskuvaus organisaation toiminnasta sekä toiminnan kehittämisestä.

LAB tavoittelee laatujärjestelmän, toiminnanohjauksen ja johtamisen kokonaisuutta, joka tukee strategian tavoitteiden toteutumista sekä toiminnan jatkuvaa kehittämistä PDCA-syklin mukaisesti. PDCA-kehyksen toteutuminen yksiköissä perustuu toimenpidesuunnitelmien toteutumiseen, joiden taustalla on ammattikorkeakoulun strategia. Tavoitteiden asettamisessa korostuvat TKI-toiminnan indikaattorit. Henkilöstö on hyvin sisäistänyt TKI-toiminnan prosessit ja laadunhallinnan.

Auditointihaastatteluiden mukaan laatujärjestelmä koostuu lukuisista asiakirjoista sekä muista ohjeistuksista. Laatujärjestelmä on vaihtelevasti osana henkilöstön arkea. Haastatteluissa tuli esiin erilaisia ja myös osittain toisistaan poikkeavia näkemyksiä LABin laatujärjestelmästä. Auditointiryhmä suositteleekin, että LAB kirkastaa yhteisössään laatujärjestelmänsä keskeiset kohdat. Auditointiryhmä suosittelee, että laatujärjestelmää koskeva keskeinen tieto kootaan yhdeksi kattavaksi hallituksen hyväksymäksi laatukäsikirjaksi, jonka sisältö otetaan systemaattiseen käsittelyyn ja seurantaan johtoryhmässä, yksiköissä ja tiimeissä. Mikäli laatukäsikirja päätetään integroida intranettiin, siitä tulee tiedottaa henkilöstölle ja opiskelijoille.

Henkilöstö on sisäistänyt LABin strategian

LABin laatujärjestelmää on kehitetty rinnakkain strategiatyön kanssa. Auditointivierailun perusteella henkilöstö tuntee hyvin LABin strategiset tavoitteet ja strategian sisällön sekä oman työnsä yhteyden ammattikorkeakoulun tavoitteisiin. LABin strateginen ohjaus on vahvaa ja erityisesti strategian määrällisiä indikaattoreita seurataan aktiivisesti. Strategialla tavoitellaan, että LAB on profiililtaan kansainvälisesti tunnettu innovaatiokorkeakoulu. Strategiassa on asetettu tavoitteet valmistuneiden opiskelijoiden määrälle, opiskelijoiden työllistymiselle, lukuvuosimaksuille, NPS-suositteluindeksille, täydentävälle rahoitukselle sekä vertaisarvioiduille julkaisuille.

Auditointihaastatteluissa ilmeni, että vaikka opiskelijoiden palautteita ja niihin reagoimista pidetään tärkeinä, opetuksen laatuprosessit ja palautteisiin reagoiminen olivat vaihtelevia ja osittain puutteellisia. Auditointihaastatteluiden perusteella myös LABin kampusten välillä on koulutukseen liittyviä laatueroja. Auditointiryhmä näkee, että LAB hyötyisi koulutuksen ja opetuksen laadun nykyistä selkeämmästä määrittelemisestä, koulutuksen laatua kuvaavien mittareiden kehittämisestä ja niiden nykyistä systemaattisemmasta hyödyntämisestä, koulutusta koskevan tiedon analysoinnin, seurannan ja niiden perusteella linjattujen toimenpiteiden toteuttamisesta sekä toteuttamisen systemaattisesta seurannasta.