3.3 Laatujärjestelmän toimivuus ja kehittäminen

Auditeringsgruppens bedömning

Laatujärjestelmässä on TKI-painotus

LABin laatujärjestelmä kattaa ammattikorkeakoulun perustehtävät. Auditointihaastatteluiden mukaan LABin laatukulttuuri perustuu sen arvoihin eli rohkeuteen ja reiluuteen. LABin laatujärjestelmässä tietoa tuotetaan tuloskorttien, fiilismittarin, AVOP-kyselyn, tiimien palautteen sekä erilaisten mittari- ja palautetietojen seurannalla. Auditointihaastatteluiden perusteella strategiassa huomioitujen tulosmittareiden seuranta on systemaattista ja koko ammattikorkeakoulun kattavaa. Erityisen hyvin seurataan TKI-toiminnan mittareiden tuloksia.

Auditointivierailun perusteella LAB kehittää toimintaansa tiedolla johtamisella. Tästä yhtenä esimerkkinä on vuonna 2023 tehty LAB-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan nykytilan ja vaikuttavuuden ulkoinen arviointi, jonka perusteella auditointihaastattelujen mukaan oli käynnistetty useita onnistuneita uudistuksia. Myös LABin kyky reagoida henkilöstökyselyn tuloksiin osoittaa, että ammattikorkeakoululla on kykyä reagoida laatujärjestelmän kautta nouseviin kehittämisalueisiin. Koulutuksen laatujärjestelmää on käsitelty luvuissa 1 ja 3.1.

Laatujärjestelmän yksityiskohtia tulee terävöittää

LABin kehittämistoimintaa voi kuvailla ketteräksi. Kun henkilökunta on nostanut asioita esiin, niihin on myös reagoitu. Auditointiryhmä suosittelee, että LAB selkeyttää laatujärjestelmäänsä sekä tekee siitä nykyistä näkyvämmän korkeakouluyhteisössä. Esimerkiksi PDCA-syklin vaikutukset eri tiimien toimintaan olisi hyvä käydä läpi tiimikohtaisesti. Nykyistä yksityiskohtaisempi laatukäsikirja ja sisäiset auditoinnit voisivat olla keinoja systematisoida toimintaa ja kehittää erityisesti koulutuksen ja opetuksen prosesseja ja laatua. LAB nostaa itsearvioinnissaan tavoitteeksi tietovaraston kehittämisen, jolloin edellä mainittuja asioita on hyvä pyrkiä integroimaan tietovarantoon.

Auditointiryhmän mukaan LABin laatutyö hyötyisi vertaisoppimisesta toisten suomalaisten ammattikorkeakoulujen kanssa. Fyysisestä etäisyydestä huolimatta myös Lahden ja Lappeenrannan kampusten yhteistyötä olisi hyödyllistä lisätä laatuasioissa. Mahdolliset laatuerot kampusten opetuksen välillä tulee selvittää ja pyrkiä yhdenmukaistamaan toimintaa niin, että kummankin kampuksen parhaat käytännöt otetaan molemmissa käyttöön. Myös nykyistä laajempi vertaisoppiminen LUT-yliopiston kanssa laatuasioissa voisi olla hyödyllistä. Lähtökohtaisesti LABin laatukulttuurin kehittäminen edellyttää henkilöstön, opiskelijoiden ja sidosryhmien nykyistä aktiivisempaa osallistamista.