Vertaisoppiminen toteutettiin yhdessä LAB-ammattikorkeakoulun kansainvälisen strategisen kumppanin, Alankomaissa sijaitsevan AVANS University of Applied Sciences’n kanssa. AVANS valittiin benchlearning-kumppaniksi, koska AVANSissa on vahvasti kehitetty opiskelijahyvinvoinnin toimintamalleja ja yhteistyölle on jo vakaa perusta kumppanuuden myötä. Vertaisoppimisen kohteena oli opiskelijahyvinvointi, erityisesti tutorointi. Valittu teema on tärkeä ja ajankohtainen sekä LABissa että AVANSissa. Vertaisoppiminen liittyy Osaamista luova korkeakoulu -arviointialueeseen.
Tavoitteet ja toteutus
Vertaisoppimisen tavoitteena oli vaihtaa tietoa, kokemuksia ja hyviä käytänteitä opiskelijahyvinvointiin, erityisesti tutorointiin liittyen.
Vertaisoppimisen teemasta, tavoitteista ja toteutuksesta sovittiin lokakuussa 2022 AVANSin ja LABin johdon tapaamisessa. Vertaisoppiminen toteutettiin verkkotapaamisina. Kevätlukukaudella 2023 korkeakoulujen yhteisissä suunnittelupalavereissa vertaisoppimisen sisältöä ja toteutusta suunniteltiin yhdessä, ja vertaisoppimisen kohteeksi täsmentyi tutorointi.
Varsinainen vertaisoppimistapaaminen toteutettiin 18.9.2023 Teams-tapaamisena. Vertaisoppimistapaamiseen osallistui yhteensä 14 henkilöä, kuusi henkilöä AVANSista ja kahdeksan LABista. Mukana oli asiantuntijoita organisaatioiden eri toiminnoista sekä LABin opiskelijakunta KOEn edustajat. Vertaisoppimistapaamisessa kumpikin organisaatio esitteli oman tutorointimallinsa ja sen hyvät käytänteet. Esitysten pohjalta keskusteltiin ja pohdittiin aihetta yhdessä.
Vertaisoppimisprosessi onnistui hyvin ja vertaisoppimisen tavoite – vaihtaa tietoa, kokemuksia ja hyviä käytänteitä tutorointiin liittyen – saavutettiin. Vertaisoppimisen toteutus verkossa onnistui sujuvasti ja vuorovaikutus oli toimivaa. Vertaisoppimisen avulla kumpikin organisaatio sai kehittämisajatuksia omaan toimintaansa.
Vertaisoppimisen keskeiset tulokset
Tutoroinnin periaatteet ovat samantyyppiset molemmissa korkeakouluissa. Tutoroinnilla on keskeinen rooli opiskelijan hyvinvoinnin tukemisessa, ja sitä toteutetaan monipuolisin menetelmin systemaattisten mallien mukaan koko opiskelupolun ajan molemmissa korkeakouluissa.
- Opiskelijan ohjausta ja tukea tarjoavat useat eri toimijat molemmissa korkeakouluissa. Toimijoiden tehtäväkuvat ja työnjako vaihtelevat korkeakouluittain. Tutorointiin osallistuvat niin korkeakoulujen henkilökunta kuin opiskelijatutorit.
- Molemmissa korkeakouluissa tutorointia tuetaan digitaalisesti, LABilla LAB@avain -opintojakson sekä eLABin avulla ja AVANSilla opiskelijoiden hyvinvointisovelluksella.
- Opintojen aloitusvaiheeseen on molemmissa korkeakouluissa panostettu erityisesti. AVANS on kehittänyt opintojen ensimmäisten kuukausien orientaatioon First 100 days-konseptin. LABilla on kehitetty ensimmäisen opiskeluvuoden orientaatiota tukevaa First-Year Experience -konseptia.
- Yhteisten ajanviettotilojen ja palvelujen fyysisen saavutettavuuden nähdään tukevan opiskelijahyvinvointia. AVANSilla on käytössä ns. living rooms- konseptit. LABilla vastaavia kohtaamispaikkoja ja pop-up-palvelupisteitä ovat toteuttaneet eri toimijat molemmilla kampuksilla.
- Opiskelijan mielen hyvinvoinnin ja henkiseen tuen saatavuuteen on molemmissa korkeakouluissa kiinnitetty erityistä huomiota. Tutorointia toteuttavat toimijat tukevat opiskelijaa omien rooliensa kautta. Hyvinvoinnin tukea tarjotaan myös digitaalisesti: LABissa eLAB-portaali tarjoaa hyvinvoinnin tueksi tietoa ja materiaaleja. AVANS on pilotoinut hyvinvointisovellusta, joka tukee opiskelijaa henkilökohtaisesti oman hyvinvointinsa seuraamisessa ja ylläpitämisessä.
- Ohjauksen malli eri vaiheineen on dokumentoitu ja viestitty LABin opiskelijoille eLABin kautta. AVANSilla on käytössä erilaisia tiedotuskanavia. AVANS viestii ohjauksen toimintatavoista pedagogiseen malliin kytkeytyvien opiskelijalupausten kautta.
Oman organisaation hyvät käytännöt | Kumppaniorganisaation hyvät käytännöt |
Opiskelijaviestintä eLABissa | Living rooms -konsepti |
Opiskelijan digitaalinen perehdytys LAB@avain -opintojakson avulla | Opintojen aloitusta tuetaan “Student journey: First 100 days” -konseptin mukaisesti |
Tutoroinnin toteuttaminen konseptoidun tutoropettaja-mallin ja Ammatillisen kasvun opintojaksojen avulla. Tutoropettajan tukena toimii tutoropettajan käsikirja. | Vahva panostus opiskelijan mielen hyvinvoinnin ja henkiseen tukeen sekä opiskelijoiden hyvinvointia tukevan sovelluksen hyödyntäminen |
Opiskelijoille annetut lupaukset saatavilla olevasta tuesta | |
Tutorointia toteuttavien vakiintuneet roolit ja tehtävänkuvat |
Antakaa konkreettinen esimerkki/esimerkkejä, miten vertaiskumppanin hyviä käytäntöjä aiotaan hyödyntää tai on jo hyödynnetty. |
LABilla pohditaan nykyisten kohtaamispaikkojen kehittämistä living rooms-konseptin suuntaisiksi. Tämän avulla voitaisiin lisätä systemaattista, aikataulutettua toimintaa sekä yhteistyötä eri toimijoiden välillä. |
LABilla kehitetään opintojen alkuvaiheen orientaatiota edelleen FYE-konseptin mukaisesti, esimerkiksi osallistumalla kansallisen FYE-verkoston toimintaan sekä hyödyntämällä LUTin vakiintuneessa FYE-toiminnassa havaittuja hyviä käytänteitä. Lisäksi pohditaan, miten opintojen alkuvaiheen orientaatiota voisi kehittää edelleen AVANSin 100-päivää konseptin ja FYE-toimintojen mukaisesti. |
Opiskelijan ohjauksen ja tuen palveluihin liittyvää viestintää kehitetään jatkuvasti sekä opiskelijoiden että henkilöstön suuntaan. LAB-tason viestintä on kunnossa, mutta edelleen on tarpeen miettiä välineitä kohdennetun opiskelijaviestinnän tarpeisiin. |
Auditointiryhmän arvio
LAB on valinnut vertaisoppimisen aiheeksi opiskelijahyvinvoinnin ja sen kumppaniksi AVANS-ammattikorkeakoulun Alankomaista. Vertaisoppimisen tavoitteena oli jakaa kokemuksia ja hyviä käytänteitä opiskelijahyvinvoinnista sekä erityisesti tutoroinnista. Vertaisoppiminen toteutettiin yhdellä Teams-tapaamiskerralla.
Auditointiaineiston perusteella LABiin on rakennettu kokonaisvaltainen opiskelijan ohjauksen ja tuen malli, johon sisältyy opiskelijoiden ohjaus ja tuki hakuvaiheesta valmistumisvaiheeseen. Vertaisoppimisessa LAB tunnisti tarpeen kehittää opiskelijoille fyysisiä kohtaamispaikkoja, sillä aiemmat kohtaamispaikat ovat eri toimijoiden rakentamia ja toisistaan irrallisia. Nykyisten fyysisten kohtaamispaikkojen vaihtelevat aukioloajat ja sijainnit aiheuttavat epävarmuutta opiskelijoille siitä, missä kampuksilla voi kohdata muita opiskelijoita. Auditointiryhmä tukee LABia edistämään opiskelijoiden kohtaamisia kasvokkain etäkohtaamisen lisäksi. Lähikohtaamisella on merkittävä rooli opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemisessa. Auditointiryhmä kannustaa LABia kehittämään mahdollisuuksia kohtaamisiin kampuksilla.
LABin tavoitteena on lisätä opiskelijahyvinvointipalveluiden saavutettavuutta, systemaattista ja aikataulutettua toimintaa sekä yhteistyötä eri opiskelijoiden ja henkilökunnan välillä. Auditointiryhmä iloitsee, että kohtaamispaikkojen kehittäminen kampuksilla on otettu opiskelijahyvinvointiryhmään kehittämiskohteeksi vuosille 2024–2025. Auditointiryhmä suosittelee, että opiskelijahyvinvointiryhmä kuulee laajasti opiskelijoita prosessissa ja että opiskelijat otetaan mukaan kohtaamispaikkojen suunnitteluun ja kehittämiseen molemmilla kampuksilla.
Auditointiryhmä tunnistaa muitakin hyviä kehittämiskohteita opiskelijahyvinvoinnin edistämiseksi LABissa, kuten kattava opiskelijahyvinvoinnin tukipaketti opiskelijoille ja vertaistutorointi. LAB voisi yhdistää opiskelijahyvinvoinnin kehittämiseen myös opiskelijoiden yhdenvertaisen ja tasa-arvoisen kohtelun varmistamisen. Auditointiryhmä kannustaa LABia selvittämään myös opiskelijoiden näkemystä eLABin kautta tapahtuvan opiskelijaviestinnän tehokkuudesta. Auditointiryhmä suosittelee, että opiskelijat otetaan nykyistä aktiivisemmin toimijoina mukaan LABin kehittämiseen eikä pelkästään kehittämistyön kohteiksi.