Publikationens namn
Auditering av LAB-ammattikorkeakoulu
Författare
Jaakko Hallila, Liisa Postareff, Isabella Lindberg, Hilla Vuori & Mira Huusko
LAB-ammattikorkeakoulus självvärdering (red.) Merja Heino, Minna Suutari & Tanja Matikainen.
Beslutet av sektionen för utvärdering av högskolorna
Auditeringen av LAB-ammattikorkeakoulu godkändes den 8 november 2024.
Kvalitetsstämpeln är i kraft till och med den 8 november 2030.
Auditeringsgruppens omdöme för utvärderingsområdena I-III
I: En kompetensskapande högskola: god nivå
II: En nyskapande högskola med genomslagskraft: god nivå
III: En utvecklingsorienterad och välmående högskola: god nivå
En lärande högskola, utvärderingsområdet som LAB-ammattikorkeakoulu valde
Stöde för krävande innovationsverksamhet
Tema och partner för kollegialt lärande
Tema: Studerandes välbefinnande
Partner: AVANS University of Applied Sciences
Centrala styrkor och rekommendationer
Styrkor
- Utbildningen vid LAB-ammattikorkeakoulu (LAB) har stark koppling till arbetslivet. Kompetensbehoven identifieras i samarbete med partners från arbetslivet.
- LAB har satt upp ambitiösa mål för forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhetens genomslagskraft och ett system för att uppnå målen.
- Strategin och det operativa programmet styr starkt LABs verksamhet och de är väl förankrade hos personalen.
- Stödet för krävande innovationsverksamhet har stärkts vid LAB, vilket återspeglas i goda resultat vad gäller finansieringsansökningar. LUT-universitetstjänster ger ett betydande stöd till LABs krävande innovationsverksamhet.
Rekommendationer
- Mångsidigare metoder för utvärdering av kvaliteten på lärande och undervisning bör tas fram. LAB bör vidareutveckla indikatorer för att följa upp utbildningens kvalitet. LAB bör identifiera och genomföra förbättringsåtgärder på basis av insamlade data.
- LAB bör definiera gemensamma metoder för hela yrkeshögskolan för att ytterligare utveckla sin samverkan med samhället och genomslagskraft i samhället.
- LAB bör förtydliga de viktigaste punkterna i sitt kvalitetssystem för högskolegemenskapen, till exempel genom en mer omfattande kvalitetsmanual som stöder yrkeshögskolans kvalitetsarbete och den strategiska ledningen av yrkeshögskolan.
- Personalbehoven för den krävande innovationsverksamheten bör förutses bättre.