Sammandrag

Publikationens namn

Humanistisen ammattikorkeakoulun auditointi (Auditering av Humanistinen ammattikorkeakoulu)

Författare

Heidi Rontu, Sinikka Valtonen, Esa Viklund, Leevi Viljanen, Kirsi Mustonen & Niina Nurkka

Humanistinen ammattikorkeakoulus självvärdering (red.) Johanna Henriksson, Päivi Marjanen, Karel McLeod Smith, Jukka Määttä, Timo Parkkola & Titta Pohjanmäki.

Beslutet av sektionen för utvärdering av högskolorna

Auditeringen av Humanistinen ammattikorkeakoulu godkändes den 4 oktober 2024.

Kvalitetsstämpeln är i kraft till och med den 4 oktober 2030.

Auditeringsgruppens omdöme för utvärderingsområdena I-III

I: En kompetensskapande högskola: god nivå

II: En nyskapande högskola med genomslagskraft: god nivå

III: En utvecklingsorienterad och välmående högskola: god nivå

En lärande högskola, utvärderingsområdet som Humanistinen ammattikorkeakoulu  valde

Ledning av en organisation med flera enheter

Tema och partner för kollegialt lärande

Tema: FUI-verksamhetens genomslag i samhället

Partner: Jyväskylän ammattikorkeakoulu

Centrala styrkor och rekommendationer

Styrkor

  • Praxis för handledning av studerande stöder smidig studiegång. Modellen för coaching tillämpas i stor utsträckning och utgör en god referensram för lärandet vid Humanistinen ammattikorkeakoulu.
  • Verksamhetskulturen vid Humanistinen ammattikorkeakoulu uppmuntrar personalen till försök med samarbetspartners och stärker förutsättningarna för en kreativ atmosfär.
  • Personalen och de studerande deltar mångsidigt i olika arbetsgrupper som berör verksamhetsutvecklingen vid Humanistinen ammattikorkeakoulu.
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu har en stark värdegrund som kommunicerats tvärs hela organisationen. Värdena utgör en gemensam referensram som tillägnats inom organisationen. Engagemanget för yrkeshögskolans värderingar hos personalen och studerandena skapar en grund för ledningen av den utspridda organisationen med flera enheter.

Rekommendationer

  • Studerandena borde engageras mer än i nuläget i utvecklingen av responskulturen och systematiseringen av responsprocessen vid Humanistinen ammattikorkeakoulu.
  • Tydlig och enhetlig praxis borde skapas för ledning och hantering av nationella och internationella nätverk och partnerskap.
  • Ansvaren för de administrativa processerna och verksamhetsutvecklingen borde förtydligas.
  • Det är långa avstånd mellan högskolans campusområden och campusen är belägna långt ifrån regioncentra och andra motsvarande aktörer. Dessa aspekter borde beaktas både i ledningen och samarbetet. Ledningspraxis borde utvecklas så att den bättre stöder den utspridda organisationen med flera enheter.