Julkaisun nimi
Humanistisen ammattikorkeakoulun auditointi
Tekijät
Heidi Rontu, Sinikka Valtonen, Esa Viklund, Leevi Viljanen, Kirsi Mustonen & Niina Nurkka
Humanistisen ammattikorkeakoulun itsearviointi (toim.) Johanna Henriksson, Päivi Marjanen, Karel McLeod Smith, Jukka Määttä, Timo Parkkola & Titta Pohjanmäki.
Korkeakoulujen arviointijaoston päätös
Humanistisen ammattikorkeakoulun auditointi on hyväksytty 4.10.2024.
Laatuleima on voimassa 4.10.2030 asti.
Auditointiryhmän arvio arviointialueista I-III
I: Osaamista luova korkeakoulu: hyvä taso
II: Vaikuttava ja uudistava korkeakoulu: hyvä taso
III: Kehittyvä ja hyvinvoiva korkeakoulu: hyvä taso
Oppiva korkeakoulu – Humanistisen ammattikorkeakoulun valitsema arviointialue
Monipaikkaisen organisaation johtaminen
Vertaisoppimisen teema ja kumppani
Teema: TKI-toiminnan yhteiskunnallinen vaikuttavuus
Kumppani: Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Keskeiset vahvuudet ja kehittämissuositukset
Vahvuudet
- Humanistisen ammattikorkeakoulun toimintakulttuuri kannustaa henkilöstöä kokeiluihin kumppaneiden kanssa ja vahvistaa edellytyksiä luovaan ilmapiiriin.
- Opiskelijoiden ohjaukseen liittyvät menettelytavat tukevat opintojen sujuvaa etenemistä. Valmennusmallia sovelletaan laajasti ja se muodostaa luontevan viitekehyksen oppimiselle Humanistisessa ammattikorkeakoulussa.
- Henkilöstö ja opiskelijat osallistuvat monipuolisesti Humanistisen ammattikorkeakoulun toiminnan kehittämiseen erilaisissa työryhmissä.
- Humanistisella ammattikorkeakoululla on vahva arvopohja, joka on saatu viestittyä läpi organisaation niin, että arvot muodostavat yhteisesti omaksutun viitekehyksen. Henkilöstön ja opiskelijoiden sitoutuminen ammattikorkeakoulun arvoihin luo perustan monipaikkaiselle johtamiselle.
Kehittämissuositukset
- Opiskelijoita tulee osallistaa nykyistä vahvemmin Humanistisen ammattikorkeakoulun palautekulttuurin kehittämiseen ja palauteprosessin systematisointiin.
- Kansallisten ja kansainvälisten verkostojen ja kumppanuuksien johtamiselle ja hallinnoinnille tulee luoda selkeät ja yhtenäiset menettelytavat.
- Hallinnollisten prosessien ja toiminnan kehittämisen vastuita tulee selkeyttää.
- Kampusten sijoittuminen etäälle toisistaan ja alueiden keskuksista sekä muista verrokkitoimijoista tulee ottaa huomioon johtamisessa ja yhdessä tekemisessä. Johtamiskäytänteitä tulee kehittää niin, että ne tukevat nykyistä vahvemmin monipaikkaisen organisaation mallia.