Högskolans självvärdering
Beskriv kort de rutiner som tillämpas i planeringen av utbildningen och bedöm hur välfungerande rutinerna är.
Använd följande delfrågor i tillämpliga delar i er självvärdering:
- På vilket sätt säkerställer högskolan utbildningsutbudets koppling till högskolans strategi?
- På vilket sätt säkerställer högskolan att de fastställda lärandemålen uppnås och att de motsvarar de studerandes och arbetslivets behov?
- På vilket sätt har högskolan sett till att examina motsvarar rätt nivå i den nationella referensramen för examina och övriga samlade kompetenser?
- På vilket sätt säkerställs att kvalitetsrutinerna stöder planeringen av utbildningen?
- På vilket sätt bedöms de studerandes arbetsmängd och hur följs den upp?
- På vilket sätt stöder undervisningsmetoderna och lärmiljöer uppnåendet av lärandemålen?
- På vilket sätt integreras forsknings-, utvecklings-och innovationsverksamhet (FUI) eller konstnärlig verksamhet i undervisningen? På vilket sätt ser högskolan till att de senaste forskningsrönen kopplas till utbildningen? På vilket sätt uppmuntras personalen att stärka kopplingen mellan utbildning och FUI-verksamheten?
- På vilket sätt kan de studerande och de externa intressenterna påverka vid planeringen av utbildningen?
- På vilket sätt beaktas studerandeperspektivet vid planeringen av flexibla studievägar och säkerställande av att studierna löper smidigt?
- På vilket sätt beaktas internationalisering vid planeringen av utbildningen?
- På vilket sätt utnyttjar högskolan benchlearning vid utveckling?
Sammanfatta det viktigaste styrkorna och utvecklingsområdena för planeringen av utbildningen i tabellen nedan.
Styrkor |
Utvecklingsområden |
|
|
Auditeringsgruppens bedömning
Bedöm hur välfungerande rutiner högskolan har för planeringen av utbildningen. Lyft fram styrkor, god praxis och utvecklingsområden i högskolans förfaringssätt.
Använd följande delfrågor i tillämpliga delar i er bedömning:
- På vilket sätt säkerställer högskolan utbildningsutbudets koppling till högskolans strategi?
- På vilket sätt säkerställer högskolan att de fastställda lärandemålen uppnås och att de motsvarar de studerandes och arbetslivets behov?
- På vilket sätt har högskolan sett till att examina motsvarar rätt nivå i den nationella referensramen för examina och övriga samlade kompetenser3?
- På vilket sätt säkerställs att kvalitetshanteringsrutinerna stöder planeringen av utbildningen?
- På vilket sätt bedöms de studerandes arbetsmängd och hur följs den upp?
- På vilket sätt stöder undervisningsmetoderna och lärmiljöer uppnåendet av lärandemålen?
- På vilket sätt integreras forsknings-, utvecklings-och innovationsverksamhet (FUI) eller konstnärlig verksamhet i undervisningen? På vilket sätt ser högskolan till att de senaste forskningsrönen kopplas till utbildningen? På vilket sätt uppmuntras personalen att stärka kopplingen mellan utbildning och FUI-verksamheten?
- På vilket sätt kan de studerande och de externa intressenterna påverka vid planeringen av utbildningen?
- På vilket sätt beaktas studerandeperspektivet vid planeringen av flexibla studievägar och säkerställande av att studierna löper smidigt?
- På vilket sätt beaktas internationalisering vid planeringen av utbildningen?
- På vilket sätt utnyttjar högskolan benchlearning vid utveckling?