1.1 Planeringen av utbildningen

Assessment of the audit team

Bedöm hur välfungerande rutiner högskolan har för planeringen av utbildningen. Lyft fram styrkor, god praxis och utvecklingsområden i högskolans förfaringssätt.

Använd följande delfrågor i tillämpliga delar i er bedömning:

  • På vilket sätt säkerställer högskolan utbildningsutbudets koppling till högskolans strategi?
  • På vilket sätt säkerställer högskolan att de fastställda lärandemålen uppnås och att de motsvarar de studerandes och arbetslivets behov?
  • På vilket sätt har högskolan sett till att examina motsvarar rätt nivå i den nationella referensramen för examina och övriga samlade kompetenser3?
  • På vilket sätt säkerställs att kvalitetshanteringsrutinerna stöder planeringen av utbildningen?
  • På vilket sätt bedöms de studerandes arbetsmängd och hur följs den upp?
  • På vilket sätt stöder undervisningsmetoderna och lärmiljöer uppnåendet av läran­demålen?
  • På vilket sätt integreras forsknings-, utvecklings-och innovationsverksamhet (FUI) eller konstnärlig verksamhet i undervisningen? På vilket sätt ser högskolan till att de senaste forskningsrönen kopplas till utbildningen? På vilket sätt uppmuntras personalen att stärka kopplingen mellan utbildning och FUI-verksamheten?
  • På vilket sätt kan de studerande och de externa intressenterna påverka vid plane­ringen av utbildningen?
  • På vilket sätt beaktas studerandeperspektivet vid planeringen av flexibla studievägar och säkerställande av att studierna löper smidigt?
  • På vilket sätt beaktas internationalisering vid planeringen av utbildningen?
  • På vilket sätt utnyttjar högskolan benchlearning vid utveckling?