Auditeringens utgångspunkter och genomförande

De grundläggande principerna för verksamheten vid Nationella centret för utbildningsutvärdering är utvecklande utvärdering och att producera verkningsfull information som stöd för utvecklandet av utbildningen.

Auditeringsmodellens syfte är att:

  • utvärdera om högskolans kvalitetsarbete motsvarar de europeiska principerna för kvalitetshantering
  • utvärdera om kvalitetssystemet producerar ändamålsenlig information med hänsyn till kontinuerlig förbättring av verksamheten och om det leder till effektiva utvecklings-åtgärder
  • uppmuntra högskolorna till internationalisering, experimentering och skapandet av en kreativ miljö i högskolorna samt
  • samla öppen och transparent information om finländska högskolornas kvalitetsarbete.

Auditeringar av högskolor har utförts i Finland i enlighet med principen om utvecklande utvärdering sedan 2005.

Principerna för auditeringsmodellen beskrivs mer i detalj i auditeringshandboken.

Genomförandet av auditeringen

Auditeringen genomfördes av en nordisk auditeringsgrupp som bestod av fyra medlemmar:

Utvärderingsexpert Mirella Nordblad från Nationella centret för utbildningsutvärdering var projektledare.

Auditeringen baserar sig på en självvärderingsrapport och material som högskolan sammanställt samt ett auditeringsbesök vid högskolan xx–xx månad 2018. Auditeringsgruppen hade även tillgång till högskolans elektroniska system. Faserna och tidtabellen för auditeringen var följande:

 

Avtalsförhandlingar    xx.yy.2018
Auditeringsgruppen tillsattes
Högskolan levererade självvärderingen och auditeringsmaterialet
Informations- och diskussionstillfälle vid högskolan
Auditeringsbesöket
Sektionen för utvärdering av högskolorna fattade beslut om auditeringens resultat
Rapporten publicerades
Avslutande seminarium
Uppföljning av utvecklingsarbetet

Utvärderingskriterierna

Utvärderingsområdena (I–III) utvärderades som helheter med hjälp av utvecklingsfaserna utmärkt, god, bristfällig.

  • Utvecklingsfasen god som krävs för godkännande beskrivs i rapportens bilaga 1.
  • Utvecklingsfasen utmärkt innebär att högskolans systematiska verksamhetsutveckling och utvecklingsåtgärder skapar särskilt mervärde för högskolan, intressenterna eller bådadera. Högskolan kan ge övertygande exempel på åtgärder den vidtagit för att utveckla verksamheten.
  • Utvecklingsfasen bristfällig innebär att högskolan i utvärderingsområden (I-III) helt eller till centrala delar saknar systematiska, välfungerande och inkluderande rutiner och att det inte finns belägg för kvalitetsarbetets effektivitet i förhållande till verksamhetsutvecklingen.