Taideyliopiston tulee hyödyntää nykyistä systemaattisemmin koulutustoiminnasta kerättyä palautetta
Taideyliopiston vahvuuksia ovat avoimuus, opetushenkilöstön ja opiskelijoiden väliset palautejärjestelmät, opiskelijoiden edustavuus eri työryhmissä sekä kyky rakentavaan dialogiin. Opiskelijoiden ja opettajien välillä on tiivis vuorovaikutus, joka luo perustan opetuksen arvioinnille. Vuorovaikutus mahdollistaa opettajien ymmärryksen opiskelijoiden tarpeista ja kehityksestä, mikä edistää samalla opetuksen jatkuvaa parantamista.
Opetuksen arvioinnissa käytetään erilaisia määrällisiä ja laadullisia tietolähteitä. Lisäksi käytetään Tiedolla johtamisen portaalia. Palautetieto auttaa tunnistamaan opetuksen vahvuuksia ja kehittämiskohteita. Auditointivierailun haastateltavien mukaan opiskelijapalautetta kerätään aktiivisesti, ja sitä on kehitetty paljon viimeisten vuosien aikana. Palautetta kerätään kaikilta opintojaksoilta ja yksilöopetuksesta. Opiskelijoiden tietojärjestelmän kautta antaman palautteen määrä on suhteellisen vähäinen, vaikka opettajia on muistutettu antamaan opetuksessa aikaa palautteen antamiseen. Työpajojen mukaan osa opiskelijoista kokee palautteenantoähkyä. Sekä opiskelijat että opettajat kokivat usein Tuudon palautekanavan ylimääräisenä. Opettajat kyseenalaistivat Tuudon anonyymina palautekanavana, koska ryhmäkoot ovat pieniä. Opettajien mukaan opiskelijapalautteen suhde opiskelijoiden osaamisen arviointiin, opiskelijoiden itsearviointiin ja opettajien omaan kehittämistyöhön vaatii parantamista. Valtakunnallisten kyselyiden, kuten Kandipalautteen, vastaajamäärät ovat Taideyliopistossa suhtellisen suuria. Taideyliopisto saa palautetta myös keskusteluista ylioppilaskunnan edustajien kanssa.
Vastapalautteen antamisen suhteellinen määrä on alhainen. Vastapalautetta ei anneta opiskelijoiden mukaan riittävästi, mikä saattaa jättää opiskelijat epätietoisiksi siitä, mihin tarkoitukseen ja miten heidän antamansa palaute hyödynnetään. Erityisesti opintojaksopalautteen käsittelyprosessi ja konkreettiset vaikutukset olivat useille opiskelijoille epäselviä. Auditointivierailun haastateltavien mukaan järjestelmän kautta annettava vastapalaute ei taidealoilla ole aina järkevää, sillä alalla toimivat sitä paremmin erilaiset palautekeskustelut ja palautteiden käsittely suullisesti. Taideyliopiston kulttuuri onkin keskusteleva, kriittinen ja itsereflektoiva, mikä mahdollistaa keskustelun vaikeistakin asioista ja kehittämiskohteisiin tarttumisen.
Vaikka auditointivierailun perusteella yliopiston johto ja henkilöstö tunnustivat laajalti palautetiedon merkityksen, auditointiryhmän mielestä sen systemaattista hyödyntämistä tulee lisätä. Auditointiryhmä suositteleekin, että nykyistä selkeämpi viestintä saadun palautetiedon käyttötarkoituksista ja sen vaikutuksista opetuksen kehittämiseen parantaisi kerätyn palautetiedon laatua ja helpottaisi sen pohjalta tehtävää kehittämistä ja päätöksentekoa. Nykyistä selkeämpi viestintä palautteiden käytöstä tukisi opetuksen kehittämistä sekä parantaisi opiskelijoiden oppimis- ja vaikuttamismahdollisuuskokemuksia.
Taideyliopistossa opetus ja taiteellinen toiminta ovat tiiviisti yhteydessä alan ammattikenttään, mikä varmistaa koulutuksen soveltuvuutta työelämän muuttuviin vaatimuksiin. Tämä vuorovaikutus mahdollistaa opetussuunnitelmien jatkuvan päivittämisen vastaamaan alan uusia suuntauksia ja ammatillisia kehityksiä, mikä edistää opiskelijoiden valmiuksia siirtyä työelämään. Lisäksi yhteistyö moninaisen taidekentän kanssa tarjoaa opiskelijoille arvokkaita verkostoitumismahdollisuuksia ja projekteja, jotka syventävät heidän käytännön osaamistaan.
Taideyliopisto on itsearvioinnissaan tunnistanut koulutustarjonnan kokonaisuuden arvioinnin kehittämiskohteeksi. Koulutusohjelmien säännöllistä sisäistä ja ulkoista kokonaisarviointia voisi kehittää osana Taideyliopiston koulutustoiminnan laadun varmistamista ja kehittämistä. Itsearvioinnissa mainittu koulutusten sisäinen ristiinarviointi olisi hyvä menettely vertaisoppimiseen ja hyvien käytäntöjen levittämiseen yliopiston eri akatemioiden välillä. Taideyliopistossa kehitetään systemaattisesti opiskelijoiden ja opetushenkilöstön tukipalveluita osana toiminnanohjausprosessia eri tietolähteisiin perustuen.