1 Osaamista luova korkeakoulu

Arviointialueella I arvioidaan niitä menettelytapoja, jotka tukevat opiskelijakeskeistä, työelämälähtöistä ja tutkimukseen ja taiteelliseen toimintaan perustuvaa koulutuksen suunnittelua, toteutusta ja kehittämistä.

Arviointialue I on auditointiryhmän arvion mukaan tasolla hyvä.

Auditointiryhmän tunnistamat keskeiset vahvuudet ja kehittämissuositukset

Vahvuudet

  • Taideyliopistossa on vahva ajatus opiskelijoiden kasvamisessa taiteilijoiksi, mikä näkyy opetuksen ja ohjauksen painotuksissa. Opetus tukee opiskelijoiden taiteilijaksi kasvamista jo opiskeluaikana.
  • Taideyliopisto kouluttaa osaavia taiteen ammattilaisia. Taiteen opetuksen korkea taso tunnistetaan yliopiston sisällä ja ulkopuolella. Taitojen ja taiteellisen ajattelun opetus sekä yksilöllinen lähiopetus koetaan yliopistossa tärkeiksi.
  • Opiskelijoiden, opettajien ja alumnien tiivis vuorovaikutus mahdollistaa syvällisen ymmärryksen opiskelijoiden tarpeista ja kehityksestä, taidekentän muutoksista sekä taiteellisen ajattelun syntymisessä.

Kehittämissuositukset

  • Akatemioiden välistä yhteistä koulutustoimintaa, opiskelijoiden liikkuvuutta ja hyvien käytänteiden jakamista sekä yhteisöllisyyttä akatemioiden välillä tulee edelleen vahvistaa.
  • Taideyliopiston tulee edelleen kehittää opetuksen vuorovaikutteista palautekulttuuria, mihin kuuluu myös rakentavan kritiikin antaminen opiskelijoiden taiteellisesta työskentelystä.
  • Taideyliopiston tulee hyödyntää nykyistä systemaattisemmin koulutustoiminnasta kerättyä palautetta ja tietoa sekä viestiä nykyistä selkeämmin kerätyn tiedon käyttötarkoituksista ja vaikutuksista opetuksen kehittämiseen.