1.1 Koulutuksen suunnittelu

Auditeringsgruppens bedömning

LAB-ammattikorkeakoulun koulutus pohjautuu strategiaan

LAB-ammattikorkeakoulun intranetin mukaan opetussuunnitelmia ohjaavat LABin strategia, tulevaisuuden ennakointi, työelämän kehitys ja tarpeet sekä LUT-korkeakoulut -konsernin strategia. LABin strategian mukaan LABin tehtävänä on auttaa yrityksiä luomaan uusia työpaikkoja, joihin LAB kouluttaa tulevaisuuden huippuosaajia. Itsearviointiraportin mukaan opetussuunnitelmatyössä huomioidaan LABin strategian toimenpideohjelmaan sisältyvä oppimisen toimintamalli ja varmistetaan, että koulutuksen tavoitteet, rakenne, sisällöt ja toteutustapa tukevat strategian toteuttamista. Oppimisen toimintamalli sisältää neljä teemaa, joita ovat työelämää palvelevat oppimistilanteet, LABin vahvuusalueiden laadukkaan koulutustarjonnan lisääminen, vaihtoehtoiset toteutustavat sekä jatkuva oppiminen. LABin intranetin ja itsearviointiraportin mukaan Edutiimin tehtävänä on varmistaa koulutuksen kehittäminen LABin strategian mukaisesti, luoda ja edistää yhteisiä käytänteitä sekä jakaa tietoa yksiköiden (hyvinvointi, muotoilu, teknologia ja liiketoiminta), kielikeskuksen ja korkeakoulupalvelujen välillä. Edutiimin puheenjohtajana toimii koulutuksen palvelujen päällikkö LUT-korkeakoulupalveluista. LABin strategiset vahvuusalueet näkyvät etenkin ylempiin ammattikorkeakoulututkintoihin johtavissa koulutuksissa.

Strategian vahva painotus tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan (TKI) sekä vaativaan innovaatiotoimintaan näkyy koulutuksissa sisällöllisesti. Ylempää ammattikorkeakoulututkintoa suorittaville opiskelijoille, joilla on halu jatkaa opinnoistaan väitöskirjapolulle, on tarjolla tutkijapolku. Strategian yhteyttä koulutukseen edistää opettajien aktiivinen osallistuminen TKI-toimintaan. Auditointivierailun haastatteluiden mukaan opetushenkilöstöä kannustetaan lyhyisiin työelämäjaksoihin korkeakoulun ulkopuolella. Nämä toimenpiteet tukevat tutkimustiedon integroitumista koulutuksiin ja edistävät koulutuksen työelämärelevanssia. LABin itsearviointiraportin mukaan TKI- ja taiteellinen toiminta integroituvat koulutuksiin yhteisten oppimisympäristöjen ja TKI-toiminnan avulla.

LABissa on systemaattiset menettelyt koulutuskokonaisuuksien hyväksymiseksi. Itsearviointiraportin mukaan koulutuksesta vastaava vararehtori hyväksyy opetussuunnitelmat. Tutkintojen yhteys Tutkintojen ja muiden osaamiskokonaisuuksien kansalliseen viitekehykseen on varmistettu. Osaamisen tason tunnistaminen pohjautuu viitekehyksen mukaisiin yleisesti määriteltyihin arviointikriteereihin. Opintojen työmäärä määritellään ECTS-järjestelmän mukaisesti.

Opetuksen linjakkuudessa ja osaamisperustaisuudessa on kehittämistä

Itsearviointiraportin mukaan LABin opetussuunnitelmatyö perustuu tutkittuun tietoon, yhteiskunnan ja työelämän vuorovaikutukseen sekä opiskelijoilta ja sidosryhmiltä saatuihin palautteisiin. LABin koulutuksille on määritelty osaamistavoitteet. Opetussuunnitelmissa osaamistavoitteet ja niitä vastaavat arviointikriteerit on kuvattu pääosin selkeästi. LABiin rakennetun kompetenssipolun avulla pyritään varmistamaan, että opiskelijoiden osaaminen kasvaa koulutuksen edetessä. LABin intranetin ja itsearviointiraportin mukaan opetussuunnitelmissa huomioidaan kestävän kehityksen ja kansainvälisyyden osaamistavoitteet. Kestävän kehityksen ja kansainvälisyyden huomioimisesta opetussuunnitelmissa vastaavat osaamispäälliköt.

Auditointivierailun aikana ilmeni, että opiskelijoiden mukaan opintojaksokuvaukset eivät aina vastaa opintojaksojen sisältöjä. Auditointiryhmä suosittelee, että opetuksen linjakkuus varmistetaan siten, että opintojaksojen sisällöt, opetusmenetelmät ja arviointi tukevat asetettujen osaamistavoitteiden saavuttamista myös käytännön toteutuksissa. Syksyllä 2024 alkavissa opetuksen laatuklinikoissa ja LABin laatukriteeristössä tulee syventyä edellä kuvatun opintojaksojen opetuksen linjakkuuden toteutumiseen.

Auditointivierailun työpajat osoittivat, että opetushenkilöstön käsitykset osaamisperustaisuudesta vaihtelevat. Auditointiryhmä suosittelee, että LAB täsmentää opetushenkilöstölle osaamisperustaisuuden merkitystä ja varmistaa, että opetushenkilöstö hyödyntää sitä nykyistä yhtenäisemmällä tavalla koulutuksen suunnittelussa.

LABissa on käynnissä ylempään ammattikorkeakoulututkintoon (YAMK) johtavien koulutusten opetussuunnitelmien uudistus, mikä edelleen vahvistaa osaamisperustaisuutta YAMK-koulutuksissa. Syksyllä 2023 YAMK-koulutuksissa käyttöön otettu osaamisperustainen arviointikehikko tukee opettajia arviointikriteerien laatimisessa. Auditointihaastatteluiden mukaan kehikko otetaan myöhemmin käyttöön myös ammattikorkeakoulututkintoon johtavissa koulutuksissa. Auditoinnin henkilöstötyöpajassa toivottiin kaikkien LABin koulutusalojen yhteisiä YAMK-kehittämispäiviä, joissa keskityttäisiin YAMK-tutkintoihin johtavien koulutusten yhteiseen suunnitteluun ja kehittämiseen.

Koulutukset suunnitellaan työelämälähtöisesti

LABin koulutustarjonnassa on runsaasti Päijät-Hämeen ja Etelä-Karjalan alueiden tarpeisiin kohdistuvaa koulutusta. Auditointihaastatteluiden mukaan koulutus on vahvasti työelämälähtöistä. Tämä ilmenee erityisesti projektiopinnoissa, joissa opiskelijat ratkovat erilaisia työelämän haasteita. Opiskelijat kokevat opintoihin sisältyvän harjoittelun pääsääntöisesti hyödylliseksi, mutta harjoittelupaikkojen saatavuudessa on ongelmia. Jotkut auditoinnin opiskelijatyöpajaan osallistuneista opiskelijoista kokivat harjoittelujaksot taloudellisesti kuormittaviksi, sillä moni joutui ottamaan harjoittelupaikan vastaan toiselta paikkakunnalta. Auditointivierailulla huolena ilmeni myös kansainvälisten opiskelijoiden harjoittelupaikkojen vähäisyys.

Auditointivierailun mukaan sidosryhmät voivat osallistua LABin koulutuksen suunnitteluun ja toteutukseen keskusteluiden ja erilaisten tilaisuuksien avulla. Tätä kautta varmistetaan myös koulutuksen työelämärelevanssia. Koulutustarjontaa pohditaan suhteessa alueiden työelämän osaamistarpeisiin yhdessä työelämäkumppaneiden kanssa. Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavien koulutusten opetussuunnitelmauudistuksella yritetään vastata entistä paremmin työelämän muuttuviin osaamistarpeisiin. Työelämälähtöisen koulutuksen suunnittelua tukevat monipuoliset oppimisympäristöt, kuten laboratorio- ja simulaatioympäristöt, yrittäjyyttä edistävät innovaatioympäristöt, studiot ja yrityshautomo.

LABin opetussuunnitelmaohjeessa opettajia ohjeistetaan ottamaan myös opiskelijoita mukaan opetussuunnitelmatyöhön. Auditointihaastatteluiden perusteella opiskelijoiden mahdollisuudet osallistua koulutuksen suunnitteluun ja kehittämiseen vaihtelevat kuitenkin yksiköiden välillä. Opiskelijat kokevat, ettei heillä ole yhdenvertaisia mahdollisuuksia päästä vaikuttamaan koulutuksen suunnitteluun ja kehittämiseen. Myös kansainväliset opiskelijat toivoivat lisää osallistumismahdollisuuksia erilaisiin työryhmiin. Auditointiryhmä suosittelee LABia edistämään opiskelijoiden osallistumismahdollisuuksia opetussuunnitelmatyöhön ja koulutuksen kehittämiseen, jotta opiskelijoiden tarpeet ja toiveet voidaan aiempaa paremmin huomioida koulutuksissa.

Kansainvälisyyttä tulee edistää tulevaisuudessakin systemaattisesti

Auditointihaastatteluissa kansainvälistymisteemassa korostuivat LABiin tulevat kansainväliset opiskelijat ja vaihto-opiskelijat, kotikansainvälistyminen sekä kaksoistutkintoon liittyvä yhteistyö. Itsearviointiraportin mukaan opiskelijoille on tarjolla kielten ja viestinnän opintoja sekä kansainvälistymistä tukevia opintokokonaisuuksia. LABin intranetin mukaan LABissa toimii operatiivinen kv-ryhmä, joka keskittyy liikkuvuuteen, kansainvälisten opiskelijoiden valintoihin sekä englanninkielisten koulutusten opintoasioihin liittyviin arjen kysymyksiin. Lisäksi yksiköissä toimivat kv-ryhmät, jotka koordinoivat liikkuvuuteen ja muuhun kansainvälisyyteen liittyviä asioita yksiköiden sisällä.

Kansainvälisten opiskelijoiden rekrytointia on edistetty systemaattisesti LABissa. Auditointihaastatteluiden mukaan LAB haluaa opiskelijoiksi yhä enemmän maksavia kansainvälisiä opiskelijoita. Auditointivierailun perusteella henkilöstö, opiskelijat ja sidosryhmät ovat huolissaan kansainvälisten opiskelijoiden saaman tuen vähäisyydestä ja sen laadusta, vaikeuksista integroitua opiskelijayhteisöön ja heikoista työllistymismahdollisuuksista Suomessa. Auditointivierailun mukaan kansainvälisten opiskelijoiden työllistymistä edistetään muun muassa Tulevaisuuden osaajat -hankkeella lahtelaisten yritysten kanssa.

Auditointihaastatteluiden mukaan kansainvälisten opiskelijoiden integroitumista LABin yhteisöön tuetaan heille suunnattujen iltapäiväkahvien ja ystäväperhetoiminnan avulla. Kansainväliset opiskelijat toivoivat tulevansa nykyistä paremmin edustetuiksi opiskelijakunnassa, enemmän yhteyksiä suomalaisiin opiskelijoihin, englanninkielisiä oppimateriaaleja sekä käytännön tilanteissa hyödyttävää suomen kielen opetusta. Lisäksi auditointivierailulla toivottiin LABin henkilöstölle mahdollisuuksia parantaa kielitaitoaan sekä monikulttuurisuusosaamistaan. Auditointiryhmä suosittelee, että opiskelijakunta KOE ja LAB selvittävät kansainvälisten opiskelijoiden tarpeita ja toiveita. Kerätyn tiedon perusteella kansainvälisille opiskelijoille tarjottavia tukipalveluja ja toimintamuotoja tulee vahvistaa ja suomen kielen opintoja lisätä.