Opetuksen laatu, riittävyys ja monialaisuus tulee varmistaa
LAB-ammattikorkeakoulu soveltaa avoimesti ja johdonmukaisesti tutkintojen suorittamista ja opiskelijavalintoja koskevia säännöksiä ja määräyksiä. Opiskelijoita valitaan sekä yhteishaun että erillishakujen kautta. Koulutuksesta vastaava vararehtori päättää opiskelijavalinnan perusteista. Opiskelijavalintoja koskevat ohjeet ovat nähtävillä LABin verkkosivuilla sekä Opintopolku.fi -palvelussa, jossa myös opiskelijavalinnan tulokset julkaistaan. Hakijapalvelut tukevat hakijoita hakuprosessin aikana.
Opiskelijat toivat auditoinnin opiskelijatyöpajoissa esiin esimerkkejä erinomaisista opettajista ja onnistuneista opintojaksoista, joissa korostui opettajan hyvä pedagoginen osaaminen ja taidot kohdata opiskelijat yksilöinä. Toisaalta opiskelijat toivat esiin myös kokemuksia, joissa korostui opettajalta saatu vähäinen tuki, opettajien heikko pedagoginen osaaminen ja huonot pedagogiset ratkaisut. Auditointivierailu osoitti, että opetuksen laadussa on opettaja- ja opintojaksokohtaisia eroja. Toisinaan opiskelijat kokivat, että he eivät saa riittävästi opetusta opintojaksoilla, sillä osa opintojaksoista koostuu pääosin ryhmätehtävistä ja itseopiskelusta ja vastuuta oppimisesta siirretään liikaa opiskelijoille itselleen. Opiskelijat kokivat ryhmätöitä olevan usein liikaa. Myös opettajat pohtivat auditoinnin työpajoissa, pohjautuuko opetus liikaa ryhmätöiden varaan. Opiskelijat toivoivat parannusta myös oppimistehtävien ohjeistuksiin ja selkeyteen, oppimateriaalien ajantasaisuuteen ja Moodle-sivustojen selkiyttämiseen.
Auditointiryhmä suosittelee, että opetuksen laatua ja riittävyyttä sekä pedagogisia ratkaisuja tarkastellaan LABissa huolellisesti ja yhteisenä ponnistuksena. Auditointiryhmä kannustaa selvittämään yksiköissä, kuinka paljon opetusta opiskelijat saavat, onko opetuksen määrä osaamistavoitteiden saavuttamiseksi riittävää ja millaisia oppimistehtäviä eri opintojaksoilla käytetään. Yksiköissä tulee varmistaa, että opiskelijat oppivat osaamistavoitteissa mainitut asiat kattavasti.
Opettajat olivat auditoinnin työpajoissa huolissaan isoista ryhmäkoista ja kokivat, etteivät he pysty huomioimaan tarpeeksi opiskelijoiden yksilöllisiä tarpeita eivätkä voi antaa laadukasta palautetta, kun ryhmäkoot ovat suuria. Opiskelijat kokivatkin saavansa vaihtelevasti palautetta eri opintojaksoilla. He kokivat, että palautteen saaminen vaihtelee alan, ryhmäkoon ja opettajan mukaan. Lappeenrannan kampuksella opiskelevat kokivat saavansa enemmän oppimista tukevaa palautetta kuin Lahden kampuksella opiskelevat. Auditointivierailu osoitti, että Lahden ja Lappeenrannan kampukset ovat melko irrallisia toisistaan koulutuksen osalta. Auditointiryhmä suosittelee, että koulutuksen hyviä käytänteitä jaetaan nykyistä tehokkaammin LABin kampusten välillä. Molemmille kampuksille tulee valita käytänteitä, jotka tukevat opiskelijoiden oppimista ja osaamisen kehittämistä parhaiten.
Opiskelijoiden mukaan osaamisesta saatava palaute oli oppimisen tukemisen ja edistämisen kannalta puutteellista ja liian yleistä. Lisäksi opiskelijat kokivat, että opintojaksojen aikana annettua välipalautetta saa melko niukasti, vaikka opiskelijat mainitsivat myös poikkeuksia. Opiskelijat kokivat saavansa palautetta runsaammin projektilähtöisissä opinnoissa kuin muissa opinnoissa.
Auditointivierailulla ilmeni, että opettajat toivoivat opintoihin enemmän monialaista yhteistyötä eri opintojaksoilla ja projekteissa. Työpajaan osallistuneet opettajat toivoivat, että opintojen monialaisuutta tuettaisiin yhteisen foorumin, alustan tai paikan avulla, johon eri alojen opiskelijat voisivat tulla tekemään opintoja yhdessä. Näin monialaisuudesta tulisi myös osa arjen opetustyötä. Työpajojen vastausten perusteella opintojen monialaisuuden toteutumiseen pitäisi kiinnittää nykyistä enemmän huomiota myös opintojen rakenteissa ja vähentää koulutuksessa yksiköiden välistä siiloutumista.
Koulutuksen toteutustavan valinnalla pitää olla pedagogiset perustelut
LABin tavoitteena on, että puolet kaikesta tutkintokoulutuksesta toteutetaan kampuksilla ja puolet verkossa tai muuten joustavasti koulutuksen saavutettavuuden parantamiseksi. Auditointihaastatteluissa LABin vahvuutena nähtiin koulutusten eri toteutusmuodot: lähi-, verkko- ja monimuoto-opinnot. Verkko-opetusta ja opettajien valmiuksia siihen on kehitetty LABissa OpenCafé -tapaamisilla, digiassistenteilla, @pedatiimillä sekä Opetushelp-palvelulla. LABin intranetin mukaan @pedatiimi on monialainen opettajien digipedagogiikan, verkko-opetuksen ja -ohjauksen kehittämisen työryhmä. Opetushelp on Digitaalisen oppimisen tiimin tukipalvelu, joka auttaa ja kouluttaa opetushenkilökuntaa pedagogiikassa ja opetusteknologiassa. Opettajille tarjotaan runsaasti kouluttautumismahdollisuuksia digipedagogisen ja esimerkiksi tekoälyyn liittyvän osaamisen vahvistamiseksi. Opiskelijatyöpajan mukaan joidenkin opettajien tietoteknisissä taidoissa on kuitenkin edelleen puutteita.
Opiskelijoiden mukaan opintojaksoja ja koulutuksia, jotka on ollut tarkoitus toteuttaa lähitoteutuksena, toteutetaan pitkälti verkossa. Tämä hankaloittaa opiskelijoiden kiinnittymistä opintoihin ja opiskeluyhteisöön, aiheuttaa tyytymättömyyttä ja hyvinvoinnin haasteita sekä hankaloittaa opiskelun etenemistä niillä opiskelijoilla, jotka kaipaavat opettajan ja muiden opiskelijoiden tukea. Opiskelijat kokivat myös, etteivät he pääse kehittämään työelämätaitoja ja tietyillä aloilla tärkeitä kädentaitoja verkko-opinnoissa. Henkilöstötyöpajassa opettajat pohtivat, jääkö opiskelijoiden ammatti-identiteetti puutteelliseksi ja yleiset työelämävalmiudet kehittymättä verkko-opinnoissa. Auditointiryhmä suosittelee, että koulutusten toteutus lähiopetuksena varmistetaan niissä koulutuksissa, joita markkinoidaan lähitoteutuksina. Lisäksi auditointiryhmä suosittelee, että koulutusten toteutustavan valinta lähi-, hybridi- ja verkko-opetuksen välillä tehdään aina pedagogisin perustein.
Opiskelijoiden osallistuminen TKI-hankkeisiin tulee systematisoida osaamisperustaisesti
Vaikka koulutuksen suunnittelun vahvuutena LABissa nähtiin vahva TKI:n ja koulutuksen yhteys, auditointivierailulla osa opiskelijoista koki, että TKI-toimintaan osallistuminen on haastavaa eikä heidän rooliaan TKI-hankkeissa ole pohdittu riittävästi. Tämän vuoksi jotkut opiskelijat kokivat hankkeisiin osallistumisen turhauttavaksi. Opiskelijoiden mukaan opiskelijoiden valikoituminen hankkeisiin ei ole yhdenvertaista. Opiskelijoille ei anneta aina riittävästi ja riittävän ajoissa tietoa mahdollisuuksista osallistua eri hankkeisiin. Auditointiryhmä suositteleekin, että opiskelijoiden rekrytointia ja valikoitumista TKI-hankkeisiin systematisoidaan yhteisillä pelisäännöillä ja varmistetaan opiskelijan näkökulmasta mielekäs osallistuminen ja oppimisen mahdollisuudet.
Opiskelijat tunnistivat onnistuneita esimerkkejä koulutuksen ja TKI-toiminnan yhdistämisestä, kuten ensihoidon oppimisympäristö LABlanssi, jossa ensihoidon opiskelijat tekevät työelämäharjoittelua ambulanssissa ensihoidon opettajan ja hyvinvointialueen ensihoitajan ohjauksessa. Auditointiryhmä suosittelee, että opiskelijoiden osallistumista TKI-hankkeisiin sujuvoitetaan ja pohditaan TKI-hankkeiden merkitystä opiskelijan osaamisen kehittymisen näkökulmasta.
Opettajien pedagogista tukea tulee vahvistaa
Auditointihaastattelut ja työpaja-aineistot osoittivat, että LABissa opettajia rohkaistaan kokeilemaan uusia menetelmiä ja käytänteitä opetuksessaan, minkä opettajat kokivat innostavaksi. He myös kuvasivat saavansa kannustusta ja tukea toisilta opettajilta ja erityisesti pariopetus koettiin motivoivaksi. Myös opiskelijat kuvasivat työpaja-aineistoissa valtaosan opettajista olevan innostavia ja tukevan hyvää opiskeluilmapiiriä. LABin toimintakulttuuri siis rohkaisee ja kannustaa opettajia kokeilemaan uutta ja uudistamaan opetusta. Opettajat toivoivat kuitenkin nykyistä enemmän tiimien ja alojen välistä yhteistyötä sekä osaamispäälliköiden roolin selkiyttämistä tiimimallissa.
Opettajat kuvasivat kaipaavansa enemmän pedagogista tukea ja valmennusta. Opettajien pedagoginen tuki pohjautuu tällä hetkellä enimmäkseen siihen, että reagoidaan opettajien ajankohtaisiin haasteisiin esimerkiksi OpenCafé-tapaamisissa. Auditointiryhmän mukaan opettajien pedagogisen tuen tarpeita voisi tunnistaa proaktiivisesti ja korkeakoulupedagogiseen tutkimukseen nojautuen. Opettajat toivat esiin, että he kaipaavat enemmän tukea pedagogisten taitojensa kehittämiseen ja erilaisten opiskelijoiden kohtaamiseen, sillä ammattikorkeakouluopettajan työ on muuttunut viime vuosina paljon. Olisi tärkeää varmistaa, että syksyllä 2024 LABissa julkaistavan Future Learning -ohjelman avulla pystytään vastaamaan opettajien pedagogisiin tarpeisiin. Myös opiskelijat toivoivat opettajien pedagogisten taitojen kehittämistä. Auditointiryhmä suosittelee, että opettajille tarjotaan LABissa tutkimukseen pohjautuvaa korkeakoulupedagogista tukea ja digipedagogisen tuen rinnalle koulutusta opetuksen laadun kehittämiseksi.
Opettajat toivat auditointivierailulla esiin, että joidenkin opiskelijoiden opiskelutaidoissa on puutteita. Opettajat toivoivat, että niiden kehittämiseen kiinnitettäisiin enemmän huomiota, kuten tiedon soveltamisen ja itsenäisen työskentelyn taitoihin. Myös opiskelijatyöpajaan osallistuneet opiskelijat toivoivat enemmän tukea opiskelutaitoihin, opiskeluaikataulujen tekemiseen ja niiden noudattamiseen sekä nykyistä enemmän alakohtaisia opintojaksoja tietoteknisten välineiden ja ohjelmien hallintaan. Osalla opiskelijoista oli puutteita perustoimisto-ohjelmien käyttötaidoissa eikä opintojen alun LAB@avain -opintojakso anna niihin riittävästi valmiuksia. Auditointiryhmä suositteleekin, että opiskelijoiden opiskelutaitoja vahvistavia sisältöjä ja työtapoja integroidaan LABissa mahdollisimman paljon kaikkeen opetukseen.
Auditointivierailu osoitti, että osa opettajista koki opetuksen jäävän LABin vahvan TKI-painotuksen varjoon. Koulutuksen laadulle asetetut selkeät tavoitteet ja niiden systemaattinen seuranta voisivat vahvistaa myös opettajien kokemusta opetuksen arvostuksesta. Auditointiryhmä suosittelee, että LAB nostaa strategisiksi tavoitteiksi oppimisen toimintamallin teemojen rinnalle pedagogiikan laadun parantamisen sekä opiskelijoiden ja opettajien hyvinvoinnin edistämisen.
Opiskelijoiden ohjausta ja työllistymisen tukea tarjolla monipuolisesti
LABissa on monipuoliset opiskelijoiden ohjaus- ja tukipalvelut. Opiskelijoiden ohjauksesta huolehtii moniammatillinen ryhmä, johon kuuluvat opinto-ohjaajat, opintopsykologit, urapalvelut, kampuspapit, erityishyvinvointipalvelut, tutoropettajat sekä opiskelupalveluiden yleis- ja erityispalvelut. Opiskelijan ohjauksen tuen mallin avulla huomioidaan opiskelijan henkilökohtaiset tarpeet ja toiveet, aiemmin tehdyt valinnat ja aiempi osaaminen sekä vahvistetaan osaamisen kehittymistä ja urasuunnittelua. Myös opintojen loppuvaiheen tukea on parannettu ja siihen on kehitetty erilaisia toimenpiteitä.
Itsearviointiraportin mukaan opintojen sujuvan aloituksen varmistamiseksi LABissa on kehitetty First-Year Experience -toimintamallia, jonka avulla opiskelija perehtyy tuleviin opintoihinsa. Jokaiselle opiskelijalle on nimetty tutoropettaja, joka tukee opiskelijaa opintojen aikana. Työpajoihin osallistuneet opiskelijat ja opettajat toivoivat tutoropettajille säännöllisiä tapaamisaikoja sekä nykyistä enemmän mahdollisuuksia tutorohjaukseen. Vertaistukea opintojen alussa tarjoavat tutoropiskelijat. Opiskelijoille laaditaan henkilökohtainen opiskelusuunnitelma (HOPS), jota auditointihaastatteluissa pidettiin ohjauksen tärkeimpänä asiakirjana. Sen avulla opiskelijoita tuetaan omien valintojen tekemisessä sekä omien kiinnostuksen kohteiden ja uratavoitteiden toteuttamisessa. Itsearviointiraportin mukaan opiskelijan osaamisidentiteetin rakentumista tuetaan ammatillisen kasvun osaamiskokonaisuudella.
Itsearviointiraportin mukaan aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT) ja opinnollistaminen ovat keskeinen osa HOPSia. Opintojen joustavaa etenemistä myös tuetaan. LAB Duuni -mallin avulla tunnistetaan opiskelijan muualla hankittua osaamista opintojen aikana ja tätä kautta sujuvoitetaan opintojen edistymistä. LABin urapalvelut tarjoavat monipuolisesti tukea työnhakuun ja työllistymiseen, ja tukea tarjotaan myös valmistumisen jälkeen. Myös kansainvälisille opiskelijoille on tarjolla työllistymiseen tukea. Opiskelijoiden valmistumista tuetaan erikseen tähän tarkoitukseen palkatun henkilön avulla.
Opiskelijoiden hyvinvoinnin haasteet huolestuttavat laajasti korkeakouluyhteisössä
Auditointivierailun perusteella LABissa opiskelijoiden hyvinvointia seurataan kansallisella hyvinvointikyselyllä sekä LABin omilla opintopsykologien kyselyillä. Opiskelijahyvinvointityöryhmä koordinoi opiskelijahyvinvoinnin seurantaa ja kehittämistä. Opintopsykologit, pedagoginen erityisasiantuntija ja kampuspappi tarjoavat opiskelijoille hyvinvointiin liittyvää tukea. Opiskelijoille on tarjolla monipuolisia hyvinvointi- ja liikuntapalveluita.
Auditointivierailulla tuli ilmi laaja huoli opiskelijoiden hyvinvoinnista. Henkilöstötyöpajassa opettajat toivoivat nykyistä enemmän tukea opiskelijoiden yksinäisyyden kokemusten vähentämiseen, tiimiytymiseen, toiminnalliseen oppimiseen ja hyvinvointitaitojen kehittämiseen. Auditointivierailulla toivottiin, että opettajilla olisi paremmat valmiudet kohdata hyvinvoinnin haasteiden kanssa painivia ja erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita. Auditointihaastatteluiden mukaan Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) palveluiden saatavuudessa on eroja Lahden ja Lappeenrannan toimipisteiden välillä.
LABin itsearviointiraportin mukaan opiskelijoiden yhdenvertainen kohtelu varmistetaan LABin yhteisten opintoja ohjaavien säädösten ja ohjeiden avulla. Auditointihaastatteluiden mukaan opettamisessa lähtökohtana on yhdenvertaisuusperiaatteet ja turvallisen tilan ajatus. LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta KOEn verkkosivujen mukaan opiskelijakunnan järjestämissä tapahtumissa on aina häirintäyhdyshenkilöt ja KOE viittaa toiminnassaan yhdenvertaisuuslakiin.
Opiskelijatyöpajan mukaan LABissa esteettömyys toteutuu vaihtelevasti, eivätkä luokkahuonejaottelut huomioi opiskelijoiden erilaisia rajoitteita. Työpajaan osallistuneiden opiskelijoiden mukaan joidenkin opettajien kielenkäyttö on eriarvoistavaa ja vahingoittaa opiskelijoiden henkistä koskemattomuutta. Opiskelijat toivoivat, että LAB tekisi kampuskaupungeissa alueellista yhteistyötä tietoisuuden lisäämiseksi ihmisten monimuotoisuudesta. Auditointiryhmä suosittelee LABia selvittämään nykyistä laajemmin opiskelijoiden kokemuksia opintojen aikaisesta yhdenvertaisuudesta. Lisäksi auditointiryhmä suosittelee LABia puuttumaan yhdenvertaisuusrikkomuksiin, ehkäisemään syrjintää ja turvaamaan opiskelijoiden tosiasiallinen yhdenvertaisuus.