1.4 Korkeakoulun esimerkit onnistuneista kehittämistoimista

Digipedagoginen tuki kehittää opettajien verkko-opetuksen taitoja

Opettajille on tarjolla teknistä ja pedagogista tukea sekä koulutusta verkossa tapahtuvan opetuksen tueksi. Lisäksi kollegoiden apu ja hyvien käytäntöjen jakaminen koetaan merkitykselliseksi. Toiminnan kehittämiseksi on kyselyillä ja keskusteluilla kartoitettu opettajien toiveita ja kiinnostuksen kohteita digitaalisten työvälineiden pedagogiseen hyödyntämiseen.

Digitaalisen oppimisen tiimi (Opetushelp) tukee LUT-korkeakoulujen opettavaa henkilökuntaa digipedagogiikkaan ja opetusteknologiaan liittyen. Digitaalisen oppimisen tiimi noudattaa LUT-korkeakoulujen koulutuksen strategisia tavoitteita sekä seuraa kansallisen- ja kansainvälisen tason kehitystä korkeakouluopetuksessa. Tiimi ylläpitää ja kehittää LUT-korkeakoulujen keskitettyjä opetusteknologisia järjestelmiä ja järjestää koulutuksia pedagogisista ja opetusteknologisista aiheista. IT-palvelut ylläpitää oppimistilojen tieto- ja AV-tekniikkaa ja huolehtii niiden toimivuudesta. Perustoimintoihin kuuluu opettajien tietotekniset laitteet ja niiden ylläpito ja tuki.

@pedatiimi on monialainen opettajien digipedagogiikan, verkko-opetuksen ja -ohjauksen työryhmä. Keskeistä toiminnassa on hyvien käytänteiden jakaminen ja opettajien vertaistuki. @pedatiimissä toimivat LABin opettajajäsenten lisäksi Digitaalisen oppimisen tiimin, KOEn ja Digivisio 2030-hankkeen edustajat.  Ryhmä kokoontuu kerran kuussa. @pedatiimi järjestää koko henkilöstölle avoimia matalan kynnyksen OpenCafe -tapaamisia, joissa yhdessä opitaan uutta, jaetaan kokemuksia ja keskustellaan digipedagogiikasta. OpenCafen teemat nousevat @pedatiimiläisten tapaamisissa ja henkilöstön toiveista. @pedatiimi ylläpitää myös digiassistenttitoimintaa: Digiassistentit ovat osa-aikaisesti työskenteleviä opiskelijoita, jotka tukevat opetushenkilöstöä pedagogisen sisällön tuottamisessa.

Valtakunnallinen Digivisio2030 –hanke tarjoaa opettajille erilaista koulutusta sekä tuottaa hyviä työkaluja verkko-opetuksen laadun arviointiin ja kehittämiseen.

LAB First-Year Experience rakentaa opiskelijoiden yhteisöllisyyttä

Opintojen aloitus ja ensimmäinen opiskeluvuosi ovat erittäin merkityksellisiä, koska ne muodostavat pohjan opintojen jatkolle ja opiskelijan akateemiselle kehitykselle. Opintojen sujuvan aloituksen tueksi LAB on kehittänyt First-Year Experience (FYE) -konseptia, johon kuuluu monia palveluita jo ennen opintojen alkua ja erityisesti opintojen alkuvaiheessa. FYE-konseptiin kuuluvat esimerkiksi hakuvaiheen viestintä www-sivujen kautta, opintojen aloitukseen liittyvä monipuolinen viestintä eLABin kautta, kaikille opiskelupaikan vastaanottaneille lähetettävä Tervetuloa opiskelemaan -kirje, LAB Newcomers -ryhmä Discordissa, LAB@avain -opintojakso sekä orientaatiopäivät

Aloittavien opiskelijoiden LAB Newcomers -ryhmässä Discordissa voi tutustua muihin opiskelijoihin ja kysyä opintoihin liittyvistä asioista jo ennen opintojen alkua. Ryhmän keskusteluja koordinoidaan korkeakoulupalveluissa, ja uusien opiskelijoiden kysymyksiin vastaavat tutoropiskelijat. Opintojen alkuvaiheessa opiskelijan oppimisen polkua tukee LAB@avain -opintojakso, joka on digitaalinen perehdytys korkeakouluopiskelussa tarvittaviin keskeisiin sähköisiin järjestelmiin ja työkaluihin, opiskeluun, opintojen suunnitteluun sekä hyvinvointiin liittyviin asioihin. LAB@avaimen suorittaminen on vapauttanut tutoropettajan työaikaa enemmän opintojen ohjaukseen ja tukeen. LAB@avain -opintojakson suorittaa noin 92 % aloittavista amk-opiskelijoista ja noin 93 % aloittavista yamk-opiskelijoista. Opiskelijoille järjestetään opintojen alussa kampuksella ja verkossa orientaatiopäivät, joiden aikana uudet opiskelijat tapaavat korkeakouluyhteisön jäseniä.

Tutoropiskelijat perehdyttävät uudet opiskelijat oppilaitokseen, opiskeluun, paikkakuntaan ja vapaa-ajanviettomahdollisuuksiin. Tutoropiskelijat toimivat yhteistyössä koulutusalojen tutoropettajien ja muun henkilöstön kanssa. LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta KOEn tutorvastaavat suunnittelevat ja koordinoivat tutortoimintaa yhdessä KOEn ohjauksen asiantuntijan kanssa. Tutoropiskelijoilla on oma Moodle-alustansa, yhteiset ohjeistukset, check-lista ja teemaviikot, joita he toteuttavat uusien opiskelijoiden kanssa.

LABlanssi on osa innovaatio- ja oppimisympäristöjä

LABin työelämäläheisiä oppimisympäristöjä kehitetään jatkuvasti ja niissä opiskelijat työskentelevät yhdessä työelämän edustajien ja ammattikorkeakoulun henkilöstön kanssa.  Esimerkkinä hyvästä kehittämistoimesta on LABlanssi.

LABlanssissa ensihoidon opiskelijat tekevät työelämäharjoittelua ambulanssissa, jonka miehistönä toimii LABin ensihoidon opettaja ja hyvinvointialueen ensihoitaja. LABlanssi-ensihoitoyksikkö operoi Etelä-Karjalan hyvinvointialueella (EKHVA) osana ensihoitopalvelua. LABlanssi on täysin uudenlainen oppimisympäristö, jonka tavoitteena on vahvistaa ensihoitajaopiskelijoiden osaamista ja edistää työelämävalmiuksia. Toimintaa on valmisteltu ja toteutettu tiiviissä yhteistyössä hyvinvointialueen kanssa.

LABlanssi-ensihoitoyksikön avulla saadaan välitettyä tuoretta tietoa ensihoidon kentän ja korkeakoulun välillä sekä parannettua opiskelijaohjauksen tasalaatuisuutta ja opiskelijoiden hyvinvointia yhtenäisellä opiskelijanohjausmallilla. LABlanssissa yhdistyvät opiskelun ja työelämän parhaat puolet, kun oppimisympäristön toiminnassa on sitoutuneesti mukana sekä koulutuksen että työelämän edustajia ja asiantuntijoita. Vastaavasti ensihoidon opettajat osallistuvat ensihoidon työelämäjaksoille ja näin päivittävät osaamistaan ja opetustaan ensihoidon kentällä käytettävistä uusimmista toimintamalleista, käytännöistä, välineistä ja laitteista. Ensihoito on nopeasti kehittyvä ala, jolloin on tärkeää, että ensihoidon opetus seuraa tiiviisti alan uudistuvia ohjeita ja käytäntöjä sekä muuttuvaa toimintaympäristöä.  Samalla rakennetaan yhteistyössä hyvinvointialueen kanssa pedagogista harjoittelun ohjaamisen mallia ensihoidon harjoitteluihin, jotta kaikkien harjoittelujaksojen tasalaatuisuus paranisi entisestään.

Opiskelijapalautteiden perusteella opiskelijat ovat pitäneet mallia erittäin onnistuneena ja useat LABlanssi-viikon läpikäyneet ovat rohkaistuneet hakeutumaan sijaislistoille ja sitä kautta töihin EKHVAn alueelle.

LABlanssista ja sen tuloksista on viestitty niin kotimaisissa kuin kansainvälisissä ensihoidon kehittämis-ja tutkimustapahtumissa, mm. Global Emergency Nursing and Trauma Care 2023 –konferenssissa sekä Akuuttilääketiede 2023-kongressissa, jossa LABlanssin tutkimusjuliste sai parhaan posterin palkinnon. LABlanssi-tiimi palkittiin myös LABin Vuoden tiimi 2023-palkinnolla osoituksena innovatiivisesta toiminnasta. LABlanssi-toimintamallin vaikuttavuus on huomioitu myös Vaikuttavuusseura ry:n Vuoden vaikuttavuusteko 2023-kilpailussa, jossa se palkittiin erityismaininnalla toimintakulttuuri-kategoriassa pyrkimyksistä antaa opiskelijalle erinomaiset valmiudet siirtyä suoraan työelämään sekä kehittää koulutusyhteistyön vaikuttavuutta.