Opiskelijavalinnan läpinäkyvyys
Opiskelijavalinnan perusteet ovat nähtävillä opintopolku.fi-palvelussa ja ammattikorkeakouluun.fi-sivustolla hakuaikana. Valinnan jälkeen hakijoilla on mahdollisuus tarkastella omia valintakoetuloksiaan. Humakiin voi hakea tutkinto-opiskelijaksi myös avoimen ammattikorkeakoulun polku– ja väyläopintojen kautta, ja kaikille polkuopinnot suorittaneille on voitu taata opiskelupaikka. Erillisvalintojen valintaperusteet on kuvattu tarkemmin Humakin verkkosivuilla ja Opintopolku.fi-palvelussa.
Kulttuurituottaja (AMK) – ja yhteisöpedagogi (AMK) -tutkinnot hyödyntävät opiskelijavalinnassaan valtakunnallisen todistusvalinnan ja digitaalisen valintakokeen lisäksi Humakin omaa verkossa tehtävää valintakoekurssia. Hakijoille laaditaan selkeät ja yhtenäiset ohjeet valintakokeen suorittamiseen ja etenemiseen. Ohjeissa ja materiaaleissa kiinnitetään erityistä huomiota saavutettavuuteen ja yksilöllisiin oppimistapoihin. Hakijat saavat kattavan ymmärryksen valintakoeprosessista, arviointikriteereistä, valintaperusteista ja aikatauluista. Valintakokeesta annettu opiskelijapalaute on anonyymiä ja otetaan huomioon tulevien valintakokeiden suunnittelussa. Kaikki valintakokeen hyväksytysti suorittaneet hakijat saavat avoimen ammattikorkeakoulun suorituksen opintopisteissä ja numeerisen arvioinnin.
Mahdollisimman hyvän opiskelijakokemuksen saavuttamiseksi opiskelijoille on määritelty neljä opiskelijaprofiilia, jotka tukevat opiskelijaa jo hakeuduttaessa korkeakouluun. Kullekin opiskelijaprofiilille on tarjolla soveltuva opiskelumuoto (päivä-, monimuoto- tai verkkototeutus). Kaikissa opiskelumuodoissa hyödynnetään yhteisöllisyyttä, joka ilmenee yhdessä suunnitteluna, tekemisenä ja ratkaisujen etsimisenä. Opetuksessa korostetaan tietojen ja taitojen soveltamista toiminnallisen tekemisen kautta. Opetuksessa pyritään hyödyntämään myös käänteisen oppimisen menetelmää erityisesti verkkopainotteisissa opintototeutuksissa.
AHOT-menettely
Humakin aiemman osaamisen tunnistamisen ohjeet (AHOT) päivitettiin viimeksi vuonna 2023 ja sen päälinjaukset on kirjattu tutkintosääntöön. AHOT-menettely tapahtuu oppilaitosjärjestelmä Pepin eAHOT-järjestelmän kautta. AHOT-ohjeet ovat henkilöstön osalta intranetissä ja opiskelijoiden osalta Opiskelijan oppaassa, joka on julkinen. Ohjeiden saavutettavuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota, ja ne ovat myös kuunneltavissa. AHOT-hakemuksia käsittelevät nimetyt valmentajat, ja AHOT-menettelyssä korostetaan opiskelijoiden osallisuutta ja omatoimisuutta. Työn opinnollistaminen mahdollistaa opiskelijalle osaamisen kehittämisen ja tunnustamisen työn tai vapaaehtoistoiminnan aikana opintopisteinä. Se on opintojen vaihtoehtoinen suoritustapa ja mahdollista myös jatkuvan oppimisen opiskelijoille.
Opiskelijoiden aktiivisuutta tuetaan
Opiskelijoiden aktiivisuutta tuetaan monin eri keinoin. Keskeinen osa opintoja on valmennus, joka perustuu ohjauksen ja valmennuksen periaatteisiin. Verkko-oppimisympäristöissä opiskelijoita kannustetaan osallistumaan aktiivisesti keskustelualueille. Opintojaksototeutuksilla on käytössä Jatkuva palaute -toiminto, jonka avulla opiskelijat voivat antaa palautetta ja esittää toiveita opintojaksojen kehittämiseksi jo toteutuksen aikana. Monipuoliset oppimistehtävät antavat opiskelijoille mahdollisuuden palautteen antamiseen eri arviointitapoja hyödyntäen, kuten arviointimatriisien, taitotenttien ja ryhmä- sekä paritehtävien arviointikeskustelujen avulla.
Monipuolista työelämäyhteistyötä
Työelämäyhteistyö on olennainen osa opintoja ilmeten esim. vierailuina, luentoina, tutustumisina ammattialaan, harjoitteluina ja opinnäytetöinä. Työelämäyhteydet toimivat kaksisuuntaisesti. Opiskelija voi itseohjautuvasti toteuttaa opintojaan työelämässä ja toisaalta työelämän toimijat voivat tehdä erilaisia kansainvälisiä, valtakunnallisia tai alueellisia työelämätilauksia Humakille. TKI-toiminnassa korostuvat vaihtelevat hankkeet, joissa mukana ovat keskeiset työelämän yhteistyökumppanit ja verkostot.
Joustavat opintopolut
Opiskelijoilla on mahdollisuus siirtyä tutkinto-ohjelmasta toiseen tutkintosäännön mukaisesti ensimmäisen läsnäolovuoden jälkeen, mikäli opiskeluryhmässä on tilaa. Suurimmasta osasta opintojaksoja on tarjolla sekä verkko- että monimuotototeutukset, joten opiskelijat voivat tarvittaessa vaihtaa toteutusmuotoa. Opiskelijoiksi voidaan ottaa myös siirto-opiskelijoita. Humakin opiskelijat voivat opiskella muiden ammattikorkeakoulujen opintoja CampusOnline.fi-portaalin ja ristiinopiskelusopimusten kautta.
Opintojen aikainen tuki
Henkilökohtainen opintosuunnitelma (HOPS) laaditaan opintojen alussa yhteistyössä valmentajan kanssa. HOPSin avulla opiskelija suunnittelee ja aikatauluttaa opinnot sekä seuraa niiden etenemistä. HOPS-valmentaja seuraa opiskelijan opintojen etenemistä kolme kertaa lukuvuodessa liikennevalomallin mukaisesti ja tarvittaessa ohjaa opiskelijan opinto-ohjaajalle. AMK-opiskelijan ohjaus ja valmennus opintojen aikana on kuvattu tarkemmin ohjauksen ja valmennuksen huoneentaulussa. Jokaiselle Humakin kampukselle on nimetty opinto-ohjaaja, jonka tehtäviin kuuluu tukea opiskelijaa opintohaasteissa.
Opinto-ohjaajat toimivat myös alueiden opiskelijahyvinvoinnista vastaavina lehtoreina ja kuuluvat jäseninä Humak-tasoiseen opiskelijahyvinvointiryhmään, joka vastaa lakisääteisistä opiskelijahyvinvoinnin tehtävistä. Opiskelija saa lisätukea myös Otetta opintoihin -opintojaksolla. Opiskelijajärjestö HUMAKO:n tutorit ja jaostot tukevat opiskelijoita paikallisesti. Jos huoli opiskelijasta herää, niin varhaisen välittämisen toimintamalli mahdollistaa puuttumisen tilanteisiin ennakoivasti varhaisessa vaiheessa. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma ohjaa henkilöstön ja opiskelijoiden toimintaa tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi.
Opiskelijoiden keskeyttämisiä seurataan säännöllisillä kyselyillä, joilla saadaan selville keskeyttämisten syitä ja niiden pohjalta pystytään kehittämään tukitoimia. Opiskelijaa kehotetaan keskustelemaan HOPS-valmentajan kanssa ennen eroamispäätöstä ja hänelle tarjotaan vaihtoehdoksi ilmoittautumista poissaolevaksi eroamisen sijaan sekä opintojen loppuunsaattamista parempana ajankohtana.
Avoimen AMK:n opiskelijat saavat ohjausta ja valmennusta opintojensa aikana huoneentaulun mukaisesti, minkä lisäksi opiskelijat voivat osallistua korkeakoulujen yhteistyössä järjestämiin opiskelutaitoiltoihin.
Vahvuudet | Kehittämiskohteet |
Selkeä valmennusmalli ja sen jatkuva kehittäminen | S2-opiskelijoiden tukimuotojen kehittäminen |
Opintojen edistymisen seurannan liikennevalomalli | Opiskelijoiden tukipalveluiden kartoitus ja mallin kehittäminen |
Opiskelupolkujen joustavuus | Kampusten saavutettavuus |
Saavutettava oppimateriaali | Kansainvälisen tarjonnan saatavuus |