1.3 Koulutuksen arviointi ja kehittäminen

Opiskelijapalautteet kehittämistyön keskiössä

Opiskelijoille suunnatut kyselyt toimivat Humakissa tärkeänä laadun seurannan välineenä. Laadunhallinnassa noudatetaan jatkuvan kehittämisen mallin periaatetta, jossa vaiheet Suunnittele – Toteuta – Arvioi – Kehitä seuraavat toisiaan. Opiskelun laadunhallintaa opiskelijan näkökulmasta on kuvattu kuviossa 5.

Humakin laatutyössä sovelletaan jatkuvan kehittämisen kehää, jossa vaiheet suunnittele – toteuta – arvioi – kehitä seuraavat toisiaan.

Kuvio 5. Opiskelun laadunhallinta opiskelijan näkökulmasta.

Vuosittain järjestettäviin vaikuttamisen viikkoihin on kytketty aloitus- ja välikyselyiden lisäksi viisi vuotta sitten valmistuneille suunnattu uraseurantakysely. Vaikuttamisen viikoilla kampanjoidaan “Vastaa ja vaikuta! – Mielipiteelläsi on väliä!” -teeman mukaisesti. Aloitus- ja välikyselyt ovat Humakin omia kyselyitä, ja AVOP- sekä uraseurantakyselyt toteutetaan valtakunnallisesti.

Kompassi suuntaa antamassa

Koulutukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamista seurataan tutkinto-, lukuvuosi- ja opintojaksotasolla. Humakissa on käytössä raportointipalvelu Kompassi, josta henkilöstö voi nähdä Humakin keskeiset määrälliset talous- ja toimintasuunnitelman (TTS) mukaiset tavoitteet ja tulokset. Tulosseurannan helpottamiseksi Kompassiin on koottu koulutuskohtaiset koontinäytöt, joissa on esim. AMK- ja YAMK-tutkintojen sekä jatkuvan oppimisen tuloksellisuutta kuvaavia tunnuslukuja (ks. tarkemmin Väläyksiä Humakista VI s. 57–58).

Kompassin kautta on saatavilla myös reaaliaikaiset tulokset aloitus-, väli-, uraseuranta- ja AVOP-kyselyistä. Opiskelijakyselyiden tulokset käsitellään palauteprosessin mukaisesti vahvuusalojen tiimeissä ja opiskelijaryhmissä. AMK-kehittämisryhmä kokoaa Humak-tasoiset kehittämiskohteet koulutuksen kehittämissuunnitelmaan, jossa määritellään tarkemmat toimenpiteet, toteuttajat, aikataulu ja seuranta. Opiskelijat saavat tiedon opiskelijakyselyiden tulosten perusteella tehdyistä toimenpiteistä kootusti uusien opiskelijakyselyiden markkinoinnin yhteydessä syksyllä (ks. esimerkki vuoden 2023 infograafista).

Yksittäisistä opintojaksoista annetaan palautetta Spark-järjestelmän kautta opintojaksopalauteprosessin mukaisesti. Opintojakson palautekysely avautuu automaattisesti niille opiskelijoille, jotka ovat ilmoittautuneet ja hyväksytty kyseiseen toteutukseen. Lehtorilla on mahdollisuus muuttaa kyselyn avautumis- ja sulkeutumisaikoja tarpeen mukaan. Humakissa käytetään sekä opintojakson loppupalautekyselyä että opintojen aikaista jatkuvaa palautetta. Kaikki kyseisen toteutuksen opiskelijat näkevät kyselyn sulkeutumisen jälkeen koosteen annetuista numeerisista vastauksista. Lehtori julkaisee palautekyselyn sulkeutumisen jälkeen opiskelijoille yhteisen vastapalautteen. Toteutuksen vastuulehtorit hyödyntävät saamaansa palautetta opintojakson kehittämisessä. Koulutuksen esihenkilöt seuraavat opintojaksopalautteita Spark-järjestelmän kautta kolme kertaa lukuvuodessa ja käyvät opintojakson laatuun liittyvän keskustelun henkilöstön vuosittaisissa kehityskeskusteluissa. Humakin opiskelijat ja henkilökunta voivat antaa myös jatkuvaa palautetta Humakin toiminnasta aloite-, laatu- ja ilmoituskanavien kautta.

Työelämän tarpeiden huomiointi

Tietoa yhteiskunnan ja työelämän muuttuvista tarpeista kerätään uraseurantakyselyn, kehittävän harjoittelun haastattelutehtävän, työelämätutkimusten ja hanketoiminnan avulla. Humakin alumnit ovat tässä keskeisessä roolissa. Vuoropuhelun ansiosta koulutuksen kehittämisessä pystytään ottamaan huomioon myös jatkuvan oppimisen mahdollisuudet. Tätä tukee avoimen AMK:n verkkokaupan HumakFREE-osasto, joka sisältää maksutonta sisältöä, kuten hankkeissa syntynyttä yhteiskunnan ja työelämän muuttuvia tarpeita huomioivaa materiaalia. HumakFREE on tarkoitettu herättämään kiinnostusta Humakin tarjontaa kohtaan.

Tukipalveluiden kehittäminen

Koulutuksen tukipalveluita (esim. opintotoimisto, kirjasto, IT, viestintä, opiskelijakunta) arvioidaan ja kehitetään opiskelijakyselyiden, aloite- ja laatukanavan, ilmoituskanavan sekä henkilöstölle suunnatun palveluselvityksen tuottaman palautetiedon pohjalta. Kyselyjen tulosten perusteella käynnistettiin esim. Humakin sisäisen viestinnän tehostamiseen tähtäävä Kulju-projekti (2020–2021), jonka myötä sisäisen viestinnän kanavat uudistettiin ja opiskelijoille suunnattu Opiskelijan opas otettiin käyttöön. E-opiskelijapalveluiden käyttöönoton myötä opiskelijapalvelut siirrettiin täysimääräisesti verkkoon taaten kaikille opiskelijoille palveluiden saavutettavuuden. Kirjastopalvelut tarjoavat nykyisin opintojaksojen pakollisen kirjallisuuden kokonaan sähköisesti. Opiskelijoiden arkea on helpotettu Tuudo-sovelluksen käyttöönotolla, ja hyvinvointia edistetty opintopsykologin palveluilla.

Vahvuudet Kehittämiskohteet
Arviointiprosessien kehittäminen: infograafit, vastapalaute, aloite- ja laatukanava  Työelämältä kerätyn tiedon hyödyntäminen opetuksen kehittämisessä
Opiskelijoilta kerättävän palautetiedon systemaattinen hyödyntäminen opetuksen kehittämisessä   Hankkeiden tulosten tehokkaampi hyödyntäminen koulutuksessa  
Kompassi-raportointipalvelun tiedontuotanto koulutuksen kehittämisen tukena  Ulkoisten auditointien hyödyntäminen koulutusten kehittämistyössä 
Jatkuva laadun varmistus