Publikationens namn
Auditering av Uleåborgs universitet
Författare
Kerstin Norén, Guðrún Geirsdóttir, Damon Mohebbi, Siamäk Naghian, Hilla Vuori & Mira Huusko
Uleåborgs universitets självvärdering (red.) Johanna Bluemink & Johanna Flyktman
Beslutet av sektionen för utvärdering av högskolorna
Auditeringen av Uleåborgs universitet godkändes den 22 mars 2024.
Kvalitetsstämpeln är i kraft till och med den 22 mars 2030.
Auditeringsgruppens omdöme för utvärderingsområdena I-III
I: En kompetensskapande högskola: god nivå
II: En nyskapande högskola med genomslagskraft: utmärkt nivå
III: En utvecklingsorienterad och välmående högskola: god nivå
En lärande högskola, utvärderingsområdet som Uleåborgs universitet valde
Internationalisering av examensprogrammens kursplaner och studenternas erfarenheter.
Tema och partner för kollegialt lärande
Tema: Förbättrad kvalitetskultur i forskarskolor
Partner: Erasmus University Rotterdam
Centrala styrkor och rekommendationer
Styrkor
- Uleåborgs universitet erbjuder möjligheter till tvärvetenskapliga studier och andra tvärvetenskapliga aktiviteter, som uppmuntras på olika sätt. Detta ger mervärde till studentupplevelsen och stärker relationerna mellan examensprogrammen, universitetsgemenskapen och universitetets intressenter.
- Uleåborgs universitet har en nyckelroll och en väletablerad position i det norra Österbottens regionala ekosystemet för kunskap, innovation och kompetensskapande, och har en betydande inverkan på dess förnyelse och förbättring.
- Personal, studerande och externa partners är involverade i kvalitetssystemet och kontinuerlig förbättring enligt PDCA-cykeln.
- Universitetet har omfattande internationaliseringssatsningar med många initiativ för att förbättra studenternas internationella erfarenhet.
Rekommendationer
- För att förbättra utbildningen bör Uleåborgs universitet öka användningen av studeranderespons, ge studenterna mer respons om sitt lärande och se till att studenterna får återkoppling på sin respons.
- Universitetet bör stärka synligheten för sin arktiska forskningsverksamhet och sin roll i de internationella forskningsnätverken för att lyfta fram forskningspotentialen i den arktiska regionen.
- För att stödja den proaktiva verksamhetsutvecklingen bör universitetet identifiera och bearbeta mer intern och extern information.
- Universitetet bör främja möjligheter till internationalisering genom att stärka synligheten för internationella mobilitetsfönster och internationaliseringen av studieplanerna.