Publikationens nam
Auditering av Vasa universitet [Audit of the University of Vaasa]
Författare
Tatjana Volkova, Hans Gruber, Siamäk Naghian, Kateryna Suprun, Mira Huusko & Sirpa Moitus
Vasa universitets självvärdering (red.) Marja-Liisa Hassi & Tanja Risikko
Beslutet av sektionen för utvärdering av högskolorna
Auditeringen av Vasa universitet godkändes den 17 december 2024.
Kvalitetsstämpeln är i kraft till och med den 17 december 2030.
Auditeringsgruppens omdöme för utvärderingsområdena I-III
I: En kompetensskapande högskola: god nivå
II: En nyskapande högskola med genomslagskraft: god nivå
III: En utvecklingsorienterad och välmående högskola: god nivå
En lärande högskola, utvärderingsområdet som Vasa universitet valde
Hanteringen av utbildningsprogramportföljen
Tema och partner för kollegialt lärande
Tema: Internationell studentrekrytering
Partner: Jönköpings universitet, Sverige
Centrala styrkor och rekommendationer
Styrkor
- Vasa universitets utbildningsprogram planeras och genomförs på ett transparent sätt och genom att engagera viktiga intressenter.
- Vasa universitets mångsidiga och livskraftiga samarbete med industrin i Österbotten bygger på ekosystemtänkande och det regionala arvet. Universitetet drar nytta av den starka industrin och arbetsgemenskaperna inom regionen.
- Medarbetarnas aktiva deltagande i kvalitetssäkringsaktiviteter visar på ett stort engagemang för att ytterliga förbättra universitetets verksamhet.
- UVA har fungerande responsmetoder och system för att stödja kontinuerligt lärande och hantering av utbildningsprogramportföljen.
Rekommendationer
- Vasa universitet bör följa upp och uppdatera utbildningsprogramportföljen kontinuerligt för att säkerställa att avsedda läranderesultat och bedömningsmetoder är i linje med varandra.
- Vasa universitet bör stärka den systematiska användningen av kvantitativa och kvalitativa mätare för att följa upp och förbättra sin samverkan med samhället och sitt genomslag i samhället på kort och lång sikt.
- Vasa universitet bör ta fram en mer systemisk, systematisk och strategisk praxis för att förbättra kvalitetssystemet.
- Förnyandet av utbildningsprogramportföljen bör bättre följas upp och stödjas.