Sammandrag

Publikationens nam

Auditering av Vasa universitet [Audit of the University of Vaasa]

Författare

Tatjana Volkova, Hans Gruber, Siamäk Naghian, Kateryna Suprun, Mira Huusko & Sirpa Moitus

Vasa universitets självvärdering (red.) Marja-Liisa Hassi & Tanja Risikko

Beslutet av sektionen för utvärdering av högskolorna

Auditeringen av Vasa universitet godkändes den 17 december 2024.

Kvalitetsstämpeln är i kraft till och med den 17 december 2030.

Auditeringsgruppens omdöme för utvärderingsområdena I-III

I: En kompetensskapande högskola: god nivå

II: En nyskapande högskola med genomslagskraft: god nivå

III: En utvecklingsorienterad och välmående högskola: god nivå

En lärande högskola, utvärderingsområdet som Vasa universitet valde

Hanteringen av utbildningsprogramportföljen

Tema och partner för kollegialt lärande

Tema: Internationell studentrekrytering

Partner: Jönköpings universitet, Sverige

Centrala styrkor och rekommendationer

Styrkor

  • Vasa universitets utbildningsprogram planeras och genomförs på ett transparent sätt och genom att engagera viktiga intressenter.
  • Vasa universitets mångsidiga och livskraftiga samarbete med industrin i Österbotten bygger på ekosystemtänkande och det regionala arvet. Universitetet drar nytta av den starka industrin och arbetsgemenskaperna inom regionen.
  • Medarbetarnas aktiva deltagande i kvalitetssäkringsaktiviteter visar på ett stort engagemang för att ytterliga förbättra universitetets verksamhet.
  • UVA har fungerande responsmetoder och system för att stödja kontinuerligt lärande och hantering av utbildningsprogramportföljen.

Rekommendationer

  • Vasa universitet bör följa upp och uppdatera utbildningsprogramportföljen kontinuerligt för att säkerställa att avsedda läranderesultat och bedömningsmetoder är i linje med varandra.
  • Vasa universitet bör stärka den systematiska användningen av kvantitativa och kvalitativa mätare för att följa upp och förbättra sin samverkan med samhället och sitt genomslag i samhället på kort och lång sikt.
  • Vasa universitet bör ta fram en mer systemisk, systematisk och strategisk praxis för att förbättra kvalitetssystemet.
  • Förnyandet av utbildningsprogramportföljen bör bättre följas upp och stödjas.