Julkaisun nimi
Audit of Haaga-Helia University of Applied Sciences (Haaga-Helia-ammattikorkeakoulun auditointi)
Tekijät
Karim Khakzar, Henrik Dindas, Hilal Karaoğlan, Hanne Salonen, Hanna Väätäinen & Kati Isoaho
Haaga-Helian itsearviointiraportti (toim.) Tia Hoikkala, Elina Iloranta, Merja Lehtomäki, Marjaana Mäkelä, Inka Paakkinen, Johanna Rajakangas-Tolsa
Korkeakoulujen arviointijaoston päätös
Haaga-Helia-ammattikorkeakoulun auditointi on hyväksytty 26.5.2023.
Laatuleima on voimassa 26.5.2029 asti.
Auditointiryhmän arvio arviointialueista I-III
I: Osaamista luova korkeakoulu: hyvä taso
II: Vaikuttava ja uudistava korkeakoulu: hyvä taso
III: Kehittyvä ja hyvinvoiva korkeakoulu: hyvä taso
Oppiva korkeakoulu – Haaga-Helian valitsema arviointialue
Work&Study -malli
Vertaisoppimisen teema ja kumppani
Jatkuva oppiminen, erityisesti virtuaaliset toteutukset
Kumppani: HES-SO University of Applied Sciences and Arts Western Switzerland & NHL Stenden University of Applied Sciences
Keskeiset vahvuudet ja kehittämissuositukset
Vahvuudet
- Haaga-Helia pitää koulutusohjelmiensa osaamislähtöisyyttä tärkeänä laatustandardina. Sillä on systemaattiset ja osallistavat suunnitteluprosessit, jotka varmistavat sen ohjelmien työelämärelevanssin. Tätä arvostavat myös opiskelijat ja alueelliset sidosryhmät.
- TKI-hankkeiden johtamisen ja vastuiden uudelleenjärjestelyt osoittavat, että yhteiskunnallinen vaikuttavuus on tärkeässä roolissa Haaga-Helian kokonaisstrategiassa. Selkeät menettelytavat TKI-hankkeiden hakemisessa ja toteuttamisessa tukevat opetus- ja tutkimushenkilöstön motivaatiota sitoutua TKI-hankkeisiin.
- Haaga-Helia on luonut positiivisen kulttuurin henkilöstön ammatilliseen kehittymiseen ja tukee aktiivisesti henkilöstön yksilöllistä osaamisen kehittämistä.
- Work&Study-malli vastaa tulevaisuuden koulutuksen, työelämän ja jatkuvan oppimisen tarpeisiin tarkoituksenmukaisella tavalla. Malli on hyvin linjassa Haaga-Helian profiilin ja strategisten tavoitteiden kanssa.
Kehittämissuositukset
- Haaga-Helian tulee jatkaa ja laajentaa panostustaan kansainvälisten opiskelijoiden työmarkkinoille pääsyn tukemiseksi. Lisäksi Haaga-Helian tulee parantaa kansainvälistymismahdollisuuksia sekä panostaa opetushenkilöstön osaamisen kehittymiseen tähän liittyen, esimerkiksi kielitaidon osalta.
- Haaga-Helian tulee tarjota riittävästi mahdollisuuksia osallistua TKI-toimintaan. Myös yrittäjäosaamisen parantamiseen tulee tarjota riittävät mahdollisuudet. TKI-hankkeiden johtaminen ja hallinnointi vaatii lisää tukea.
- Haaga-Helian laatujärjestelmäsyklin ”Suunnittele-Tee-Tarkista-Opi&Kehitä-Kommunikoi” hyötyjen optimoimiseksi palautemenettelyt tulee systematisoida ja opiskelijoita ja yrityksiä kannustaa antamaan palautetta aktiivisemmin.
- Work&Study -mallin standardit ja toteutus tulisi yhdenmukaistaa avointen ja tasapuolisten osaamisen tunnistamisen kriteereiden takaamiseksi. Konkreettisemmat kriteerit malliin sopivasta työstä ja työympäristöstä voisivat tukea tätä.