1.1 Koulutuksen suunnittelu

Auditointiryhmän arvio

Koulutuksen suunnittelu on strategista ja yhteisesti ohjeistettua

Taideyliopiston monikärkinen strategia on pohjana kolmen akatemian koulutusten suunnittelussa. Strategian kärjen mukaan Taideyliopisto mahdollistaa opiskelijoiden kasvun korkeatasoisiksi ja laaja-alaisesti ajatteleviksi taiteilijoiksi ja muutoksentekijöiksi. Koulutuksen ajankohtaiset ja taiteenalakohtaiset kehittämislinjaukset määritellään strategiaa toteuttavissa toimintasuunnitelmissa. Tutkinnot suunnitellaan perustuen Tutkintojen ja muiden osaamiskokonaisuuksien kansalliseen viitekehykseen. Opetussuunnitelmatyössä on käytössä yhteinen pedagogisia lähtökohtia -kokonaisuus, opetussuunnitelmaperiaatteet ja yhteinen opetuksen sanasto.

Koulutusohjelmilla on pääosin selkeät osaamistavoitteet. Yksittäisten opintojaksojen osaamistavoitteiden välillä on kuitenkin vaihtelua. Etenkin Kuvataideakatemian, mutta myös muiden akatemioiden, yksittäisten opintojaksojen osaamistavoitteet ovat vaillinnaisia ja kuvaavat enemmän opintojakson sisältöä kuin opintojaksolla tavoiteltavaa osaamista. Auditointiryhmä suositteleekin, että kaikkien opintojaksojen osaamistavoitteet kirjoitettaisiin selkeästi ja osaamisperustaisesti, jotta opiskelijat tietäisivät, millaisia taitoja opintojakson aikana on tarkoitus oppia ja mistä opintojaksosta saatava arvosana muodostuu. Kun kaikkia osaamistavoitteita ei ole määritelty osaamisperusteisesti, opiskelijoiden ja henkilökunnan on vaikea arvioida niiden toteutumista ja asettaa osaamiselle arviointikriteereitä. Taideyliopiston oppimisympäristöt ovat monipuoliset ja ne tukevat korkean osaamistason saavuttamista ja saivat kiitosta sekä opiskelijoilta että opettajilta.

Opiskelijoille tarjotaan hyvät mahdollisuudet kansainvälistymiselle opintojen aikana, ja kansainvälisyys on pääasiassa huomioitu koulutusten suunnittelussa. Kaikki halukkaat opiskelijat pääsevät kansainväliseen opiskelijavaihtoon, ja kansainvälisyys kuuluu oleellisesti opintoihin. Toisaalta osa opiskelijoista koki, että pakolliset kurssit hankaloittavat vaihtoon lähtöä, ja käytännössä vaihto on osassa koulutusohjelmia vaikeaa erityisesti kandivaiheessa. Auditointivierailun opiskelijatyöpajoissa opintojaksoilla tehtävät kansainväliset opetusprojektit nostettiin esiin onnistumisina. Huomattava osa Taideyliopiston opiskelijoista on kansainvälisiä opiskelijoita.

Strategian yleisten suuntien lisäksi Taideyliopistolla on käytössä jatkuvan oppimisen toimenpideohjelma, joka toimii strategisena suunnitelmana jatkuvan oppimisen tarjonnan ja palveluiden kehittämiseksi. Taideyliopiston jatkuvasta oppimisesta vastaa Avoin kampus. Avoimen kampuksen vuosisuunnittelu on osa yliopiston toiminnanohjausprosessia. Toimintasuunnitelmien mukaan Avointa kampusta on tarkoitus kehittää oveksi yhteiskuntaan. Avoimen kampuksen keskeisenä tavoitteena on myös toimia akatemia- ja taidealat yhdistävänä kohtaamispaikkana, joka tarjoaa joustavia, taiteidenvälisiä opintoja yliopiston tutkinto- ja jatkuvan oppimisen opiskelijoille. Avoimen kampuksen tuominen osaksi yliopiston toiminnanohjausprosessia tukee jatkuvan oppimisen tarjonnan strategista ja systemaattista suunnittelua ja arviointia osana yliopiston muuta toimintaa.

Opiskelijat osallistuvat eri koulutuksen suunnittelun työryhmiin ja ovat mukana eri päätöksentekoprosesseissa. Opiskelijatyöpajan mukaan Taideyliopistossa arvostetaan opiskelijoiden palautetta. Opiskelijoiden mukaan heillä on hyvät mahdollisuudet vaikuttaa koulutusohjelmiinsa. Toisaalta opiskelijat kokivat välillä, että heidän näkemyksiään ja kokemuksiaan ei ole otettu riittävästi huomioon lopullisessa päätöksenteossa.

Sidosryhmien edustajien mukaan sidosryhmillä on keskusteluyhteys Taideyliopistoon koulutusten suunnittelussa. He olivat myös mukana opetussuunnitelman uudistamisprosessissa sisältöehdotuksilla. Osa sidosryhmien edustajista ei osannut kuitenkaan sanoa, millaisia muutoksia heidän ideoistaan ja toiveistaan on kehitetty koulutusohjelmiin esimerkiksi ekologisesta osaamisesta. Taideyliopisto voisikin pitää keskusteluyhteyden auki myös toiseen suuntaan ja kertoa sidosryhmien edustajille, mitä kehittämisideoiden pohjalta on tehty.

Taideyliopistolla on selkeät opintojen mitoitusohjeet ja opiskelijapalautejärjestelmällä seurataan opintojen mitoitusta. Opintojen kuormittavuuden vähentäminen oli yksi opetussuunnitelmauudistuksen keskeisistä tavoitteista ja opetussuunnitelmauudistuksessa on käytetty kuormittavuuslaskureita. Henkilöstötyöpajassa opettajat toivat esiin, että opintojaksojen linjakkuus ja pitkät jatkumot, jossa opiskelijat syventyvät samoihin teemoihin, keventävät koulutusta ja tuovat siihen mielekkyyttä. Auditointivierailun haastateltavien mukaan opintojaksojen kuormittavuus suhteessa opintopisteisiin vaihtelee akatemioiden sekä opintojaksojen ja opettajien välillä, vaikka opintojaksot suunnitellaan noudattamaan kansainvälistä ECTS-opintopistejärjestelmää. Opintojen työmäärä yhtä opintopistemäärää kohti tulisi olla yhdenmukainen eri koulutusohjelmien ja akatemioiden välillä.


Yhteistä opetussuunnitelmatyötä voitaisiin tehdä vielä nykyistä kunnianhimoisemmin

Taideyliopisto on tarttunut opetussuunnitelmatyössä kunnianhimoisesti useisiin kehittämiskohtiin, vaikka opetussuunnitelmien yhdenmukaistaminen ja kehittäminen ei tulekaan valmiiksi yhdellä kertaa. Akatemiakohtaiset johtokunnat hyväksyvät opetussuunnitelmat sekä opetustarjonnan omassa akatemiassaan. Auditointivierailun haastateltavien mukaan opetussuunnitelmatyössä työelämänäkökulmien huomiointi toteutettiin koulutusohjelmissa, vaikka haastateltavat olisivat kaivanneet siihen mukaan myös yliopiston yhteistä näkökulmaa ja tukea. Eri koulutusohjelmilla oli auditointivierailun mukaan erilaiset mahdollisuudet ja osaamista käsitellä ja huomioida työelämänäkulmia osana opetussuunnitelman kehittämistä.

Auditointivierailun haastateltavien mukaan työelämän näkökulmien huomiointi on Taideyliopiston edustamilla taidealoilla haastavaa, sillä taidealan työelämä on moninainen ja sirpaleinen. Keskeisenä työelämävalmiutena tuleekin opintojen aikana taiteellisen osaamisen rinnalle kehittyä resilienssiä ja innovointikykyä. Auditointivierailun haastateltavien mukaan osa opettajista opettaa osa-aikaisesti eri akatemioissa ja ovat muuten tiukasti kiinni yliopiston ulkopuolisessa työelämässä alansa taiteilijoina. Tämä tuo opetukseen vahvaa työelämänäkökulmaa ja taideammattilaisen arkea. Auditointivierailun haastateltavien mukaan yhteys taidekenttään on vahvaa kaikessa opetuksessa.

Auditointiryhmän mielestä on tärkeää pitää opetussuunnitelmatyön kehittämistavoitteet selkeänä ja jatkaa työtä niiden saavuttamiseksi tulevaisuudessa. Opetussuunnitelmatyöhön voisi ottaa seuraavalla kierroksella vielä nykyistä kunnianhimoisempia tavoitteita. Taideyliopisto työskentelee jo nyt aktiivisesti löytääkseen yhteisiä toimintaperiaatteita kolmen itsenäisen akatemian välillä. Auditointivierailun perusteella opetustyössä yhtenäistämisyritykset, kuten yhteisten arviointikriteeristöjen kehittäminen ja yhteisen opetuksen järjestäminen, törmäävät sekä perinteisiin tapoihin toimia että käytännön hankaluuksiin. Akatemioiden itsenäisyydestä juontuvat yhteisen tekemisen ja uudistumisen esteet ovat arjen ja käytäntöjen yhteensovittamisen haasteita. Auditointiryhmän mukaan tilannetta voisi helpottaa riittävän ajoissa käynnistettävä opetuksen suunnittelutyö, joka huomioisi erilaiset lähtötilanteet ja opetustoiminnan luonteen. Opetussuunnitelmia laadittaessa kaikille opiskelijoille yhteinen sisältö voitaisiin päättää ensin, kuten yhteiset kieliopinnot, ja vasta tämän jälkeen niiden ympärille rakentaa akatemiakohtainen opetus.

Koulutuksen tutkimusperustaisuuden kehittämistä tulee jatkaa

Taideyliopisto tuo esiin itsearviointiraportissaan kehittämiskohteena tutkimuksellisuuden ja tutkimusperustaisuuden kehittämisen taideperustaisuuden rinnalle sekä taiteiden- ja tieteidenvälisyyden vahvistamisen. Auditointivierailun henkilöstötyöpajaan osallistuneiden mukaan henkilöstön osaaminen on vahvasti taiteellisessa toiminnassa. Henkilöstötyöpajan mukaan tutkimuksen liittämistä perusopintoihin ollaan parhaillaan kehittämässä, mikä  vaatii tutkimuksen ja opetuksen yhteyksien luomista esimerkiksi projekteissa. Kehittämiskohteeksi nostettiin opetukseen liittyvän tutkimuksen ja taiteellisen toiminnan suhde opetussuunnitelmaprosessiin ja erityisesti sen johtamiseen ja kehittämiseen.

Opiskelijatyöpajan mukaan osassa koulutusohjelmia, kuten pedagogisissa koulutusohjelmissa, tutkimus on vahvasti läsnä ja tukea on tarjolla tutkimuksesta kiinnostuneille opiskelijoille. Auditointiryhmä suosittelee, että Taideyliopisto vahvistaisi koulutuksen tutkimusperustaisuutta ja henkilöstön tutkimusosaamista vahvan taiteellisuuden rinnalle ja huomioisi koulutuksen suunnittelussa uusimman taiteellisen toiminnan rinnalla myös uusimmat alan tutkimustiedot. Auditointivierailun haastateltavien mukaan tutkimusopintojen määrä onkin jo lisääntynyt viime aikoina, ja uudessa opetussuunnitelmassa tutkimustaitoihin on kiinnitetty erityistä huomiota. Yliopisto on myös kiitettävästi tarttunut tutkimuksen ulkoisen arvioinnin palautteeseen. Esimerkiksi Kuvataideakatemiassa kehitetään tutkimuksen, tohtorikoulutuksen ja perusopetuksen kytköstä. Teatterikorkeakoulussa on käynnissä tutkimuksen vahvistamisprojekti, jonka myötä koulutusohjelmien tutkimusintressit ovat vahvistuneet ja useita tutkimushankkeita on vireillä.