Publikationens namn
Auditeringen av Östra Finlands universitet
Författare
Eva Åkesson, Marc Perkins, Jürgen Seifried, Anni Siltanen, Mira Huusko och Hanna Väätäinen
Östra Finlands universitets självvärdering (red.) Saila Vaittinen, Anu Arosanervo, Soili Makkonen och Maija Lahtela-Kakkonen
Beslutet av sektionen för utvärdering av högskolorna
Auditeringen av Östra Finlands universitet godkändes den 3 mars 2023.
Kvalitetsstämpeln är i kraft till och med den 3 mars 2029.
Auditeringsgruppens omdöme för utvärderingsområdena I-III
I: En kompetensskapande högskola: god nivå
II: En nyskapande högskola med genomslagskraft: god nivå
III: En utvecklingsorienterad och välmående högskola: god nivå
En lärande högskola, utvärderingsområdet som Östra Finlands universitet valde
Östra Finlands universitet som studie- och arbetsmiljö för internationella studerande och anställda
Tema och partner för kollegialt lärande
Tema: Kontinuerligt lärande, inklusive samarbete med externa intressenter
Partner: Jyväskylä universitet
Centrala styrkor och rekommendationer
Styrkor
- Vid Östra Finlands universitet finns ett stort engagemang för undervisning och de studerandes kompetensutveckling.
- Östra Finlands universitet har en välkänd strategi för och genomförande av tvärvetenskapliga forskningsgrupperingar i kombination med anpassat stöd.
- Personalen vid Östra Finlands universitet känner till kopplingen mellan sitt eget arbete och målen och strategin för Östra Finlands universitet. Östra Finlands universitet arbetar på ett kvalitetsmässigt sätt: De utvärderar praktik med hjälp av data och använder dessa utvärderingar för att driva på framtida metoder.
- Internationalisering är ett mål för Östra Finlands universitet, och man har redan gjort stora framsteg under den senaste tiden i fråga om det.
Rekommendationer
- Universitetet bör vidareutveckla sätt för att inkludera alla studerande och särskilt internationella studerande samt doktorander som fullvärdiga medlemmar av universitetssamfundet.
- Östra Finlands universitet bör stärka sina strukturer med anknytning till samverkan med samhället och skapandet av partnerskap, inklusive samverkansprocesser särskilt med de grupper som inte känner till universitetet.
- Östra Finlands universitet bör stärka kvalitetsgruppens verksamhet. Kvalitetsgruppen bör träffas oftare och bli mer delaktig i att facilitera kvalitetsarbetet vid universitetet.
- Östra Finlands universitet bör kartlägga sätt att förbättra karriärmöjligheterna och karriärsäkerheten samt förbättra möjligheterna till lärande av det finska språket för den internationella personalen. Östra Finlands universitet bör se till att alla inom universitetet, oavsett språkkunskaper, kan delta i beslutsfattandet och styrningen.