Publikationens namn
Poliisiammattikorkeakoulun auditointi (Auditering av Polisyrkeshögskolan)
Författare
Vesa Taatila, Samuli Kaikkonen, Katri Ojasalo, Riitta Paalanen, Sirpa Moitus & Hilla Vuori
Polisyrkeshögskolans självvärdering (red.) Marika Puputti & Tuire Salmi-Hiltunen
Beslutet av sektionen för utvärdering av högskolorna
Auditeringen av Polisyrkeshöskolan godkändes den 1 mars 2024.
Kvalitetsstämpeln är i kraft till och med den 1 mars 2030.
Auditeringsgruppens omdöme för utvärderingsområdena I-III
I: En kompetensskapande högskola: god nivå
II: En nyskapande högskola med genomslagskraft: god nivå
III: En utvecklingsorienterad och välmående högskola: god nivå
En lärande högskola, utvärderingsområdet som Polisyrkeshögskolan valde
Förutseende övervakning av verksamhetsmiljön
Tema och partner för kollegialt lärande
Tema: Samlärarverksamhet
Partner: Hämeen ammattikorkeakoulu
Centrala styrkor och rekommendationer
Styrkor
- Färdigheterna hos utexaminerade från polis (AMK/YH och ylempi AMK/högre YH) och befälsexamen för räddningsbranschen (YH) motsvarar väl arbetslivets behov i nuläget.
- Samverkan med samhället och verksamhetens genomslag i samhället har en tydlig roll i yrkeshögskolans strategi. Denna roll baseras på dess unika position i gränssnittet mellan polisförvaltning och högre utbildning.
- Tack vare ett systematiskt kvalitetsarbete har Polisyrkeshögskolan en mycket god förmåga att identifiera sina egna utvecklingsbehov och att utveckla sin verksamhet.
- Förutseende övervakning av verksamhetsmiljön sammanför på ett nytt sätt yrkeshögskolans och hela polisväsendets lägesbild.
Rekommendationer
- Det systematiska samarbetet och utbytet av god praxis mellan Polisyrkeshögskolan och Räddningsinstitutet bör stärkas på alla nivåer när det gäller planering, genomförande och utveckling av yrkeshögskoleexamina.
- Polisyrkeshögskolan bör klargöra sin roll i utvecklingen av polisens kontinuerligt lärande så att fortbildning på ett ändamålsenligt sätt tillgodoser de kvantitativa och kvalitativa behoven av kompetensutveckling hos polispersonal.
- FUI-projektverksamheten bör i högre grad kopplas till polisverksamhetens utveckling för att öka dess genomslag i samhället.
- Ledningen av kompetensutvecklingen hos Polisyrkeshögskolans personal bör systematiseras och göras mer synlig än i nuläget.
- Den förutseende övervakning av verksamhetsmiljön och användningen av framsynsprocessen bör systematiseras och utvidgas både i undervisnings- och i FUI-verksamheten.