Julkaisun nimi
Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston auditointi (Audit of the Lappeenranta-Lahti University of Technology LUT)
Tekijät
Håkan Wiklund, Irina Duma, Birgit Kraus, Matti Kuronen & Mirella Nordblad. Annikka Nurkka (toim.) LUT-yliopiston itsearviointi.
Korkeakoulujen arviointijaoston päätös
Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston auditointi on hyväksytty 16.6.2021.
Laatuleima on voimassa 16.6.2027 asti.
Auditointiryhmän arvio arviointialueista I-III
I: Osaamista luova korkeakoulu: hyvä taso
II: Vaikuttava ja uudistava korkeakoulu: erinomainen taso
III: Kehittyvä ja hyvinvoiva korkeakoulu: erinomainen taso
Oppiva korkeakoulu – LUTin valitsema arviointialue
Digitalisaatio opetuksessa ja oppimisessa
Vertaisoppimisen teema ja kumppani
Teema: Master’s thesis in engineering programmes at PoliMi
Kumppani: Polytechnic University of Milan
Keskeiset vahvuudet ja kehittämissuositukset
Vahvuudet
- Lappeenrannan–Lahden teknillisen yliopiston koulutus on kytketty systemaattisesti yliopiston strategiaan.
- Yliopiston yhteiskunnallista vuorovaikutusta ja vaikuttavuutta johdetaan ja kehitetään strategialähtöisesti, systemaattisesti ja johdonmukaisesti. LUT kerää järjestelmällisesti tietoa toimintaympäristöstään, seuraa keskeisiä suorituskyky- ja strategisia mittareita sekä hyödyntää saamaansa tietoa toimintansa uudelleensuuntaamisessa.
- LUTin laatujärjestelmä on hyvin suunniteltu, kattaa yliopiston perustehtävät ja siitä tiedotetaan myös hyvin.
- Koko yliopistoyhteisö tunnistaa digitaalisten työkalujen hyödyt, ja erityisesti opetushenkilöstöllä on selkeitä ideoita ja suunnitelmia niiden potentiaalin maksimoimiseksi.
Kehittämissuositukset
- LUTin tulee edelleen parantaa opintojaksopalautteen roolia laatujärjestelmässään.
- LUT hyötyisi ennakoivammasta lähestymistavasta tutkimusetiikassa ja sen integroinnista varhaisessa vaiheessa sekä tutkimuksen suunnitteluun että tutkijanuran alkuvaiheeseen.
- LUTin laatutyötä vahvistaisi hyvien esimerkkien levittäminen vielä systemaattisemmin koko yliopistossa.
- LUTin tulee löytää tasapaino verkko- ja lähiopetuksen ja oppimisen välille ja jatkettava sosiaalisen vuorovaikutuksen vahvistamista digitaalisissa prosesseissa.