Publikationens namn
Auditering av Savonia-ammattikorkeakoulu (Savonia-ammattikorkeakoulun auditointi)
Författare
Kati Komulainen, Perttu Jämsén, Kimmo Mäki, Anette Pottonen, Hanna Väätäinen ja Kirsi Mustonen
Savonia-ammattikorkeakoulus självvärdering (red.) Päivi Diov, Anne Heikkinen, Esa Viklund, Mervi Vidgrén, Mikko Vuoristo, Marja Kopeli
Beslutet av sektionen för utvärdering av högskolorna
Auditeringen av Savonia-ammattikorkeakoulu godkändes den 16 mars 2022.
Kvalitetsstämpeln är i kraft till och med den 16 mars 2028.
Auditeringsgruppens omdöme för utvärderingsområdena I-III
I: En kompetensskapande högskola: god nivå
II: En nyskapande högskola med genomslagskraft: utmärkt nivå
III: En utvecklingsorienterad och välmående högskola: god nivå
En lärande högskola, utvärderingsområdet som XX valde
Kontinuerligt lärande utifrån efterfrågan
Tema och partner för kollegialt lärande
Tema: Utveckling av strategiska förmågor och kompetens
Partners: Osuuskunta KPY, Genelec OY ja Mehiläinen Oy
Centrala styrkor och rekommendationer
Styrkor
- Arbetslivsrelevansen i Savonias utbildningar är stark och utvecklas ständigt. Den identifieras och erkänns i yrkeshögskolans verksamhetsmiljö, i högskolans ledning samt bland studerande och undervisningspersonal.
- Savonia deltar aktivt i de samarbetsnätverk som är viktigast för Norra Savolax och leder nätverkssamarbetet. Den strategiska planeringen tillsammans med landskapsaktörerna stöder en stabil regionutveckling och kompetensbaserad tillväxt i hela Norra Savolax.
- Yrkeshögskolan Savonias verksamhetsstyrningssystem är kopplat till strategin och är tillgängligt och öppet samt ger realtidsinformation. Den information som systemet genererar utnyttjas i genomförandet av organisationens strategi samt i hanteringen och utvecklingen av verksamhetens kvalitet. Utvecklingen av verksamhetsstyrningssystemet har varit effektiv, långsiktig och målmedveten.
- Savonia har starkt kopplat kontinuerligt lärande till sin strategi och vision. Detta skapar en stark grund och riktlinjer för utvecklingsarbetet av kontinuerligt lärande.
Rekommendationer
- Genomförandet av kompetensbaserade högskolestudier borde systematiskt och konsekvent utvecklas för att de studerande inom olika utbildningsprogram erbjuds enhetlig och heltäckande praxis.
- Savonia kunde ta en starkare roll som den aktör som ansvarar för prognostiseringen på medellång och lång sikt i landskapet. Savonia kunde grunda och leda ett prognostiseringsforum som skulle utgöra en verksamhetsform i denna strävan.
- Savonia ska identifiera och definiera nästa utvecklingsskede i verksamhetsstyrningssystemet och utnyttja prognostiseringsinformation i den systematiska utvecklingen av systemet med beaktande av förändringarna i verksamhetsmiljön.
- Savonia kunde i större utsträckning än för närvarande utnyttja lyckade genomföranden av verksamhetsmodeller för kontinuerligt lärande för att utveckla sin verksamhet. Till exempel skulle skapandet av en processmodell på Savonia-nivå utifrån lyckade processer för kontinuerligt lärande främja utvecklingen av nya utbildningsprodukter.