Julkaisu
Helsingin yliopiston auditointi (Audit of the University of Helsinki)
Tekijät
Bernard Coulie, Klara Bolander Laksov, Petri Heinonen, Petri Suomala, Signe Tolstrup Mathiasen, Mirella Nordblad & Niina Nurkka.
Helsingin yliopiston itsearviointi (toim.) Päivi Aronen, Johanna Kolhinen & Anne Lepistö
Korkeakoulujen arviointijaoston päätös
Helsingin yliopiston auditointi on hyväksytty 26.1.2022.
Laatuleima on voimassa 26.1.2028 asti.
Auditointiryhmän arvio arviointialueista I-III
I: Osaamista luova korkeakoulu: hyvä taso
II: Vaikuttava ja uudistava korkeakoulu: hyvä taso
III: Kehittyvä ja hyvinvoiva korkeakoulu: hyvä taso
Oppiva korkeakoulu – Helsingin yliopiston valitsema arviointialue
Kansainvälisten maisteriohjelmien konsepti
Vertaisoppimisen teema ja kumppani
Teema: Henkilöstön ja opiskelijoiden hyvinvointi
Kumppani: Edinburghin yliopisto
Keskeiset vahvuudet ja kehittämissuositukset
Vahvuudet
- Laatu- ja johtamisjärjestelmien asteittainen integrointi toisiinsa palvelee sekä tiedekuntia ja yksiköitä että yliopistopalveluita.
- Koulutuksen suunnittelun prosessi on systemaattinen ja läpinäkyvä.
- Yliopiston kansainvälisten koulutusohjelmien kehittäminen on perustunut yksiköissä tehtyihin aloitteisiin ja tieteenalojen kehitykseen.
- Yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen ja vaikuttavuuden merkitys korostuu yliopiston toiminnassa, ja yliopistolla on toimivat rakenteet yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen johtamiseen.
Kehittämissuositukset
- Yliopiston integroitua johtamis- ja laatujärjestelmää tulee yksinkertaistaa, jotta tiedekuntien ja yliopiston toiminnasta tulisi nykyistä yhtenäisempää ja johtamis- ja laatujärjestelmä toimisi nykyistä tehokkaammin.
- Yliopiston tulee nykyistä aktiivisemmin viestiä tukirakenteista ja -palveluista opiskelijoille ja väitöskirjatutkijoille, mukaan lukien kansainväliset opiskelijat.
- Yliopiston monikielisten maisteriohjelmien konsepti on epäselvä ja yliopiston tulee kehittää kansainvälisten koulutusohjelmien kokonaisuutta.
- Yliopiston tulee määritellä, mitä yhteiskunnallinen vuorovaikutus ja vaikuttavuus yliopistossa tarkoittavat ja mikä on niiden suhde yliopiston koulutus- ja tutkimustehtäviin. Yhtenäinen määritelmä tukee yliopistoa johtavan roolin ottamisessa kansallisessa kehityksessä.