Högskolans självvärdering
Pidämme tärkeänä lisätä korkeakouluyhteisömme pedagogista ja kansainvälisyysosaamista, syventää työelämäyhteyksiä ja sidosryhmäyhteistyötä. Olemme kehittäneet uusia toimintamalleja vauhdittamaan etenemistä kohti tavoitteitamme.
Kehittävät ja innostavat oppijakeskeiset toimintamallit
Tavoitteemme on lisätä oppijakeskeisyyttä ja jatkuvan oppimisen tarjontaa. Lähtökohtana on, että opiskelija voi kehittää osaamistaan joustavasti valitsemalla moduuleja tai opiskelemalla laajempia kokonaisuuksia. Kannustamme opiskelijoitamme luovaan ajatteluun. Tavoitteenamme on, että jokainen opiskelija perehtyy innovaatioihin. Esimerkkinä tämänkaltaisesta opintojaksosta on Innovoidaan yhdessä -opintojakso, jonka suorittavat kaikki opiskelijat.
Opettajia kannustamme uudenlaisiin kokeiluihin OPStart tulevaisuuteen -kilpailuilla ja jatkuvasti auki olevalla Proof of Concept (PoC) -resurssihaulla (ks. luku 1.4 ja 5). PedaComp-prosessilla olemme lisänneet tietoisuutta henkilöstön pedagogisesta osaamisesta ja kehittämistarpeista (ks. luku 1.1 ja 3.4). Toimintamallit ovat vielä aika uusia ja tuemme niiden vakiintumista.
PoC (Proof of Concept) -rahoituksella tuemme sekä henkilöstön että opiskelijoiden uudenlaisten ideoiden testaamista. Lisäksi Oamkin koordinoimissa Kickstart-liikeideakilpailussa ja Startup Weekendissä opiskelijoillamme on mahdollisuus kilpailla liikeideoilla.
TKI-toiminta uudistaa teknologioita ja toimintamalleja
TKI-hankkeissa työskentelee hankehenkilöstöä ja opettajia. Tavoitteemme on, että hankkeissa syntyvä uusi tieto vahvistaa opettajien ammattitaitoa. Hanketyössä syntyneitä sisältöjä pitää jatkossa hyödyntää nykyistä laajemmin opetuksessa. Myös opiskelijoiden määrää hankkeissa tulee lisätä tarjoamalla heille mahdollisuuksia esimerkiksi työharjoitteluihin ja opinnäytetöihin.
Olemme verkottuneet alueelliseen ja kansainväliseen toimintaympäristöömme. Yhteistyössä ekosysteemitoimijoiden kanssa parannamme koulutuksen työelämäläheisyyttä ja TKI-toimintaa. Elinkeinoelämän alueellista uudistumista tuemme painoaloihimme liittyvillä hankkeilla. Nämä hankkeet
- edistävät uusien start up -yritysten syntymistä
- luovat yhteistyömalleja alueellisten uutta liiketoimintaa synnyttävien toimijoiden välille
- hyödyntävät vihreän siirtymän mahdollisuuksia
- ovat vastanneet koronapandemian yrityksille aiheuttamiin haasteisiin.
Olemme tunnettu kumppani hanketoimijoille, mutta olemme tunnistaneet, että hanketoimintaan on saatava lisää yrityksiä mukaan yhteistyöhön kanssamme.
Verkostot kokoavat toimijat yhteen
TKI:n ja taiteellisen toiminnan vaikuttavuus edellyttää meiltä aktiivista osallistumista eri tapahtumiin ja toimintaa eri foorumeilla, esimerkkinä Oulu2026. Pidämme tärkeänä sitä, että hankkeita tehdään alueellisissa verkostoissa.
Oulu Innovation Alliance (OIA) -innovaatioverkostoon osallistuu lisäksemme muita alueen merkittäviä toimijoita, esimerkiksi Oulun kaupunki, Oulun yliopisto, OSAO, Luke, VTT, Pohde ja Technopolis. Yhteistyö on tuottanut rahoituksia, onnistuneita hankkeita ja arvokkaita verkostoja alueen toimijoille. OIA:n visio on rakentaa Oulusta Euroopan paras digitaalisuudesta globaalia lisäarvoa tuottava ekosysteemi. Johdamme Oulun startup-ekosysteemin koordinaatioryhmää.
Olemme mukana UP University -konsortiossa, jossa on tavoitteena uudistaa opetusta ja TKI-työtä sekä opiskelijoiden joustavia mahdollisuuksia suorittaa osia opinnoistaan ulkomaisissa korkeakouluissa. Konsortiossa tavoittelemme samalla Europan komission kilpailuttamaa Eurooppa-yliopisto-statusta.
Kansainvälisten opiskelijoiden ja maahanmuuttajien työllistyminen alueelle on haasteellista. Helpotamme yritysten ja opiskelijoiden kohtaamista sekä kehitämme työharjoittelun ja opinnäytetyön tekemisen tukimuotoja yhdessä yritysten kanssa. Tätä työtä olemme tehneet Oulu Talent Hub -hankkeessa. Tällä hetkellä jatkamme toimintaa Oamkin ja Oulun yliopiston yhteisen urapalvelukeskuksen, Career Centren ja Oulun kaupungin perustaman kv-palveluiden keskuksen International House Oulu kautta. SIMHE Oamk ohjaa ja kouluttaa maahanmuuttajia, jotta opiskelu korkeakoulussa ja työllistyminen Suomessa helpottuisi.
Kumppanuusmalli perustuu yhteistyösopimukseen
Kumppanuusmallimme perustuu yhteistyöhön, joka tuottaa molemminpuolisesti lisäarvoa. Arvioimme kumppanuuksiamme koulutus- ja TKI-toimintamme näkökulmista. Tällä hetkellä meillä on valitut noin 30 kumppanuutta. Rajattu lukumäärä mahdollistaa laadukkaan yhteistyön.
Nykyinen kumppaniverkostomme on syntynyt vuosien mittaan ja rakentunut koulutukseen liittyvän yhteistoiminnan pohjalta. Lisäksi meillä on laaja yhteistyöverkosto, joista voi syntyä uusia kumppanuuksia.
Laadimme kumppaneiden kanssa vuosikohtaisen toimintasuunnitelman, jonka toteutumista arvioimme vuosittain. Jokaiselle kumppanille on nimetty Oamkista yhteyshenkilöt, joiden työtä tuemme koulutuksilla sekä kehittämällä työvälineitä. Yhteyshenkilöt muodostavat tiimin, jonka toimintaa ohjaa ja tukee sidosryhmäyhteistyöstä vastaava kehittämispäällikkö. Yhteyshenkilöt käyttävät Microsoft Dynamicsin CRM-järjestelmää, jonka hyödyntäminen on tässä vaiheessa aloitettu. Tavoitteena on tehdä kumppaniyhteistyö näkyväksi käyttäjille.
Olemme kehittäneet sidosryhmäyhteistyötä ja toimintamallia ohjatusti henkilöstöä osallistamalla. Yli vuoden kestäneen kehittämisprosessin aikana on järjestetty yli 20 kokoontumista, kaksi toiminnallista työpajaa sekä useita koulutustilaisuuksia.
Vahvuudet |
Kehittämiskohteet |
Opiskelijoillamme on mahdollisuudet kehittää omia yritysideoitaan, tukena ovat esimerkiksi yrityshautomotoiminta ja PoC-rahoitus, jonka olemme aloittaneet ensimmäisten joukossa Suomessa. |
Kumppanuustyötä on kehitettävä pitkäjänteisesti. Vastuuhenkilöitä on tuettava ja koulutettava. |
Olemme verkostoituneet alueen ekosysteemiin. Olemme esimerkiksi mukana Oulun Innovaatioallianssissa. |
CRM-työkalun hyödyntäminen on aloitettu, ja se on saatava tehokkaasti käyttöön. |
Olemme kehittäneet sidosryhmäyhteistyötä ja toimintamallia ohjatusti henkilöstöä osallistamalla. |
Hanketyössä syntyneitä sisältöjä pitää jatkossa hyödyntää nykyistä laajemmin opetuksessa. Myös opiskelijoita on saatava nykyistä enemmän mukaan TKI-hankkeisiin. |
Monipuolisia menettelytapoja ideoiden kehittämisen tukemiseksi
Oulun ammattikorkeakoulun vahvuutena on avoin ja osallistava toimintakulttuuri, joka kannustaa kokeiluihin kumppaneiden kanssa ja vahvistaa edellytyksiä luovaan ilmapiiriin. Auditointiryhmä sai auditointiaineistosta ja vierailulla runsaasti esimerkkejä kokeilukulttuurista ja luovasta ilmapiiristä.
Haastatteluiden mukaan henkilöstön osallistumisen mahdollisuuksia on lisätty merkittävästi viimeisten neljän vuoden aikana. Työpajassa opettajat kuvasivat lukuisia mahdollisuuksia tiedon ja osaamisen jakamiseen yli yksikkörajojen. Esimerkkejä olivat opetussuunnitelmien kehittäminen, Osuva-hanke, yhteinen pedagoginen kehittämistyö, kehittämistiimit ja sisäiset koulutukset. Lisäksi hankeideoita voi esittää kuka tahansa henkilöstön jäsen esittää ja saada tukea niiden valmisteluun. Samoin PoC-resurssi ja OpStart-kilpailu ovat osoittautuneet hyviksi tavoiksi, joilla henkilöstö on voinut tuoda ideoitaan erityisesti jatkuvan oppimisen tarjonnan kehittämiseen ja TKI-toiminnan ja koulutuksen yhteyden vahvistamiseen. Lisäksi ammattikorkeakoulu järjestää vuosittain lukuisan määrän erilaisia läsnätyöpajoja ja hankepajoja. Myös työkiertoa on mahdollistettu sekä korkeakoulun sisällä että työelämän kanssa.
Itsearvioinnin ja verkkosivujen mukaan Oulun ammattikorkeakoulun kehitysalustat ja laboratoriot ovat tutkimus- ja kehittämisympäristöjä, joita hyödynnetään sekä opiskeluun että yritysten käyttöön ja joissa muun muassa uusia ideoita voidaan työstää yhdessä opiskelijoiden ja työelämän kanssa. Myös taiteen alalla on paljon alumnien aloitteista kasvavia tuotantoja, joissa opiskelijoiden työtä on opinnollistettu. Oulun ammattikorkeakoululla on pyrkimyksenä edelleen lisätä eri koulutusalojen ja eri taiteenalojen välistä yhteistyötä ja kiinnittää enemmän opiskelijoita TKI-hankkeisiin.
Opiskelijoiden kannustamista luovaan ajatteluun ja innovaatioihin on kuvattu itsearvioinnissa. Keväällä 2024 järjestettiin kuukausittain useita tapahtumia, joissa opiskelijoilla oli mahdollista kehitellä omia ideoitaan tai yrityssuunnitelmiaan eteenpäin. Osa näistä tapahtumista oli yhteisiä Oulun yliopiston tai työelämän kanssa. Myös opiskelijoiden monet mahdollisuudet rakentaa omaa opintopolkuaan mahdollistavat osaamisen syventämisen ja verkostoitumisen.
Yhteistyö kansallisten ja kansainvälisten verkostojen kanssa ja kumppanuusmalli tukevat toiminnan kehittämistä
Oulun ammattikorkeakoululla on laajaa sidosryhmäyhteistyötä ja selkeä kumppanuusmalli yhteistyöverkostojen hallintaan. Ammattikorkeakoulu pitää kumppanuusmalliin kuuluvien 30 yhteistyösopimuksen määrää tällä hetkellä riittävänä. Jokaisen ydinkumppanin kanssa arvioidaan vuosittain yhteistyön vaikuttavuutta. Koska kumppanuusmalli on otettu käyttöön vasta hiljattain, sen vaikuttavuuden arviointi on vielä aikaista. Kumppanuussopimusten määrä ja alueen merkittävien toimijoiden halukkuus solmia ydinkumppanuuksia kuvastaa sitä, että yhteistyötä Oulun ammattikorkeakoulun kanssa pidetään arvokkaana. Ydinkumppanitoiminnan lisäksi ammattikorkeakoulu tekee TKI-toiminnassaan laajaa yhteistyötä seudun työelämän kanssa.
Oulun ammattikorkeakoulu uudisti laatukatsauksen mukaan sidosryhmäpalautejärjestelmänsä vuonna 2023. Laajan sidosryhmien tarvekartoituksen perusteella tehtävät toimenpiteet ja sidosryhmätoiminnan kehittäminen täsmentyvät vuonna 2024. Sidosryhmien mukaan Oulun ammattikorkeakoulun vahvuuksia ovat yhteiskehittäminen ja uudistuminen. Tarvekartoituksen mukaan Kauppakamari, yrittäjäjärjestöt ja Oulun kaupunki pitävät Oulun ammattikorkeakoulua merkittävänä toimijana alueella.
Oulun ammattikorkeakoulu on asettanut kansalliselle koulutusyhteistyölle muiden ammattikorkeakoulujen kanssa paljon odotuksia, ja tiekartan mukainen strateginen koulutusyhteistyö valittujen kumppaneiden kanssa on käynnistynyt. Valmisteilla on tradenomikoulutusyhteistyö Savonian ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun kanssa, ja koulutukset alkavat vuonna 2025. Yhteistyö Sibelius-Akatemian kanssa taiteellisessa toiminnassa on kansallisesti merkittävää.
Uusitun strategiansa mukaan Oulun ammattikorkeakoulu tavoittelee kansainvälisyyden kasvattamista, josta esimerkkinä on osallistuminen eurooppalaiseen yliopistoallianssiin UP University. Strategisten kansainvälisten yhteistyökumppanien, kuten kansainvälisten vaihto- ja TKI-kumppaneiden valinta vaikutti auditointihaastattelujen perusteella olevan vielä kesken. Auditointihaastattelun mukaan erityisesti taiteen ja kulttuurialan hankkeista yli puolet on jo kansainvälisiä. Auditointiryhmä suosittelee, että Oulun ammattikorkeakoulu syventää strategisia kansainvälisiä kumppanuuksiaan tiekarttojen tavoitteiden mukaisesti. Lisäksi auditointiryhmä kannustaa ammattikorkeakoulua selkiyttämään kansainvälisen yhteistyön tavoitteita ja tuloksia.
Yhteistyö alumnien kanssa kehittää korkeakoulua ja toiminta-aluetta
Alumnitoiminta on Oulun ammattikorkeakoulussa erityisen toimivaa ja aktiivista. Alumnit ovat mukana useissa hankkeissa kulttuurialalla, tekniikan alalla ja liiketaloudessa. Tutkinto-ohjelmat hyödyntävät alumnien näkemyksiä työelämän osaamistarpeista. Alumnien rooli on merkittävä ja näkyy kaikilla ammattikorkeakoulun koulutusaloilla ja TKI-toiminnassa hanke- ja koulutusyhteistyönä ja taiteellisten produktioiden kehittämisessä.
Toimiva ja aktiivinen alumnitoimikunta tukee myös merkittävällä tavalla koulutussisältöjen kehittämistä ja työelämärelevanssin varmistamista. Alumnineuvottelukunnasta on saatu merkittävää palautetta ja toiveita yhteisistä opinnoista esimerkiksi työlainsäädäntöä koskien. Tämä on tärkeää ammattikorkeakoululle, jonka alumneista merkittävä osa toimii alueella ja osallistuu alueen kehittämiseen. Myös ammattikorkeakoulun tutkimuskärkien suunnittelu ja koulutuksen kehitys perustuu vahvasti alumnitoimintaan.