Auditoinnin lähtökohdat ja toteutus

Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) toiminta perustuu kehittävän arvioinnin periaatteeseen ja vaikuttavan tiedon tuottamiseen koulutuksen kehittämiseksi.

Auditointimallin tehtävänä on

  • arvioida, vastaako korkeakoulun laatutyö eurooppalaisia laadunvarmistuksen periaatteita,
  • arvioida, tuottaako laatujärjestelmä strategian toteuttamisen ja toiminnan jatkuvan kehittämisen kannalta tarkoituksenmukaista tietoa ja johtaako se vaikuttaviin kehittämistoimenpiteisiin
  • rohkaista korkeakouluja kansainvälisyyteen, kokeiluihin ja luovaan ilmapiiriin sekä
  • kerryttää avointa ja läpinäkyvää tietoa suomalaisten korkeakoulujen laatutyöstä.

Auditointimallin periaatteet on kuvattu tarkemmin auditointikäsikirjassa.

Auditoinnin toteutus

Auditoinnin toteutti nelihenkinen ryhmä:

  • Vararehtori emerita Päivi Karttunen, auditointiryhmän puheenjohtaja
  • Projektipäällikkö Tauno Kekäle, Merinova Oy
  • Opiskelija Lauri Kujala, Jyväskylän ammattikorkeakoulu 
  • Opetuksen kehittämispäällikkö Tuija Vasikkaniemi, Seinäjoen ammattikorkeakoulu.

Auditoinnin projektipäällikkönä toimi arviointineuvos Sirpa Moitus ja hänen työparinaan arviointineuvos Marja-Liisa Saarilammi Kansallisesta koulutuksen arviointikeskuksesta. Auditointi perustuu korkeakoulun toimittamaan aineistoon, itsearviointiraporttiin, pyydettyyn lisäaineistoon sekä auditointiryhmän vierailuun korkeakoulussa 20.-21.3.2024. Auditointiryhmällä oli myös pääsy auditoinnin kannalta keskeisiin sähköisiin aineistoihin ja järjestelmiin. Auditoinnin keskeiset vaiheet ja aikataulu olivat:

Auditoinnin sopimusneuvottelu Oulun ammattikorkeakoulun ja Karvin kesken 4.4.2023
Auditointiryhmän nimeäminen 24.11.2023
Auditointiaineiston ja itsearviointiraportin toimittaminen 27.12.2023
Auditoinnin tiedotus- ja keskustelutilaisuus Oulun ammattikorkeakoulussa 28.2.2024
Auditointivierailu 20.–21.3.2024
Korkeakoulujen arviointijaoston päätös auditoinnin tuloksesta 14.6.2024
Auditointiraportin julkaiseminen 14.6.2024
Auditoinnin päätösseminaari Oulun ammattikorkeakoulussa 16.8.2024
Kehittämistyön seuranta 2027

Arviointikriteerit

Arviointialueet I–III arvioitiin kokonaisuuksina käyttäen tasoja erinomainen, hyvä, riittämätön.

Erinomainen taso edellyttää näyttöä pitkäjänteisestä ja tuloksellisesta kehittämistyöstä. Lisäksi kehittämistoimet tuottavat erityistä lisäarvoa korkeakoululle, sidosryhmille tai molemmille. Korkeakoulu osoittaa vakuuttavia esimerkkejä onnistuneista kehittämistoimista.
 
Hyvän tason kriteerit on kuvattu tämän raportin liitteessä 1.
 
Riittämätön taso tarkoittaa, että korkeakoululta puuttuvat arviointialueessa (I–III) kokonaan tai keskeisiltä osin systemaattiset, toimivat ja osallistavat menettelytavat eikä laadunhallinnan vaikuttavuudesta toiminnan kehittämiseen ole selkeää näyttöä.

Arviointialueiden I-III tulee olla vähintään tasolla hyvä, jotta korkeakoulu läpäisee auditoinnin.