Publikationens namn
Auditering av Jyväskylä universitet
Författare
Helka-Liisa Hentilä, Kimmo Levä, Max Liikka, Auli Toom, Mira Huusko & Mirella Nordblad
Jyväskylä universitets självvärdering (red.) Katja Mielonen & Hanna-Leena Pesonen
Beslutet av sektionen för utvärdering av högskolorna
Jyväskylä universitet godkändes i auditeringen den 24 februari 2021.
Kvalitetsstämpeln är i kraft till och med den 24 februari 2027.
Auditeringsgruppens omdöme för utvärderingsområdena I-III
I: En kompetensskapande högskola: god nivå
II: En nyskapande högskola med genomslagskraft: god nivå
III: En utvecklingsorienterad och välmående högskola: god nivå
En lärande högskola, utvärderingsområdet som Jyväskylä universitet valde
Enhetsövergripande, mångvetenskaplig utbildning
Tema och partner för kollegialt lärande
Kontinuerlig utveckling av lärarens yrkeskompetens
Partner: Vrije Universiteit Amsterdam (VU)
Centrala styrkor och rekommendationer
Styrkor
- Vid Jyväskylä universitet leds utbildningsverksamheten systematiskt och i samarbete med prorektorn, prodekanerna, direktörer för fristående institutioner och institutionernas vice prefekter med ansvar för utbildningen.
- Universitet har en stark roll som regional utvecklare och intressebevakare, en roll som också lyfts fram av intressentgrupperna.
- Universitetet stöder och främjar på ett mångsidigt sätt personalens välbefinnande, jämlikhet och likabehandling.
- Vid Jyväskylä universitet värdesätts mångvetenskaplighet, vilket konkretiseras i mångvetenskapliga utbildningsprogram. De mångvetenskapliga utbildningsprogrammen är modiga initiativ och för att genomföra dem bedrivs ett omfattande samarbete inom universitetet.
Rekommendationer
- Insamlingen, analysen och utvecklingen av undervisningen och lärandet utifrån respons ska göras fungerande och transparent vid hela universitetet.
- Uppföljbara mål och mätare bör ställas upp för universitetets samarbete med samhället och intressentgrupper.
- Universitetets kvalitetssystem ska kompletteras till de delar det gäller genomslagskraft i samhället och samverkan med samhället.
- För att stärka planeringen, genomförandet och effekten av mångvetenskapliga utbildningsprogram måste den interna verksamhetsstyrningen och incitamentssystemen bättre stöda samarbetet mellan fakulteterna.