Arviointialueella I arvioidaan niitä menettelytapoja, jotka tukevat opiskelijakeskeistä, työelämälähtöistä ja tutkimukseen tai taiteelliseen toimintaan perustuvaa koulutuksen suunnittelua, toteutusta ja kehittämistä.
Arviointialue I on tasolla hyvä.
Auditointiryhmän tunnistamat keskeiset vahvuudet ja kehittämissuositukset
Vahvuudet
- Jyväskylän yliopistossa koulutustoimintaa johdetaan systeemisesti yhteistyössä koulutuksesta vastaavan vararehtorin, varadekaanien, erillislaitosten johtajien ja laitosten varajohtajien kanssa.
- Opiskelijoiden oppimisen tukemisesta, ohjaamisesta ja hyvinvoinnista huolehditaan kokonaisvaltaisesti.
- Koulutusta toteutetaan linjakkaasti niin, että osaamistavoitteet, sisällöt, opetusmenetelmät ja arviointimenetelmät ovat linjassa keskenään ja ne tukevat opiskelijoiden oppimista.
Kehittämissuositukset
- Palautteiden kerääminen, analysointi ja niiden pohjalta tehtävä opetuksen ja oppimisen kehittäminen tulee saada toimivaksi ja läpinäkyväksi koko yliopistossa.
- Henkilöstön pedagoginen koulutus tulee järjestää systemaattisesti ja tehdä siitä henkilökunnalle jatkuva polku.
- Yliopiston ulkoisten sidosryhmien osallistumista koulutuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin tulee systematisoida.