5 Vertaisoppimisen kuvaus

Valitsimme monipuolisesti näkökulmia tarkasteltavaksi

Jatkuvan oppimisen opintopistemäärä on korkeakoulumme kokoon nähden pieni, minkä vuoksi valitsimme jatkuvan oppimisen vertaisoppimisen kohteeksi (arviointialue I). Kartoitimme yhteistyömahdollisuuksia ammattikorkeakoulujen laatuverkostosta. Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) kanssa sovimme yhteistyöstä. Tavoitteemme oli saada monipuolisesti näkemyksiä jatkuvan oppimisen kehittämiseksi, joten sovimme näkökulmiksi seuraavat:

  • markkinointi ja konseptointi
  • koulutustarjonta
  • organisointi
  • tietojärjestelmät jatkuvan oppimisen tukena
  • sidosryhmät jatkuvan oppimisen kehittämisessä
  • jatkuva oppiminen suhteessa digivisioon.

Tapasimme etänä kolme kertaa keväällä 2022. Osallistujat vaihtuivat osittain eri kerroilla sen mukaan, kenen työtehtäviin valitut näkökulmat kuuluivat.

Kahteen ensimmäiseen tapaamiseen toimitimme etukäteen toisillemme tutustuttavaksi sisältömateriaalia sovituista aiheista. Kolmannessa tapaamisessa käsittelimme kevään aikana tehtyjä huomioita ja esille nousseita kehittämiskohteita. Lisäksi sovimme puolen vuoden päähän vielä yhden tapaamisen, jotta näemme, miten vertaisoppiminen on vaikuttanut. Vertaisoppimisen eteneminen on esitetty kuvassa 26.

Sovimme alkuun vierailuista ja teemoista. Kokosimme ja toimitimme materiaalin tapaamiseen 1. Tapaamisessa oli esittelyt teemoista, kysymykset ja keskustelut, työskentely ammattikorkeakoulukohtaisesti ja lopuksi nostot päivän huomioista. Samalla tavalla toimimme tapaamisessa kaksi. Tämän jälkeen tehtiin yhteenveto vertaisoppimisesta. Yhteisessä päätöstilaisuudessa keskusteltiin, kehittämistoimia oli alettu suunnitella. Keskustelu jatkui vielä vertaisoppimisen jälkeen.
Kuva 26. Vertaisoppimisen toteuttaminen Oamkissa 2022.

Tapaamisten aluksi esittelimme toisillemme toimintatapojamme sovituista teemoista ja kävimme yhteistä keskustelua. Loppuosa oli varattu korkeakoulukohtaiseen työskentelyyn. Hyödynsimme Oamkissa virtuaalista alustaa, jonne nostimme esille ajatuksia kahdesta näkökulmasta:

  • millaista palautetta annamme HAMK:lle
  • mitä ajatuksia on noussut esiin jatkuvan oppimisen kehittämiseksi Oamkissa.

Tapaamisten päätteeksi annoimme HAMK:lle alustavaa palautetta, ja lopullisen palautteen lähetimme myöhemmin. Kevään vertaisoppimistapaamisten jälkeen koostimme huomioistamme yhteenvedon, jonka pohjalta kehittämistoimia on viety eteenpäin.

 

Vertaisoppiminen toi uutta ja vahvisti aiempia valintoja

Vertaisoppiminen eteni selkeästi ja onnistui hyvin.  Saimme uusia ajatuksia omaan kehittämistyöhön mutta myös vahvistusta tekemiimme valintoihin.

Markkinointi ja konseptointi: Pidimme HAMK Up -brändiä viestintää tukevana. Haasteena oli jatkuvan oppimisen tarjonnan esittäminen verkkosivuilla selkeästi ja ymmärrettävästi, kuten suurella osalla korkeakouluja.

Olimme aiemmin uudistaneet koulutuksen verkkosivuja käyttäjälähtöisemmäksi ja samassa yhteydessä päätyneet siihen, että emme ota käyttöön erillistä jatkuvan oppimisen brändiä. Keskustelujen pohjalta totesimme, että brändäystä on tarpeellista miettiä uudelleen. Jatkuvan oppimisen markkinointibrändin Oamk Boostin avasimme loppuvuonna 2022.

Koulutustarjonta: Jatkuvan oppimisen koulutustarjonta on HAMK:n vahvuus.  Koulutustarjontaa on pohdittu tarvelähtöisesti, ja siinä on ajankohtaisia osaamisen kehittämiseksi suunnattuja kokonaisuuksia.

Kehitämme Oamkissa koulutustarjontaamme kokeilemalla uusia toimintatapoja. Esimerkiksi OPStart-kilpailussa (ks. luku 1.4) sai alkunsa Kulttuurin törmäyskurssi, joka on tarjolla avoimessa ammattikorkeakoulussa.

Tällä hetkellä kehitämme koulutustarjontaamme avoimeen ammattikorkeakouluun Proof of Concept -tyyppisellä resurssilla, jonka kriteereissä on vuonna 2023 ajasta ja paikasta riippumattomuus. Hyödynnämme myös digivision laatukriteereitä. Tavoite on saada monipuolisia ja joustavia opintokokonaisuuksia, joita voimme tarjota myös kansallisella alustalla.

Organisointi: HAMK:ssa oli vertaisoppimisen aikoihin laaja jatkuvan oppimisen organisaatio. Oamkissa jatkuvan oppimisen kokonaisuudesta vastaa vararehtori, avoimen ammattikorkeakoulun tarjonnasta vastaavat osaamisalajohtajat ja toteuttajina ovat opettajat. Vertaisoppimisen yhteydessä ajatuksemme vahvistuivat siitä, että erillistä jatkuvan oppimisen organisaatiota ei ole tarpeen rakentaa.

Tietojärjestelmät jatkuvan oppimisen tukena ja jatkuva oppiminen suhteessa Digivisioon 2030: HAMK:ssa oli aloitettu keskustelu digivisiosta henkilöstön kanssa, mutta järjestelmien kehitystyössä odotettiin tuolloin digivision myötä tulevia alustoja. HAMK:n CRM-järjestelmä oli räätälöity heidän tarpeisiinsa.

Olemme käyneet henkilöstön kanssa säännöllisesti keskustelua koulutuksen ja pedagogiikan kehittämisestä, jatkuvasta oppimisesta sekä digivisiosta. Tietojärjestelmiämme olemme uudistaneet koulutuksen digitalisoinnin näkökulmasta ja tuoneet jatkuvan oppimisen tarjonnan digitaaliselle alustalle. Tämä hyödyttänee aikanaan myös siirtymistä kansalliseen koulutuksen tarjottimeen. Olemme tyytyväisiä tietojärjestelmävalintoihimme.

Sidosryhmät jatkuvan oppimisen kehittämisessä: HAMK:n vahvuutena nousi esiin säännöllisesti tehtävät systemaattiset selvitykset sidosryhmien osaamistarpeista ja CRM:n kautta saatava yhdenmukainen sidosryhmäpalaute.

Oamkissa pilotoimme huhtikuussa 2022 EDUsOULUtions-konseptia, joka toi sidosryhmien edustajat, opiskelijat ja henkilöstön Design sprint -menetelmällä toteutettuun työpajaan tunnistamaan osaamistarpeita ja kehittämään ratkaisuja.

Oamkin uudistettu sidosryhmäyhteistyön malli pohjautuu avainkumppaneiden kanssa tehtäviin tarvekartoituksiin. Olemme myös uudistaneet sidosryhmäpalautejärjestelmää ja lisänneet siihen nopean palautteen sidosryhmiltämme (NPS ja avoin kehittämispalaute) (ks. luku 3.4).

 

Taulukko 2. Oamkin ja HAMK:n hyvät käytänteet. Oamkin hyvät käytänteet: Jatkuvan oppimisen tietojärjestelmätyötä on uudistettu koulutuksen digitalisoinnin näkökulmia huomioiden. ; OPStart-kilpailujen avulla olemme kehittäneet uudenlaisia koulutuskokonaisuuksia, jotka ovat ajasta ja paikasta riippumattomia. Näiden tavoitteena on lisätä koulutuksen joustavuutta ja hyödynnettävyyttä jatkuvan oppimisen tarjonnassa. Tämän lisäksi meillä on haettavissa Proof of Concept -resurssi koulutustarjonnan kehittämiseksi. ; Oamkissa on käyty pedagogista keskustelua säännöllisesti viimeisen parin vuoden ajan koko henkilöstön, erityisesti opetushenkilöstön, kanssa. Mukana on jatkuvan oppimisen näkökulma. HAMK:n hyvät käytänteet: HAMK Up -markkinointibrändin avulla jatkuvaa oppimista voidaan nostaa helposti esille. ; HAMK:ssa on selkeitä osaamisen kehittämisen koulutuskokonaisuuksia, jotka eivät vaadi pohjaosaamista. Näitä ovat esimerkiksi osaajakoulutukset ja korkeakouludiplomit. ; HAMK:ssa tehdään systemaattisesti selvityksiä sidosryhmien osaamistarpeista ja kerätään yhdenmukaisesti sidosryhmäpalautetta. Konkreettisia esimerkkejä, miten vertaiskumppanin hyviä käytäntöjä aiotaan hyödyntää tai on jo hyödynnetty: Oamk Boost – jatkuvan oppimisen markkinointibrändi on otettu käyttöön loppuvuonna 2022. ; Oamkissa voidaan kehittää osaamisen kehittämisen laajoja koulutuskokonaisuuksia. Jos koulutus on ajasta ja paikasta riippumatonta, siihen on mahdollista hakea PoC-resurssia. ; Oamkin uudistettu sidosryhmäyhteistyön malli pohjautuu avainkumppaneiden kanssa tehtäviin tarvekartoituksiin. Loppuvuonna 2023 olemme lisänneet asiakasrekisteriimme ja osaksi sidosryhmäpalautejärjestelmäämme nopean sidosryhmäpalautteen (NPS-indeksi ja avoin kehittämispalaute). Sitä voimme kerätä ja hyödyntää tulevaisuudessa kehittämistyössämme.

 

Auditointiryhmän palaute

Oulun ammattikorkeakoulun tavoitteena on strategian 2024–2028 mukaisesti lisätä jatkuvan oppimisen mahdollistavaa koulutustarjontaa eri oppimisympäristöissä ja vastata samalla yhteiskunnan ja työelämän uudistumisen haasteeseen. Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK) on monialaisena ammattikorkeakouluna perusteltu vertaisoppimisen yhteistyökumppani jatkuvan oppimisen kehittämiseksi. Oulun ammattikorkeakoulun valitsemat vertaisoppimisen näkökulmat olivat monipuoliset ja kattavat. Itsearviointiraportissa on kuvattu useiden esimerkkien avulla, miten vertaisoppimisesta saatuja oppeja on hyödynnetty jatkuvan oppimisen kehittämisessä.

Yhtenä teemana vertaisoppimisessa oli jatkuvan oppimisen markkinoinnin ja konseptoinnin uudistaminen. Oulun ammattikorkeakoulun verkkosivuille on Oamk Boost -markkinointibrändin alle koottu selkeällä tavalla koko jatkuvan oppimisen tarjonta, mikä auttaa hakijaa etsimään sopivia vaihtoehtoja oman osaamisensa päivittämiseen.

Oulun ammattikorkeakoulun jatkuvan oppimisen koulutustarjontaa laajennettiin vuonna 2023 kohdentamalla Proof of Concept (PoC) -erillisresurssia ajasta ja paikasta riippumattomien opintojen kehittämiseen. PoC-erillisresurssin hyödyntäminen sai kiitosta monissa auditointihaastatteluissa. Auditointiryhmä kannustaakin korkeakoulua harkitsemaan edelleen erillisresurssia ajasta ja paikasta riippumattomien opintojen suunnitteluun jatkuvan oppimisen tarjonnan lisäämiseksi.

Vertaisoppimisen aikana Oulun ammattikorkeakoulussa vahvistui näkemys, että erillistä jatkuvan oppimisen organisaatiota ei ole tarpeen perustaa. Oulun yliopiston tuottamat yhteiset koulutuspalvelut vastaavat Oulun ammattikorkeakoulun jatkuvan oppimisen palveluiden järjestämisestä. Palveluihin sisältyy koulutustarjonnan ja sen markkinoinnin ohella koulutustarjonnan koordinointi, opiskelijaksi ottaminen ja opiskeluoikeuden hallinta asiaankuuluvine todistuksineen tai opintosuoritusotteineen. Auditointiryhmä suosittelee, että koulutuspalveluita koskevan palvelusopimuksen päivittämisen yhteydessä arvioidaan myös jatkuvan oppijan polun edellyttämät palveluiden kehittämistarpeet. Yksi tarkasteltava teema on yhteisten koulutuspalveluiden ja markkinoinnin välinen vuorovaikutus. Kehittämistyön yhteydessä on tärkeää ottaa huomioon jatkuvan oppimisen opiskelijoiden, kuten erikoistumiskoulutusta tai täydennyskoulutusta suorittavien, erilaiset tarpeet ja tavoitteet opiskelulleen. Opiskelijatyöpajan mukaan jatkuvan oppimisen opiskelijat kokevat, että heidän antamallaan palautteella on ollut vaikutusta opintojen kehittämiseen.

Yhtenä vertaisoppimisen teemana olivat tietojärjestelmät jatkuvan oppimisen tukena. Vertaisoppiminen vahvisti Oulun ammattikorkeakoulun näkemystä siitä, että tietojärjestelmiä ja pedagogisia menettelytapoja on syytä uudistaa koulutuksen digitalisoituessa. Jatkuvan oppimisen opiskelijat antoivat opiskelijatyöpajassa myönteistä palautetta hyvistä koulutuskokonaisuuksista ja toimivasta Moodlesta, mutta kaipasivat etäopiskelijoille lisää vertaisoppimisen mahdollisuuksia ja digitaalista tukea opintojen alkuun.

Oulun ammattikorkeakoulu sai vertaisoppimishankkeesta Hämeen ammattikorkeakoulun kanssa tukea sidosryhmätyön vahvistamiseen. Oulun ammattikorkeakoulussa toteutettiin 2022 EDUsOULUtions-innovaatiotyöpaja, jossa sidosryhmien edustajat ja Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijat ja henkilöstö pohtivat yhdessä osaamistarpeita ja ratkaisuja niihin. Auditointiryhmän mukaan Oulun ammattikorkeakoulun uudistettu sidosryhmäyhteistyön malli sekä hyvin toimiva alumnineuvottelukunta luovat erinomaiset mahdollisuudet vahvistaa jatkuvan oppimisen tarpeiden tunnistamista ja niihin vastaamista.

Auditointiryhmä kannustaa Oulun ammattikorkeakoulua jatkamaan jatkuvan oppimisen tarjonnan ja markkinoinnin vahvistamista sekä hyödyntämään aktiivisesti tässä kehittämistyössään niin kansallisia kuin kansainvälisiä korkeakouluverkostojaan ja kehittämisfoorumeita. Ammattikorkeakoulun aktiivinen osallistuminen korkeakoulujen yhteinen Digivisio 2030 –hankkeeseen tarjoaa hyvän mahdollisuuden kehittää jatkuvan oppimisen tarjontaa, toimintatapoja ja palveluita.