Publikationens namn
Auditering av Seinäjoen ammattikorkeakoulu (Seinäjoen ammattikorkeakoulun auditointi)
Författare
Asta Wahlgrén, Tomi Guttorm, Emma Kokkonen, Joonas Mikkilä, Hanna Väätäinen och Mira Huusko
Seinäjoen ammattikorkeakoulus självvärdering Vesa Vuolio, Elina Varamäki, Tuija Vasikkaniemi, Johanna Säilä-Jokinen (red.)
Beslutet av sektionen för utvärdering av högskolorna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu godkändes i auditeringen den 26 januari 2022.
Kvalitetsstämpeln är i kraft till och med 26 januari 2028.
Auditeringsgruppens omdöme för utvärderingsområdena I-III
I: En kompetensskapande högskola: god nivå
II: En nyskapande högskola med genomslagskraft: utmärkt nivå
III: En utvecklingsorienterad och välmående högskola: utmärkt nivå
En lärande högskola, utvärderingsområdet som Seinäjoen ammattikorkeakoulu valde
Planering, organisering och utveckling av kontinuerligt lärande
Tema och partner för kollegialt lärande
Tema: Planering, organisering och utveckling av kontinuerligt lärande
Partner: Satakunnan ammattikorkeakoulu
Centrala styrkor och rekommendationer
Styrkor
- Mångprofessionella handlednings- och stödtjänster främjar studerandenas övergripande välbefinnande.
- SeAMK:s lednings- och kvalitetssystem stöder regionutvecklingen och förnyelsen av näringsstrukturen i hela landskapet och omfattar väsentliga mål- och intressentgrupper.
- SeAMK:s strategi och kvalitetssystem är nära förknippade med varandra och styr högskolans verksamhet på ett resultatrikt sätt.
- SeAMK bedriver ett tätt samarbete med aktörerna i regionen för planeringen av verksamheten för kontinuerligt lärande och i samarbetet har arbetslivets och alumnernas behov beaktats.
Rekommendationer
- Utvärderingen av undervisningens utvecklingsåtgärder effekter ska främjas genom att satsa på feedbackprocess och motfeedback.
- SeAMK ska öka kännedomen om försöksmiljöerna och utvecklingstjänsterna och göra dem mer tillgängliga för regionens små- och mikroföretag.
- Uppföljningen av utvecklingsåtgärderna för kvalitetssystemet och kommunikationen om åtgärderna till personalen och de studerande bör stärkas.
- SeAMK ska utveckla processerna och praxisen för erkännande av kompetenser från arbetslivet med beaktande av servicehelheten för kontinuerligt lärande.