Publikationens namn
Oulun ammattikorkeakoulun auditointi (Auditering av Oulun ammattikorkeakoulu)
Författare
Päivi Karttunen, Tauno Kekäle, Lauri Kujala, Tuija Vasikkaniemi, Sirpa Moitus & Marja-Liisa Saarilammi
Oulun ammattikorkeakoulu självvärdering (red.) Sari Ahvenlampi & Pirjo Partanen
Beslutet av sektionen för utvärdering av högskolorna
Auditeringen av Oulun ammattikorkeakoulu godkändes den 14 juni 2024.
Kvalitetsstämpeln är i kraft till och med den 14 juni 2030.
Auditeringsgruppens omdöme för utvärderingsområdena I-III
I: En kompetensskapande högskola: god nivå
II: En nyskapande högskola med genomslagskraft: god nivå
III: En utvecklingsorienterad och välmående högskola: utmärkt nivå
En lärande högskola, utvärderingsområdet som Uleåborgs yrkeshögskola valde
Högskolekoncernens gemensamma utbildningstjänster för att stödja en smidig inlärningsväg för de studerande
Tema och partner för kollegialt lärande
Tema: Häme yrkeshögskola
Partner: Kontinuerligt lärande
Centrala styrkor och rekommendationer
Styrkor
- Läroplansarbetet vid Uleåborgs yrkeshögskola är systematiskt och utgår från strategiska mål och arbetslivets behov. Den studerandecentrerade och kompetensbaserade utbildningen stöds systematiskt genom att utveckla pedagogiken i samarbete med yrkespedagogisk lärarutbildning.
- Uleåborgs yrkeshögskolas omfattande FUI-verksamhet och konstnärliga verksamhet svarar väl mot regionens behov, i linje med yrkeshögskolans strategi.
- Kvalitetssystemet ger utmärkt stöd för genomförandet av Uleåborgs yrkeshögskolas strategiska och grundläggande uppgifternas mål och tjänar utvecklingen av både yrkeshögskolan och regionen. Yrkeshögskolan har en öppen och inkluderande kvalitetskultur som bygger på gemenskap. Kvalitetssystemet utvecklas på ett systematiskt och långsiktigt sätt.
- Uleåborgs yrkeshögskola har en stark vilja att utveckla gemensamma utbildningstjänster i samarbete med Uleåborgs universitet.
Rekommendationer
- Uleåborgs yrkeshögskola bör vidareutveckla sin responskultur till de studerande och se till att de studerande får respons om sina kompetenser som en del av undervisningen och studierna. Dessutom bör studerandena få återkoppling på den respons de ger.
- Uleåborgs yrkeshögskola behöver kommunicera sina framgångar starkare inom yrkeshögskolan, regionalt och nationellt.
- Uleåborgs yrkeshögskola bör fortsätta att förbättra uppföljningen av de strategiska utvecklingsmålen och göra uppföljningsinformationen mer synlig, till exempel på intranätet.
- Uleåborgs yrkeshögskola och Uleåborgs universitet ska uppdatera samarbetsavtalet om utbildningstjänster och se till att det uppdateras regelbundet så att det motsvarar förändringar i servicebehovet.