Sammandrag

Publikationens namn

Oulun ammattikorkeakoulun auditointi (Auditering av Oulun ammattikorkeakoulu)

Författare

Päivi Karttunen, Tauno Kekäle, Lauri Kujala, Tuija Vasikkaniemi, Sirpa Moitus & Marja-Liisa Saarilammi

Oulun ammattikorkeakoulu självvärdering (red.) Sari Ahvenlampi & Pirjo Partanen

Beslutet av sektionen för utvärdering av högskolorna

Auditeringen av Oulun ammattikorkeakoulu godkändes den 14 juni 2024.

Kvalitetsstämpeln är i kraft till och med den 14 juni 2030.

Auditeringsgruppens omdöme för utvärderingsområdena I-III

I: En kompetensskapande högskola: god nivå

II: En nyskapande högskola med genomslagskraft: god nivå

III: En utvecklingsorienterad och välmående högskola: utmärkt nivå

En lärande högskola, utvärderingsområdet som Uleåborgs yrkeshögskola valde

Högskolekoncernens gemensamma utbildningstjänster för att stödja en smidig inlärningsväg för de studerande

Tema och partner för kollegialt lärande

Tema: Häme yrkeshögskola

Partner: Kontinuerligt lärande

Centrala styrkor och rekommendationer

Styrkor

  • Läroplansarbetet vid Uleåborgs yrkeshögskola är systematiskt och utgår från strategiska mål och arbetslivets behov. Den studerandecentrerade och kompetensbaserade utbildningen stöds systematiskt genom att utveckla pedagogiken i samarbete med yrkespedagogisk lärarutbildning.
  • Uleåborgs yrkeshögskolas omfattande FUI-verksamhet och konstnärliga verksamhet svarar väl mot regionens behov, i linje med yrkeshögskolans strategi.
  • Kvalitetssystemet ger utmärkt stöd för genomförandet av Uleåborgs yrkeshögskolas strategiska och grundläggande uppgifternas mål och tjänar utvecklingen av både yrkeshögskolan och regionen. Yrkeshögskolan har en öppen och inkluderande kvalitetskultur som bygger på gemenskap. Kvalitetssystemet utvecklas på ett systematiskt och långsiktigt sätt.
  • Uleåborgs yrkeshögskola har en stark vilja att utveckla gemensamma utbildningstjänster i samarbete med Uleåborgs universitet.

Rekommendationer

  • Uleåborgs yrkeshögskola bör vidareutveckla sin responskultur till de studerande och se till att de studerande får respons om sina kompetenser som en del av undervisningen och studierna. Dessutom bör studerandena få återkoppling på den respons de ger.
  • Uleåborgs yrkeshögskola behöver kommunicera sina framgångar starkare inom yrkeshögskolan, regionalt och nationellt.
  • Uleåborgs yrkeshögskola bör fortsätta att förbättra uppföljningen av de strategiska utvecklingsmålen och göra uppföljningsinformationen mer synlig, till exempel på intranätet.
  • Uleåborgs yrkeshögskola och Uleåborgs universitet ska uppdatera samarbetsavtalet om utbildningstjänster och se till att det uppdateras regelbundet så att det motsvarar förändringar i servicebehovet.