Tutkintokoulutukseen haetaan yhteis- tai erillishaussa rehtorin päätöksen mukaisin valintaperustein. Opintopolkupalvelu varmistaa läpinäkyvän ja yhdenvertaisen opiskelijavalinnan. Tutkintokoulutusten lisäksi tarjoamme lyhyempiä opintoja: erikoistumiskoulutukset ja avoimen AMK:n koulutustuotteet, kuten korkeakouludiplomit, polkuopinnot, väyläopinnot ja yksittäiset opintojaksot.
Opiskelijavalinnan ensikertalaiskiintiön takia alanvaihtajille tärkeäksi on muodostunut avoimen AMK:n polkuopinnot, joiden perusteella voi hakea tutkintokoulutukseen erillisvalinnassa. Avoimen AMK:n erillisvalinnan kautta on haettavana yli 20 % kaikista tutkintokoulutusten aloituspaikoista. Koulutusalan sisällä tapahtuvat vaihdot ovat joustavat.
Turun AMK:n koordinoima Campus Online tarjoaa laajan ristiinopiskelumahdollisuuden yhteistyöverkostossa sovitulla tavalla. Tarjonnan ja suoritettujen opintopisteiden määrissä on kasvanut tasaisesti.
Tavoitteellinen oppiminen toteutuu koulutuksen arjessa
Innovaatiopedagogiikan periaatteiden mukaisesti opiskelijalla on vastuullinen rooli oppimisestaan. Yhteisöllisyyttä ja kiinnittymistä yhteisöön tukee verkossa suoritettava Digistartti-paketti. Se tarjoaa opintoja aloittavalle perustiedot opiskelusta. Vuoden 2020 pilotin perusteella 92 % oli tyytyväisiä pakettiin.
Osaamisperustainen OPS tukee aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista. Aiemmin hankitun osaamisen menettelyt ovat www-sivujen uuden opiskelijan oppaassa, tutkintosäännössä ja tarkempi ohjeistus intranet Messissä (Messi). AHOT-käytänteitä kehitetään mm. pilotoitavana olevan näyttöpäiväkonseptin avulla.
Opintojen etenemistä tukee opettajatuutori, joka käy kerran vuodessa HOPSia tukevan kehityskeskustelun. Se tukee asiantuntijuuden kehittymistä, vaihtoehtoisia suoritustapoja ja HOPSausta, jossa huomioidaan opiskelijoiden oma kokemus, tavoitteet ja osaaminen. Osallistavat toteutukset ja menetelmät tukevat tavoitteellista, työelämälähtöistä oppimista ja työelämätaitojen kehittymistä.
Opinnäytetyön käytänteissä on huomioitu alakohtainen sovellettavuus. Kehitämme näyttömuotoisten opinnäytetöiden toimintatapoja ja yhteisen opinnäytetyön pohjan digitaaliseen verkko-ympäristö itslearningiin (itslearning) ja oppaan opinnäytetyön ohjaajille. Opiskelijapalautteen perusteella menettelyt ovat kehittyneet hyvään suuntaan.
Oppimisympäristöt tukevat työelämälähtöistä oppimista
Työelämälähtöistä oppimista tukee modernit työelämän kanssa jaettavat opiskelutilat. AMK:n Kupittaan kampus on osa Turun Tiedepuistoa. Siellä ovat terveys- ja hyvinvointialan, tekniikan ja liiketoiminnan sekä media-alan työelämää simuloivat tilat. Linnankadun taidekampukselle on keskitetty luovaan työhön soveltuvat yhteistoiminnalliset työ- ja esitystilat. Salon IoT Campus on avoin oppimisympäristö yritysten keskellä. Oppimisympäristöt ovat saaneet opiskelijoilta ja henkilöstöltä positiivista palautetta.
Alueen korkeakoulujen ja yritysten yhteistyö edistää koulutuksen ja innovaatioiden kehittämistä moniammatillisissa projekteissa ja mahdollistaa yhteis- ja ristiinopiskelun. Opintoihin integroidut toimeksiannot kytkevät opiskelun työelämään opintojen aikana. Tilaratkaisut, kuten Medisiina D, Koneteknologiakeskus, Galleria ja teatterisali tukevat koulutuksen ja TKI:n integrointia, joka kasvattaa ja laajentaa alakohtaista, yleistä ja kansainvälistä osaamista.
Fyysisten tilojen lisäksi työskentelemme yhä enemmän digitaalisissa ympäristöissä. Oppimisympäristöjen kehittämisessä hyödynnämme kokonaan verkossa toteutettavien koulutustemme kokemuksia. Itslearning tukee monimuotoista opetusta ja opiskelua (ks. 1.4). Sen käyttöönotosta teemme vuonna 2022 sisäisen arvioinnin. Kupittaan kampuksen EduCityssa on online-opetuksen keskus Online Hub.
Tukea ja ohjausta opiskeluun
Opiskelijan tukena opinnoissa on koko henkilöstö. Opintojen alussa auttavat TUOn kouluttamat vertaistuutorit ja ensimmäisen vuoden opiskeluryhmästä valitut VIP-opiskelijat (ks. 1.4). Opintopolun eri vaiheissa opiskelun tukena on opettajatuutori ja tarpeen mukaan muut ohjauksen asiantuntijat. Korona-aikana teemme opiskelijoiden hyvinvointi- ja tukipalveluita näkyväksi. Parantamalla ohjauksen saatavuutta eri ympäristöissä vastaamme lisääntyneeseen tuen tarpeeseen.
Ulkomaalaistaustaisten opiskelijoiden uusi MOI-palvelu tukee etenemistä korkeakouluopintoihin, suomen kielen taidon kehittymistä opintojen aikana ja opiskelun sujumista suomalaisessa korkeakouluyhteisössä. Kansainvälisten opiskelijoiden koulutus- ja palvelutarjonnan monipuolistaminen on kehittämiskohde.
Opiskelijakunta TUO osallistuu aktiivisesti hyvinvoinnin edistämiseen järjestämällä opiskelijoille monipuolista vapaa-ajan toimintaa ja osallistumalla AMK:n kehittämisryhmien työhön. TUO tarjoaa palveluita opiskelijoille ja osallistuu yhteistyökumppaneiden järjestämiin tapahtumiin. Turun korkeakoulujen yhteiset CampusSport-liikuntapalvelut tukevat opiskelijoiden ja henkilökunnan hyvinvointia. Sen vuosimaksulla voi osallistua myös Taideakatemian tapahtumiin.
Viime auditoinnin suosituksen perusteella olemme kehittäneet opintohallinnon menettelyiden saavutettavuutta, läpinäkyvyyttä ja sujuvuutta. Esim. tutkinto-opiskelija saa itsepalveluna 24/7-periaatteella opiskelutodistukset ja opintosuoritusotteet sähköisesti allekirjoitettuina. Opintotoimiston neuvonta ja asiointi on keskitetty opintoasiat@turkuamk.fi-osoitteen tikettijärjestelmään. Kasvokkain palvelua saa Service Centre -palvelupisteellä. Korona-aika osoitti kehittämistoimien onnistuneen.
Vahvuudet | Kehittämiskohteet |
Opiskelijoiden digistarttipaketti | Näyttöpäiväkonseptin ja uraohjauksen kehittäminen |
Monipuoliset ohjaus- ja tukipalvelut, digitaalisesti, fyysisesti ja viestintäkanavilla | Kansainvälisten opiskelijoiden koulutus- ja palvelutarjonta |
Työelämän kanssa jaettavat oppimisympäristöt ja henkilöstön työelämäyhteydet edistävät koulutuksen työelämälähtöisyyttä | Näyttömuotoisten opinnäytetöiden toimintatapojen kehittäminen |
Opinnäytetyöprosessin kokonaisvaltainen kehittäminen | |
Innovaatiopedagogiikan soveltaminen verkko-opetukseen |