Högskolans självvärdering
Opiskelijavalinnan perusteet valmistellaan vuosittain ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintaperustesuosituksen pohjalta koulutusten ja hakijapalveluiden yhteistyönä vararehtorin päätettäväksi. Hakukohteiden valintaperusteet ilmoitetaan opintopolku.fi-palvelussa. Opetussuunnitelmia laadittaessa huomioidaan valtakunnalliset ja AMK-yhteistyöverkostoissa sovitut suositukset ja vaatimukset, mikä helpottaa opiskelijoiden liikkumista korkeakoulusta toiseen. Opiskelijoiden siirtymiseen alalta toiselle Xamkin sisällä on yhteiset ohjeet ja prosessi, jossa hyödynnetään e-lomakejärjestelmää.
Jatkoväyläopinnoilla helpotetaan siirtymää toiselta asteelta ammattikorkeakouluun. Alueen ammatillisten oppilaitosten kanssa on solmittu kumppanuussopimukset. Jatkoväylähaussa voi hakea tutkinto-opiskelijaksi, kun on suorittanut ammatillisen tutkinnon ja Xamkin jatkoväyläopinnot. Polkuopinnot avoimen AMK:n opinnoista tutkintoon on rakennettu lähes jokaiseen tutkintokoulutukseen. Myös avoimen AMK:n yksittäiset opintojaksot hyväksi luetaan tutkintoihin.
Osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen on henkilöstön ja opiskelijoiden intraneteistä löytyvät yhteiset ohjeet, prosessi ja toimintaperiaatteet, sekä e-lomakejärjestelmä, jolla osaamisen tunnustamista koskevat hakemukset käsitellään. Ohjeistusta ja prosessia kehitetään parhaillaan arviointi- ja palautetiedon perusteella.
Työelämäläheinen opiskelu tukee opiskelijoiden ammatti-identiteetin kehittymistä opintojen aikana sekä edesauttaa opiskelijoiden siirtymistä työelämään. Opintojaksoilla toteutetaan työelämäprojekteja, joissa teoreettinen tieto yhdistyy käytännön kehittämistarpeisiin. Projekteja toteutetaan myös yhteistyössä ammatillisen toisen asteen kanssa. Työelämäläheiset oppimisympäristöt rakentuvat lisäksi simulaatio-opetuksen, TKI-hankkeiden ja laboratorioiden, yritys- ja messuvierailujen, asiantuntijavieraiden, kuten alumnien sekä ura- ja rekrytointitapahtumien avulla. Työelämäharjoitteluiden ohjaus ja arviointi tuovat työelämäyhteyden säännöllisesti osaksi opiskelua ja henkilöstön arkea. Opinnäytetyöt tehdään pääosin työelämän toimeksiantoihin. Työelämäyhteistyön jatkuvuutta varmistetaan yritysten kanssa tehtävillä yhteistyösopimuksilla. Opettajien työelämäjaksokäytänteitä on uudistettu tekniikan (2019) ja liiketalouden (2020) pilotointien kautta.
Kuva 3. Yritysyhteistyöprojektit (työelämäprojektien tilastointi)
Koulutuksen kansainvälisyyttä tuetaan aktiivisella opiskelijavaihdolla, kansainvälisillä tapahtumilla ja vierailuilla, kielten ja kulttuurien opinnoilla sekä vieraskielisellä opintotarjonnalla, jota on myös avoimessa AMK:ssa.
Kuva 4. Englanninkielinen opetustarjonta (Peppi-järjestelmä)
Opiskelija voi valita verkko-opintoja Xamkin tarjonnasta tai CampusOnlinen kautta muiden ammattikorkeakoulujen verkko-opinnoista. Xamk oli lukuvuonna 2018–2019 CampusOnlinessa toiseksi suurin opintojen tarjoaja. Opiskelijapalautteen perusteella opintopolkuja voidaan tehdä edelleen joustavammaksi parantamalla opintojaksojen kuvauksia sisällöstä, tavoitteista ja edeltävyysehdoista.
Opiskelukykyä ja yhdenvertaisuutta edistetään tarjoamalla riittävästi ohjausta ja tukipalveluita
Opintojen alussa opiskelijakunta Kaakko järjestää yhdessä tutoreiden ja palveluyksiköiden kanssa kampussuunnistukset kaikilla kampuksilla. Harvoin kampuksilla käyvät opiskelijat, kuten YAMK- ja verkko-opiskelijat, tutustuvat palveluihin itsenäisesti opiskeltavan verkko-orientaation avulla. Kaikissa AMK- ja osassa YAMK-tutkintokoulutuksia opiskelijoiden aloitusta tukee opiskelijakunnan koordinoima tutorointi. Verkkotutorointia kehitetään parhaillaan opiskelijapalautteen perusteella erityisesti verkko-, monimuoto- ja YAMK-opiskelijoille. Opiskelijakunta järjestää opiskelijoille myös vapaa-ajantilaisuuksia ja mahdollistaa aktiivisen osallistumisen korkeakoulun päätöksentekoon, sekä tukee opiskelukykyä ja yhdenvertaisuutta olemalla mukana vertaissovittelussa ja ongelmatilanteiden ratkaisuprosesseissa.
Opiskelijat laativat oman henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS) ja käyvät HOPS-keskustelun opiskelijavastaavan (OVA) kanssa opintojen alussa sekä vuosittain tai opiskelijan tarpeen mukaan. Avoimen AMK:n henkilöstö opastaa avoimen AMK:n opiskelijoita heidän tarpeidensa mukaan. Avoimen AMK:n kasvun myötä avoimen opiskelijoiden ja polkuopiskelijoiden käytössä olevat palvelut vaativat tarkempaa määrittelyä.
Opintojen keskeyttämistä ennaltaehkäistään alkuvaiheen tutoroinnilla, ohjauksella, tukipalveluilla ja opintojen etenemisen seurannalla (ks. 1.3). Havaittuun keskeyttämisuhkaan tai -aikeeseen puututaan olemalla aktiivisesti yhteydessä opiskelijaan. Tarvittaessa opiskelija ohjataan opiskeluhyvinvoinnin palveluiden piiriin. Keskeyttämisten syyt pyritään selvittämään ja huomioimaan ne toiminnan kehittämisessä. Kannustavan ja vuorovaikutteisen ilmapiirin ylläpitäminen opinnoissa on keskeinen osa opiskelijoiden aktiivisuuden tukemista. Tätä edistää kattava opiskelijapalautejärjestelmä sekä monipuolisten arviointi- ja palautemenetelmien käyttäminen. Opiskelijat pitävät jatkuvaa vuorovaikutusta ja omaa oppimista ja edistymistä koskevan palautteen saamista tärkeänä ja toivoisivat sitä entistäkin enemmän.
Xamkissa toimitaan eettisten ohjeiden sekä SORA-ohjeen mukaisesti. Opiskelijoita ja henkilöstöä koskeva tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma ohjaa toimintaa ja tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden kehittämistä. Tutkintosääntö ohjaa keskeisiä opiskeluun liittyviä prosesseja ja varmistaa opiskelijoiden oikeudenmukaisen ja yhdenvertaisen kohtelun.
Vahvuudet |
Kehittämiskohteet |
Vahvat työelämäkumppanuudet, työelämä mukana koulutuksen arjessa monipuolisin yhteistyötavoin
|
CRM:n käytön vahvistaminen yritysyhteistyössä
|
Polkuopinnot laajasti käytössä eri aloilla
|
Kv-, YAMK-, monimuoto- ja verkko-opiskelijoiden tutortoiminnan kehittäminen, verkko-ohjauksen edelleen kehittäminen
|
Oppimiseen kannustava hyvä ilmapiiri ja vuorovaikutus opiskelijoiden ja henkilöstön kesken
|
Kv-opiskelijoiden opintojen aikaisen integroinnin vahvistaminen korkeakouluyhteisöön ja työelämään
|
Verkko-opintojen laaja ja monipuolinen tarjonta
|
Osaamisperusteisen arvioinnin edelleen kehittäminen
|
Opiskelijan ohjaus, oppimisen tehovalmennukset ja tukipalvelut; opiskelijoiden hyvinvointipalvelut
|
|
Ketteryys ja opiskelijaläheisyys koulutustarjonnassa, joustavat opintopolut: kolme väylää (työviikkopohjainen, työelämään integroitu ja nopeutettu väylä) sekä yrittäjyyspolut |
|
Yhteisöllisyys tukee opiskelijakeskeisyyttä
Xamkilla on ohjeistus ja menettelyt opiskelijavalinnan suunnitteluun ja toteuttamiseen. Xamk varmistaa koulutuksensa opiskelija- ja osaamiskeskeisyyttä muun muassa panostamalla työelämäläheiseen opiskeluun, opintopolkujen joustavuuteen sekä opetuksen ja TKI-toiminnan integrointiin. Xamkissa on käynnissä lukusuunnittelu-uudistus, jonka tavoitteena on edistää opiskelijoiden mahdollisuuksia valita opintoja useiden kampusten tarjonnasta ja lisätä mahdollisuuksia nopeaan opintojen suorittamiseen. Xamkilla on menettelyt aiemmin hankitun osaamisen tunnistamiselle ja tunnustamiselle.
Koulutuksen opiskelijakeskeisyyttä edistää auditointivierailulla esille tullut vahva yhteisöllisyys, joka vallitsee niin opiskelijoiden kesken kuin myös henkilöstön ja opiskelijoiden välillä. Sähköinen Learn-oppimisympäristö tarjoaa vuorovaikutteisen opetus- ja oppimisympäristön.
Opiskelijavastaavan (OVA) tuki ja heiltä saatu ohjaus koetaan auditointivierailun perusteella opiskelijoiden keskuudessa arvokkaana. HOPSit laaditaan yhdessä opiskelijavastaavien kanssa. Opiskelijoiden ohjausta tuetaan käytössä olevien sähköisten järjestelmien, kuten Teamsin avulla. Ohjauksessa painottuu vuorovaikutteisuus ja mahdollisuus henkilökohtaiseen, opiskelijan tarpeita vastaavaan ohjaukseen.
Jatkuvan oppimisen koordinointi on keskitetty yhteen yksikköön. Tämä on edesauttanut jatkuvan oppimisen palveluiden kehittämistä siten, että opiskelijoille voidaan tarjota samat ohjaus- ja tukipalvelut kuin tutkinto-opiskelijoillekin.
Xamkin monipuoliset oppimisympäristöt tukevat vuorovaikutusta työelämän kanssa. Henkilöstön osallistuminen TKI-toimintaan on voimavara työelämälähtöisten oppimisympäristöjen kehittämisessä. Tästä esimerkkinä ovat Xamkin Kuitulaboratorio ja Active LiveLab.
Henkilökohtaiset opintosuunnitelmat ja arviointi on saatava vahvistamaan osaamisperustaisuutta
Auditointivierailulla tuli esille, että opiskelijoiden henkilökohtaisten opintosuunnitelmien (HOPS) merkitys korostuu vasta opintojen loppupuolella. Opintojen alussa opiskelijat saavat valmiiksi laaditut suunnitelmat opintojen suorittamiseen, joiden perusteella HOPS-keskustelut käydään. HOPSilla ei kuitenkaan haastatteluiden perusteella ole opintojen alussa kovin suurta merkitystä opintojen edistämisessä, vaan merkitys vahvistuu opintojen loppupuolella. Auditointiryhmä suosittelee, että HOPS-keskusteluiden roolia koko opintopolun kattavassa opintojen suunnittelussa vahvistetaan siten, että opiskelijoilla on aktiivinen rooli oppimisprosessinsa suunnittelussa. HOPSin systemaattinen työstäminen kaikissa opintopolun vaiheissa mahdollistaa opiskelijan oman roolin vahvistamisen oppimisprosessissaan. Näin voidaan tukea opiskelijoiden ammatillista kasvua ja osaamisen kehittymistä HOPS:n tarjoamilla mahdollisuuksilla.
Läpi opintopolun kattavat HOPS-keskustelut edesauttavat opiskelijan opintojen joustavaa toteuttamista (esim. opintojen nopeuttaminen) sekä opiskelijan hankkiman osaamisen tunnistamista ja työn opinnollistamista. HOPSien laajempi hyödyntäminen mahdollistaa näin osaamisperustaisuuden toteuttamista osana ohjaustyötä ja opiskelijan osaamisen edistämistä.
Vaikka Xamkin opetussuunnitelmat ovat osaamisperustaisia ja opiskelijoiden arvioinnissa on moninaisia käytänteitä, kävi auditointivierailulla ilmi, että opintojaksojen opiskelija-arviointi on kuitenkin usein suoritusperustaista. Xamk on tunnistanut tämän kehittämiskohteeksi itsearvioinnissaan. Xamkille suositellaan, että arviointikäytänteitä yhdenmukaistetaan ja osaamisperustaista arviointia vahvistetaan koko ammattikorkeakoulussa. Sähköinen Learn-oppimisympäristö voisi tarjota yhdessä systemaattisten HOPS-keskustelujen kanssa välineitä osaamisperustaisen arvioinnin kehittämiseen. Harjoittelua tukevan seuranta- ja arviointiohjelman Workseedin käyttöönoton laajentaminen läpi koulutusalojen tukisi myös osaamisperustaisen arvioinnin edistämistä. Näillä toimin voidaan edistää opiskelijan osaamisen kehittymistä ja ammatillista kasvua.
Laajat opiskeluhyvinvoinnin palvelut ovat vahvuus
Opiskeluhyvinvointia edistävissä palveluissa lähtökohtana on opiskelijoiden tarpeiden huomiointi. Hyvinvointia edistetään monikanavaisesti, joista auditointivierailulla tulivat esille Teams -keskustelut, podcastit, ryhmätapaamiset verkossa ja vapaavalintainen opintopsykologin järjestämä opiskeluhyvinvoinnin opintojakso. Lisäksi on toteutettu videotallenteita opiskelutekniikasta ja stressinhallinnasta sekä pidetty yhteisöllisyyttä tukevia virtuaalikahvihetkiä. Xamk aikoo kehittää opiskelijoiden ja henkilöstön tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa täydentämällä sitä saavutettavuussuunnitelmalla. Xamkilla on toimintamallit epäasialliseen käyttäytymiseen puuttumiselle.