Publikationens namn
Auditering av Turun ammattikorkeakoulu (Turun ammattikorkeakoulun auditointi)
Författare
Riitta Konkola, Hannu Kotila, Nita Vallimäki, Mikko Valtonen, Niina Nurkka och Marja-Liisa Saarilammi
Turun ammattikorkeakoulus självvärdering (red.) Antonella Storti och Satu Helmi
Beslutet av sektionen för utvärdering av högskolorna
Turun ammattikorkeakoulu godkändes i auditeringen den 18 maj 2022.
Kvalitetsstämpeln är i kraft till och med den 18 maj 2022.
Auditeringsgruppens omdöme för utvärderingsområdena I-III
I: En kompetensskapande högskola: god nivå
II: En nyskapande högskola med genomslagskraft: god nivå
III: En utvecklingsorienterad och välmående högskola: god nivå
En lärande högskola, utvärderingsområdet som Turun ammattikorkeakoulu valde
Kontinuerligt lärande
Tema och partner för kollegialt lärande
Tema: Ledning av samverkan och genomslagskraft i samhället
Partner: Hogeschool Utrecht från Nederländerna
Centrala styrkor och rekommendationer
Styrkor
- Planeringen av utbildningen har en stark koppling till strategin, prognostiseringen av arbetslivsbehoven och regionens behov.
- FUI-verksamheten är välledd och systematisk med betydande genomslag i regionen. Verksamhetssätten och stödfunktionerna stöder främjandet av öppen vetenskap.
- Kvalitetssystemet är omfattande och styr utvecklingen av yrkeshögskolans verksamhet.
- Inrättandet av ett team för kontinuerligt lärande möjliggör en systematisk utveckling av kontinuerligt lärande. Teamets verksamhet är engagerad och reflekterande.
Rekommendationer
- Möjligheterna till sektorsövergripande samarbete och samarbete mellan utbildningssektorerna bör kartläggas och utnyttjas mer systematiskt i planeringen och genomförandet av utbildningarna.
- Den kvalitativa uppföljningen av samverkan med samhället och verksamhetens genomslag bör utvecklas utöver en omfattande kvantitativ uppföljning.
- Yrkeshögskolan bör utveckla kvalitetssystemet på ett sätt som skapar en balans mellan kvalitetssystemets styrande funktioner och en innovativ experimenterande organisationskultur.
- Kontinuerligt lärande bör starkare framhävas i yrkeshögskolans strategi.