Oikeudenmukaiset ja tarkoituksenmukaiset opiskelijavalinnat
Opiskelijavalinnan yhdenvertaiset ja läpinäkyvät menettelytavat turvataan yksiselitteisillä valintaperusteilla, jotka julkaistaan valtakunnallisessa aikataulussa. Vararehtori päättää koulutusneuvoston esityksestä kolmevuotiskaudelle yleiset valintaperusteet. Yksityiskohtaiset valintaperusteet hakukohteittain päätetään tiedekuntaneuvostoissa kolmivuotiskaudelle. Todistusvalinnan valintaperusteet vahvistetaan viideksi vuodeksi.
Valintamenettelyt suunnitellaan mahdollisimman yksinkertaisiksi ja käytännön toteutus entistä yhtenäisemmäksi yliopistotasoisesti. Yliopistoon on erilaisia valintaväyliä. Todistusvalinta on pääasiallinen väylä tutkinto-opintoihin, mutta valintakokeilla taataan mahdollisuus niille hakijoille, jotka eivät tule valituksi todistusvalinnan kautta. Tavoitteena on kehittää valintaväylää avoimen yliopiston opintojen perusteella muiden valintaväylien rinnalla. Siirtohaulla tarjotaan jo opiskelijoiksi hyväksytyille mahdollisuuksia sujuviin siirtymiin.
Tavoitteellisen ja aktiivisen oppimisen tukeminen
Opetussuunnitelmien osaamisperustaisuus on tavoitteellisen ja aktiivisen oppimisen perusta. Opiskelijalla on vastuu osaamisensa kehittymisestä ja opintojensa etenemisestä. Jokainen opiskelija laatii henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS) ja käy läpi asiantuntijuutensa kehittymistä ja tavoitteiden toteutumista nimetyn ohjaajan kanssa.
Aktiivista oppimista tuetaan monipuolisten, aktivoivien opetusmenetelmien ja oppimisympäristöjen avulla. Valtaosassa tutkinto-ohjelmien opintojaksoissa on tarjolla erilaisia suoritustapoja. Esimerkkejä näistä ovat ilmiölähtöinen lähestymistapa ja käänteisen oppimisen menetelmät, joiden käytöstä on saatu hyviä kokemuksia ja positiivista opiskelijapalautetta.
Yliopisto on tukenut useita opiskelijalähtöisen ja yhteisöllisen pedagogiikan hankkeita, joiden avulla on kehitetty opiskelijoiden osallisuutta ja aktiivisuutta tukevia toimintatapoja ja tarjottu hyviä käytänteitä kaikkien tiedekuntien käyttöön. Erityistä huomiota on kiinnitetty ryhmätyöskentelyn ja opinnäytteiden ohjauksen tehostamiseen. Myös jatkuvaa arviointia kiinteänä osana opintoja ja oppimisprosesseja sekä arvioinnin monimuotoisia toteuttamistapoja on kehitetty.
Mahdollisuus yksilöllisiin opintopolkuihin tukee opiskelijoiden aktiivista ja tavoitteellista oppimista ja mahdollistaa monitieteiset opintopolut. Laaja 60 opintopisteen valinnaisuus kandidaatintutkinnon sisällä mahdollistaa opiskelijalle yksilölliset opintopolut ja oppiaineyhdistelmät. Yliopistossa on vapaa valinnaisten opintojen opinto-oikeus lukuun ottamatta opintoja, joissa on jokin perusteltu syy rajoittaa oikeuksien myöntämistä.
Temaattisten kokonaisuuksien avulla opiskelija voi vahvistaa omaa asiantuntijuuttaan erityisesti työelämän kannalta relevanteista aiheista. Työelämätaitoihin liittyvien tavoitteiden saavuttamista on tuettu sisällyttämällä tutkinto-ohjelmiin työelämätaitoja tukevia sisältöjä, esimerkiksi työelämä- ja projektiopintoja tai työharjoittelua.
Yliopisto uudisti tutkintosääntönsä vuonna 2019, ja samalla uudistettiin myös aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen periaatteet. Tavoitteena on joustavoittaa ja sujuvoittaa opintojen etenemistä ja tukea tarvittaessa siirtymää eri koulutusten välillä. Ennakoivaa hyväksilukua sovelletaan yliopiston, Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMKin sekä Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradian EduFutura-yhteistyön puitteissa käynnistetyssä ristiinopiskelussa.
Tukea opiskelijoiden hyvinvointiin ja opiskelukykyyn
Opiskelijoiden hyvinvointia ja opiskelukykyä vahvistetaan ainutlaatuisen verkostomaisen Student Life -toimintamallin avulla. Se tarjoaa opiskelijalle oikeanlaista ja oikea-aikaista apua ja tukea koko opiskelun ajan, opintojen alusta aina valmistumiseen saakka.
Kuvio 5 Jyväskylän yliopiston Student Life -konsepti
Tärkeä osa Student Life -konseptia on vuonna 2020 uudistetut yliopiston laadukkaan ohjauksen periaatteet, joka jakautuu perus-, täydentävään ja tehostettuun ohjaukseen. Yksiköt tekevät periaatteiden mukaiset ohjauksen toteuttamissuunnitelmat ja arvioivat niitä ops-prosessin syklin mukaisesti. Yleisiä periaatteita ovat opiskelijalähtöisyys, kokonaisvaltaisuus sekä osaavat ohjaajat. Ohjauksen keskeisenä tavoitteena on, että opiskelija vahvistaa toimijuuttaan ja urasuunnittelutaitojaan. Ohjausta ja tukea tarjotaan yksilö- ja ryhmämuotoisena, monikanavaisuus ja saavutettavuus huomioon ottaen. Student Life -mallin toiminnallisuuksia ovat mm. henkilökunnasta koostuva Hyvis- ja Goodie-verkosto.
Vuodesta 2009 lähtien kehitetyssä Student Life -konseptin hyvinvointitoiminnassa edistetään opiskelijoiden hyvinvointia ja opiskelukykyä näyttöön perustuvilla menetelmillä. Toiminta sisältää ohjausta sekä innovatiivisia tutkimusperustaisia ohjelmia ja kehittämistyötä. Kerätty palaute osoittaa, että palveluita käyttäneet opiskelijat ovat saamaansa tukeen erittäin tyytyväisiä, mutta edelleen on kehitettävää siinä, että monipuolisen tarjolla olevan avun ja tuen kokonaisuus tavoittaa kaikki opiskelijat oikea-aikaisesti ja yhdenvertaisesti.
Vahvuudet | Kehittämiskohteet |
Ammattitaitoiset ja pedagogiseen kehittämiseen sitoutuneet opettajat | Pedagogisten käytänteiden ja menetelmien monipuolistaminen ja tehokkaammat keinot tutkittujen käytänteiden levittämiseen (JYULearn) |
Opiskelijoiden hyvinvointia ja opiskelukykyä tukevan sisällön integrointi koulutukseen | Henkilöstön ohjaustaitojen ja -osaamisen kehittäminen |
Viestintä- ja kieliopintojen integrointi tieteenalan opintoihin (UVK) | Työelämänäkökulman tuominen mukaan opetuksen toteutukseen ja pedagogiikan kehittäminen työelämän kanssa yhteistyössä tapahtuvaan opetukseen ja oppimiseen |
Monipuolisen ja monimuotoisen ohjauksen tarjoaminen opiskelijoille opintojen eri vaiheissa | Kansainvälisten opiskelijoiden osaamisen ja kulttuurisen resurssin parempi hyödyntäminen kaikissa opinto-ohjelmissa |
Monipuolinen ja monialainen opintotarjonta | Entistä parempi tuki ja toimenpiteiden kokonaisuus edistämään opiskelijoiden kiinnittymistä opiskelijayhteisöön ja opintoihin (JYUStart) |