1.2 Koulutuksen toteutus

Koulutuksen toteuttamisen lähtökohdat

Yliopisto osallistuu valtakunnalliseen yhteishakuun ja -valintaan sekä valintakoeyhteistyöhön. Hakuprosessiin liittyvät toimenpiteet tarkasti määriteltyine ja avattuine haku- ja valintaperusteineen on julkaistu Opintopolku-palvelussa. Saavutettavuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota. Hakijoille on tarjolla neuvontaa hakuaikana. Muu eli erillisvalinta järjestetään pääsääntöisesti myös Opintopolku-palvelun kautta. Valintakokeiden vastaukset ovat jälkikäteen saatavilla. Hakija voi tehdä oikaisupyynnön valinnan tuloksesta.

Yliopistossa on toimiva aiemmin opitun hyväksilukuprosessi (AHOT). AHOT-ohjeistuksissa määritellään hyväksilukemisen yleisperiaatteet, jotka noudattavat yleisiä kansallisia suosituksia. AHOToinnin peruslähtökohta on, ettei opiskelijalta vaadita uudestaan sellaisia suorituksia, joita vastaava osaaminen hänellä jo on ja jos osaamistavoitteet täyttyvät. Osaaminen on voinut kertyä mm. muissa opinnoissa, työssä tai harrastuksissa. AHOToinnista vastaavat opintojaksojen vastuuopettajat ja tiedekuntien AHOT-vastuuhenkilöt.

Opetusmenetelmät valitaan siten, että ne mahdollistavat opintojaksojen osaamistavoitteiden edellyttämän osaamisen hankkimisen. Tutkinto-ohjelmakohtaisessa tarkastelussa varmistetaan, että opintojaksoilla käytetään monipuolisesti opetus- ja oppimismenetelmiä huomioiden yhteisöllisyyden edistämisen, erilaiset tavat oppia ja työelämän vaatimukset.

Opintojen etenemisen tukeminen ja ohjaus

Opiskelijat laativat opintojensa alussa henkilökohtaisen opintosuunnitelman opiskelija – ja opettajatuutorin ohjauksessa. Opintojen etenemistä seurataan lukukausittain, ja ohjausta ja neuvontaa opintojen edistämiseksi tarjotaan sekä nopeuttajille että opinnoissaan viivästyneille. Ohjausta annetaan myös vaihto-opiskeluaikana suoritettavien opintojen sisällyttämisestä osaksi tutkintoa. Aktiivisuutta opetus- ja työharjoitteluiden osalta tuetaan ohjauksella, apurahoilla ja neuvonnalla harjoittelupaikkavaihtoehdoista. Tutkinto-ohjelmilla on käytössä verkko-oppimisympäristöt, joista löytyvät opintojen ja opetuksen toteuttamiseen liittyvät materiaalit ja muut ohjeistukset joustaviin suorituksiin. Tenttiakvaario Exam mahdollistaa tenttimisen opiskelijan oman aikataulun mukaisesti. Opintoja tarjontaan ympäri vuoden, jotta opiskelijat voivat suunnitella opintojensa etenemistä ja kuormittavuutta.

Opiskelijoille tarjotaan mahdollisuus vertaisoppimiseen ja aktiiviseen vuorovaikutukseen opiskelijaryhmissä. Ohjaajilta saatu palaute ja tuki ovat tärkeitä opiskelijan aktiivisuuden tukemisessa. Opiskelijoita myös kannustetaan aktiivisuuteen yliopiston erilaisissa työryhmissä ja palautteenantotilaisuuksissa.

Palautetta saa suullisesti ja/tai kirjallisesti opettajalta tai ohjaajalta sekä henkilö- että ryhmäkohtaisesti. Vastapalautteen antamiseen opettajalla on käytössä erilaisia tapoja ja työkaluja kuten sähköiset järjestelmät (Exam-tenttijärjestelmä, Moodle). Kasvatustieteiden tiedekunnassa on kehitetty äänipalautetta verkko-opetuksessa. Opetusharjoitteluissa ohjaaja ja ryhmän muut opiskelijat antavat henkilökohtaista palautetta opiskelijoille.

Perusteellisen loppupalautteen opiskelija saa opinnäytetyöstään. Muista kuulusteluista opiskelijaryhmä saa yhteisesti kokonaispalautteen ja niistä voidaan julkaista myös mallivastauksia. Opiskelija saa palautetta myös toisilta opiskelijoilta esimerkiksi opinnäytetyön opponoinnissa. Lisäksi opiskelija saa suullista palautetta tiedekunnan ja yksittäisten oppiaineiden järjestämissä tilaisuuksissa, kuten matkailututkimuksen oppiainekahveilla. Taiteiden tiedekunnassa annetaan henkilökohtaista palautetta opiskelijoille, esimerkiksi opintojakson lopuksi taiteellisesta produktiosta. Hankkeen tilaaja antaa tällöin myös palautetta opiskelijalle.

Opiskelijan valmistumista ja integroitumista työelämään tuetaan koulutuksen toteutukseen liittyvillä menettelytavoilla, kuten tarjoamalla opetusharjoitteluita, työharjoittelumahdollisuuksilla ja työelämän yhteistyöprojekteilla. Kaikkiin tutkintoihin on mahdollista sisällyttää joko pakollinen tai vapaaehtoinen harjoittelu- tai käytännönopetusjakso. Hanke- ja sidosryhmäyhteistyössä saadaan toimeksiantoja opintojaksoille. Työelämäyhteys on kirjattu jo opetussuunnitelmiin, jolloin toteutusvaiheessa etsitään sopiva yhteistyötaho.

Opiskelijat voivat suorittaa vapaasti sivuaineopintoja kaikista tiedekunnista, mutta myös toisista korkeakouluista. Opiskelijat voivat suorittaa opintoja Lapin korkeakoulukonsernin sisällä. Lisäksi tarjolla on konsernin yhteisiä tutkinto-ohjelmia (matkailututkimus) ja polkuja (liikuntaohjaajan amk-tutkinnosta kasvatustieteen maisteriopintoihin). Opiskelijan on mahdollista valita alemman korkeakoulututkinnon opintojen aikana ylemmän korkeakoulututkintoon kuuluvia opintoja toisesta korkeakoulusta. Lukiolaisille tarjotaan opintoja, jotka voidaan sisällyttää myöhemmin tutkintoon ja myös avoimen väylää hyödynnetään aktiivisesti.

Yliopistossa on kattava ohjausjärjestelmä, joka sisältää ohjauspalveluja opintopolun eri vaiheissa. Opintojen ohjauksella tuetaan opiskelijan omien opintojen suunnittelua, toteuttamista sekä opintojen etenemisen hidasteiden ja esteiden ratkaisemista. Opintojen ohjaus ottaa kokonaisvaltaisesti huomioon opiskelun ohjauksen, uraohjauksen sekä opiskelijan persoonallisen kasvun tukemisen.

Tuutorointi on tärkeä osa yliopiston ohjausjärjestelmää. Opiskelijatuutori tutustuttaa opiskelijoita opiskeluympäristöön ja yliopistoyhteisöön sekä opiskeluun liittyviin asioihin. Opettajatuutori ohjaa henkilökohtaisen opintosuunnitelman laadinnassa. Opettajatuutori tukee opintojen sujumista ja suunnitelmallista etenemistä sekä kotiutumista yliopistoon.

Oppimisen palvelut sisältävät yliopistotason hakemisen, opiskelun, hyvinvoinnin ja digitaalisen tuen. Opiskelijoiden ohjauspalveluiden löytämisen helpottamiseksi on laadittu opiskelijan opintopolun ohjaussykli ja tukimuodot. Tutkielmien ohjaajilla on keskeinen rooli opiskelijoiden ohjauksessa.

Opiskelijoiden opintojen edistymistä seurataan lukuvuosittain tiedekunnissa. Opiskeluoikeuden lisäajan myöntämisen edellytyksenä on valmistumissuunnitelma tutkinnon suorittamiseksi. Lukuvuosittain otetaan koulutusalakohtaiset tiedot keskeyttäneistä opiskelijoista, joihin opintohallinnosta ollaan yhteydessä ohjausta ja tukea tarjoten.

Opiskelijoiden hyvinvointi ja yhdenvertaisuus

Yliopiston hyvinvointipalveluihin kuuluvat keskeisesti terveydenhoito-, korkeakoulukuraattori-, liikunta- ja kulttuuripalvelut sekä seurakunnan opiskelijatoiminta. Yliopisto tekee aktiivisesti yhteistyötä ylioppilaiden terveydenhoitosäätion kanssa. Yliopistolla toimii hyvinvointi-, terveys- ja fyysisen ympäristön kehittämisen työryhmät, sisäilmapiirin ohjausryhmä sekä ruokailutoimikunta. Yliopiston strategisen Work+ -kehittämisohjelman keskeisenä tavoitteena on hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden kehittäminen.

Yliopisto tukee opiskelijoiden yhdenvertaisuutta läpi koko opintopolun, jonka varmistamiseksi on laadittu tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma. Yliopistolla toimii tasa-arvotoimikunta, jonka tehtävänä on muun muassa seurata ja arvioida suunnitelman toteutumista yliopistossa. Yliopistolla on määritelty toimenpiteet ja menettelyt havaituille puutteille ja ongelmille liittyen yhdenvertaiseen kohteluun. Ylioppilaskunta osallistuu aktiivisesti opiskelijoiden yhdenvertaisen kohtelun edistämiseksi. Ylioppilaskunnassa toimivat häirintäyhdyshenkilöt, joihin opiskelijat voivat ottaa yhteyttä häirintäasioissa. Yliopistolla toimii saavutettavuustyöryhmä, jonka tehtävänä on muun muassa saavutettavuuden edistäminen ja kehittäminen sekä toimenpiteiden laatiminen sekä tiedottaminen. Esteettömyys on huomioitu yliopiston kampuksen ja tilojen suunnittelussa ja käytössä. Yhdenvertaisen kohtelun tukena toimii myös muutoksenhakulautakunta.

 

Vahvuudet Kehittämiskohteet
Toimiva AHOT-prosessi Opetuksen ja opiskelun palveluiden sähköisen asioinnin kehittäminen
Yhteistyö kaupungin koulujen ja koulutoimen, taide- ja kulttuuritoimijoiden kanssa Yhdenvertaisen ja saavutettavan ohjauksen saumattomuus opiskelijan opintopolun ajan
Tiivis työelämäyhteistyö tutkinto- ja täydennyskoulutuksessa Digipedagogiikan osaamisen kehittäminen etenkin verkko-opetuksessa
Kansalliset ja kansainväliset hanke-ja opetusyhteistyöt Opintojen työelämäyhteyksien ja saatujen työelämävalmiuksien vahvistaminen
Tiedekuntien ja Lapin amk välinen yhteistyö opintojen tarjonnassa ja toteuttamisessa (yhteinen Peppi-suunnittelujärjestelmä)