Publikationens namn
Auditering av Lapplands universitet
Författare
Tapio Määttä, Timo Lappi, Liisa Postareff, Elisa Rauma, Mira Huusko & Laura Partanen. Lapplands universitets självvärdering (red.) Hanna Marttiini & Satu Uusiautti
Beslutet av sektionen för utvärdering av högskolorna
Lapplands universitet godkändes i auditeringen den 16 februari 2022.
Kvalitetsstämpeln är i kraft till och med den 16 februari 2028.
Auditeringsgruppens omdöme för utvärderingsområdena I-III
I: En kompetensskapande högskola: god nivå
II: En nyskapande högskola med genomslagskraft: god nivå
III: En utvecklingsorienterad och välmående högskola: god nivå
En lärande högskola, utvärderingsområdet som Lapplands universitet valde
Sammankoppling av projekt- och forskningssamarbetet med utbildningsprogrammet för bildkonstpedagogik
Tema och partner för kollegialt lärande
Tema: Systemet för studeranderespons
Partner: Helsingfors universitet
Auditeringsgruppen identifierade följande som Lapplands universitets främsta styrkor och utvecklingsområden
Styrkor
- Verksamhetskulturen vid Lapplands universitet bygger på gemenskap och utgår från en nära växelverkan mellan studerande och lärare. Lärarna får kollegialt stöd av varandra och diskuterar aktivt undervisningen.
- Lapplands universitet är en betydelsefull regional aktör. Samarbetet med intressentgrupperna är livligt och universitetet tar väl tag i olika samarbetsinitiativ.
- Strategin och genomförandeplanen för den utgör en tydlig och systematisk grund för kvalitetssystemet.
- I utbildningsprogrammet i bildkonstfostran förenas konstnärlig verksamhet med lärarskap och forskning på ett utmärkt sätt.
Rekommendationer
- Universitetet bör erbjuda systematisk högskolepedagogisk utbildning som stöd för utvecklingen av personalens pedagogiska kompetens.
- Lapplands universitet ska bli mera internationellt och intensivt utveckla sin internationella genomslagskraft.
- Universitetet bör vidareutveckla lärarnas karriärmodeller och internationella rekryteringspraxis.
- Projektarbete borde ingå mer än i nuläget i studierna för lägre högskoleexamen i bildkonstfostran.