Opiskelijalähtöisyys ja joustavuus toteutuvat
Opiskelijalähtöisyys merkitsee mm. joustavuutta ja mahdollisuutta vaikuttaa oppimismenetelmien valintaan. Opiskelija voi itse vaikuttaa siihen, miten hän hankkii koulutuksen suorittamiseksi vaadittavan osaamisen. Opettaja ja opiskelija yhdessä määrittävät osaamistarpeet, ja opettaja ohjaa opiskelijan opintojen edistymistä.
Opiskelijan ensisijainen vastuu omasta oppimisestaan on kirjattu JAMKin pedagogisiin periaatteisiin. Opiskelijaa tuetaan ohjauksella, joka alkaa jo ennen opintoja ja kattaa koko opintojen ajan. Opiskelijat arvostavat opinto-ohjaajien antamaa ohjausta ja helppoa tavoitettavuutta. Myös opettajatutorit palvelevat opiskelijoita henkilökohtaisesti.
Opiskelija saa oppimisestaan palautetta lähinnä opintojaksoilla tapahtuvan ohjauksen ja arvioinnin kautta. Arvosanan lisäksi pyritään antamaan henkilökohtaista sanallista palautetta. Vaihtoehtoisesti annetaan ryhmäkohtaista palautetta. Tärkeää oppimista koskevaa palautetta opiskelija voi saada henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS) laatimisen ja päivittämisen yhteydessä. Opiskelijoiden mukaan HOPSia ei kuitenkaan hyödynnetä riittävästi opintojen alkuvaiheen jälkeen eikä urasuunnittelun apuna. Jokaiselle opiskelijalle tarjotaan kuitenkin mahdollisuus keskustella opintojen etenemisestä opettajatutorin ja opintojen ohjaajan kanssa.
Ristiinopiskelumahdollisuuksia tarjotaan eri oppilaitosten kesken CampusOnline.fi-palvelussa ja kehittyvässä EduFutura-yhteistyössä. Sähköinen asiointi tenttimisessä ja opiskelijapalveluissa on käytössä. Opiskelijoille tarjottavien tukipalvelujen kehittäminen monimuoto- ja verkko-opintojen sekä ELO-opintojen tarpeisiin on tämän hetken haaste.
Liikkuvuus korkeakoulun sisällä ja korkeakoulujen välillä ohjelmasta toiseen on ohjeistettu www-sivuilla ja opiskelijaintrassa. Hyväksilukemisen käytänteet on kuvattu tutkintosäännössä. Opiskelijoiden mukaan AHOT-käytänteistä viestitään hyvin.
Opiskelijat antavat palautetta
Opiskelijoiden palautetta kootaan opintojakson aikana puolivälipalautteena tai jatkuvana palautteena. Kyseessä on uusi käytänne, jota ei vielä tunneta hyvin. Lisäksi opintojakson päättyessä kootaan palaute päällikön valitsemista opintojaksoista. Tutkintokoulutuksen opiskelijoita kannustetaan vastaamaan AVOP-palautteeseen opintojen päätösvaiheessa.
Opiskelijakunta on ottanut vastuuta opiskelijapalautteen keruusta. Opiskelijakunta kokoaa palautetta vuosittain JAMKOn Jupinaviikolla, jolle on annettu virallinen asema JAMKin laatujärjestelmässä. Nykyisin opiskelijakunnan ja ammattikorkeakoulun tarvitsema palaute kootaan samalla kyselyllä. Palautteen purkutilaisuudet tarjoavat opiskelijoille suoran vuorovaikutusmahdollisuuden henkilöstön kanssa.
Opiskelijakunnalla on edustaja JAMKin hallituksessa ja virallisissa työryhmissä. Opiskelijakunnan edustajat tapaavat JAMKin johtoa säännöllisesti. Opiskelijakunta myös tuottaa osan opiskelijoille tarjottavista palveluista (mm. vertaistutorointi). Opiskelijoiden edustajat osallistuvat arviointeihin ja toiminnan kehittämiseen (esim. laadunhallinnan kehittämistyöryhmä).
Opiskelijoita ohjataan
JAMKissa ohjaus on jäsennetty opiskelijan polun eri vaiheiden mukaan. Läpi opintojen tukena on opettajatutor. Vertaistutorit tukevat opiskelijoita erityisesti opintojen alkuvaiheessa. Erityistä huomiota kiinnitetään opiskelun alkuun ja haasteellisiin vaiheisiin. Tällaisia ovat esim. harjoittelu, vaihto-opiskelu, opinnäytetyö, paluu poissaolon jälkeen, oman elämäntilanteen tuomat haasteet tai erityisen tuen tarve opinnoissa. Ohjauksen periaatteet ja ohjauksen sisällöt eri vaiheissa löytyvät intranetistä.
Opettajatutorit ja opintojen ohjaajat seuraavat opintojen edistymistä opintohallintojärjestelmästä ja ottavat yhteyttä opiskelijaan, jos opintojen etenemisessä ilmenee ongelmia. Myös HOPS-keskusteluissa voidaan käydä keskustelua opintojen etenemisestä.
Opiskelijoiden hyvinvointia edistetään
Opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämisessä opiskelijakunnalla on tärkeä rooli. Opiskelijakunta järjestää opiskelijoille erilaisia vapaa-ajantilaisuuksia. Jyväskylän korkeakoululiikunta tarjoaa monipuolisia ja edullisia liikuntapalveluja Jyväskylän yliopiston, JAMKin ja Humakin opiskelijoille. Opiskelijahyvinvoinnin kehittämisen yhteistyöfoorumina toimii HYPE-tiimi, johon kuuluvat JAMKin opintopsykologit ja opintojen ohjaajat, opiskelijapastori ja opiskelijaterveydenhuollon edustajat.
Opiskelijoiden yhdenvertaista kohtelua ohjataan JAMKin eettisillä periaatteilla sekä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmalla. Tutkintoon johtavassa koulutuksessa noudatetaan yhteishaun valintaperusteita. Myös muiden koulutusten valintaperusteet ovat julkisia.
Työelämäyhteistyö on monipuolista
Opintojen suunnittelu (ks. luku 1.1) ja opiskelu tapahtuu tiiviissä vuorovaikutuksessa työelämän kanssa. Kaikkiin AMK-tutkintoon johtaviin koulutuksiin sisältyy harjoittelu. Lähes kaikki opinnäytetyöt tehdään työelämän toimeksiannosta. Ylemmissä AMK-tutkinnoissa toteutetaan kehittämishanke, joka kytkeytyy usein opiskelijan omaan työhön. Oppimistehtäviä tehdään työelämäkontekstissa, ja työtä voidaan myös opinnollistaa opintosuorituksiksi.
Opettajilla on vähintään kolmen vuoden työkokemus vastaavalta alalta. Opettajat kehittävät omaa työelämäosaamistaan mm. osallistumalla TKI- ja palveluliiketoimintaan, joihin osallistetaan myös opiskelijoita. Työelämälähtöisyyttä lisäävät osaltaan sivutoimiset opettajat ja luennoitsijat.
Future Factory ja innovaatioviikko vahvistavat opintojen yhteyttä työelämään. Teknologiayksikössä on koulutuksen käytössä monipuoliset laboratoriot, esim. protopaja. Akkreditoidut laboratoriot ovat palveluliiketoiminnan ja TKI-toiminnan käytössä (kattila- ja betonitestauslaboratorio).
Vahvuudet |
Kehittämiskohteet |
- Aktiivinen työelämäyhteistyö
- Opintojen joustavuutta tukeva ohjaus
- Opettaja- ja vertaistutoroinnin toimivuus.
|
- Opiskelijapalautteiden vastausaktiivisuuden parantaminen
- Tukipalvelujen kehittäminen monimuoto- ja ELO-opiskelijoiden tarpeisiin.
|