Högskolans självvärdering
Experimenterande verksamhetskultur
Högskolan främjar en experimenterande verksamhetskultur genom fördomsfri och uppmuntrande atmosfär och inställning till nya initiativ. Som exempel på initiativ kan nämnas följande:
- Utbildningsexport genom delägarskap i GigaMare Inc i Filippinerna.
- Allegro Ink i Jakobstad som erbjuder utrymmen också för företag.
- StartUp Factory i Raseborg för främjande av företagssamarbete/företagande. Erbjuder också utrymmen för företag.
- TeamNÅA med Åbo Akademi, i Åbo för främjande av företagssamarbete/företagande.
- Alere-gemensamma utrymmen över språkgränsen. Alla utrymmen är gemensamma med Vaasan ammattikorkeakoulu – Vasa yrkeshögskola (Vamk). Indelning enligt disciplin, inte enligt högskola.
- Samarbetet med Savonia-ammattikorkeakoulu, där flera tiotal studerande från Savonia våren 2018 har en vecka språkbad i Vasa och Noviastuderande har en motsvarande vecka i Kuopio på hösten.
- Experimentbejakande undervisningsutrymmen i form av Black Box teatern och White Box utställningsutrymmet i Allegro.
Utnyttjande av experiment som görs vid högskolan
- Följs upp inom varje enhet och delvis genom styrgruppssamarbete på Novianivå (beroende på projekt).
- Alere‐ och Technobothnia‐samarbetena följs upp i respektives ledningsgrupper.
- Startup Factory i Raseborg följs upp av en styrgrupp.
- TeamNÅA Business Center verksamheten leds av en ledningsgrupp med medlemmar från Novia och Åbo Akademi samt studeranderepresentanter.
- Då det finns möjlighet till det, används erfarenheter inom en enhet eller utbildning även inom andra. Till exempel fick Startup Factory i Raseborg delvis modell från Allegro Ink i Jakobstad.
Samarbete inom personalen
Samarbete inom personalen främjas bl.a. genom målsättningen att integrera FoU i utbildningarna. Högskolan integrerar projekt och FoU i utbildningarna i växande grad genom att skapa förutsättningar för att lärarna ska initiera och driva FoU och projekt kopplade till utbildningarna. Även FoU-projekt som stöder den egna professionaliteten och branschförkovran uppmuntras. Mellan närliggande utbildningar är läroplanerna uppbyggda så att samarbete främjas. Samarbete mellan utbildningar som ges vid flera av Novias enheter uppmuntras och stöds av bl.a. satsning på hybridundervisning och digitalisering av undervisningen.
År 2017 genomfördes en organisationsförändring. Administrativa gränser avlägsnades så att utbildning, FoU, fortbildning och försäljning finns i samma administrativa enhet. Syftet med förändringen var att främja samarbete inom personalen, brett kompetensutnyttjande och effektivt informationsflöde.
Främjande av livslångt lärande i samhället
Livslångt lärande främjas genom:
- Öppna yh‐kurser.
- Specialiseringsutbildning.
- Examensgivande utbildning för personer med så kallad gammal institutexamen.
- Försäljning av fortbildning speciellt inom sjöfart och hälsovård samt utbildningsexport inom sjöfart (totalt ca 7 % av högskolans omsättning).
Öppna yh-verksamheten förverkligas delvis inom ramen för CLL – Centret för Livslångt lärande vid Åbo Akademi och Yrkeshögskolan Novia. Även Novias FoU-verksamhet bidrar till livslångt lärande.
Utvecklande av verksamheten i nationella och internationella nätverk
Novia deltar i utvecklandet av verksamheten i nationella och internationella nätverk genom att vara aktivt verksam i både forskar- och högskolenätverk som branschspecifika nätverk med arbetsliv.
Speciellt i nationella nätverk är det för Novia ofta frågan om att, utöver de med andra högskolor och arbetsliv gemensamma branschspecifika och allmänna samhällsintressena, även att uppmärksamma aspekter av landets tvåspråkighet. Vidare tar Novia en roll som att förankra Finland i olika nordiska sammanhang.
Novia deltar i utvecklandet av verksamheten via nationella och internationella nätverk även inom Nordplus, Erasmus samt genom Double Degree-samarbeten. Inom Novias fokusområden skall högskolan fungera som en föregångare och bidra med ny kunskap.
Medverkan av personalen, de studerande och de externa intressenterna
Studerande deltar i utvecklandet av verksamheten genom att ge kursfeedback och att delta i utvärderingar så som Studerandebarometern. Studerande bidrar även via sina representanter i arbetet i enheternas ledningsgrupper och i högskolans styrelse.
Personalens medverkan i verksamhetsutvecklingen sker via t.ex. via utveckling av utbildningen. Lärarna utvecklar egen undervisning på basen av feedback från studerande, branschspecifik arbetslivsutveckling, högskolans riktlinjer om pedagogisk utveckling (för närvarande speciellt digitalisering), högskolans strategi Novia 2020+ och den berörda enhetes kvalitativa mål. Speciellt inom högskolans fem fokusområden deltar personalen i verksamhetsutvecklingen via FoU-arbete i olika former, både internt och i samarbete med externa intressenter. Personalen deltar i verksamhetsutvecklingen även via olika enhets- och arbetsgruppsmöten.
Externa intressenters medverkan i verksamhetsutvecklingen vid Novia sker inom utbildningarna via den undervisande personalens kontinuerliga aktiva arbetslivskontakter och deltagande i branschspecifika nätverk. Medverkan sker även via arbetslivets roller i examensarbeten, praktik, företagsförlagda kurser och projekt samt i läroplansarbete speciellt vid större förändringar.
Näringslivet stöder i vissa fall med delfinansiering utvecklandet och upprätthållandet av infrastruktur, t.ex. Nordeuropas största center för fartygssimulation (Åbo) och BIM-Room (Raseborg). I speciellt TeamNÅA och Startup Factory är samverkan omfattande. Hela konceptet bygger på samverkan med företagsvärlden så att delar av utbildning, t.ex. kurser, genomförs i form av projekt och uppdrag från arbetsliv. Även i Allegro Ink finns motsvarande samverkan med företagsvärlden, dock så att studerandes medverkan i detta koncept är mindre.
Verksamhetskultur som uppmuntrar nytänkande och kreativitet
Verksamheten vid Novia har de senaste åren präglats av en minskad statlig finansiering och en fjärdedel av utbildningarna har lagts ner. I diskussionerna under besöket kom det fram att det har varit tuffa år för personalen. Många i personalen tampas med en hög arbetsbelastning samt många ansvarsområden, vilket är viktigt att högskolan kontinuerligt följer upp. I en dylik situation har ledarna en viktig uppgift att skapa en framåtanda och uppmuntra personalen till nytänkande och kreativitet. Det framhävdes i diskussionerna att nya idéer och innovationer varmt välkomnas av ledarna. Det att Novia har uttalat i strategin Novia 2020+ att ”Vi står för fördomsfrihet, dynamik och kreativitet” som en av åtta värderingar är ett viktigt budskap för organisationen. Värdeorden verkar dock inte helt förankrade i alla delar av organisationen. Det krävs aktivt engagemang i olika sammanhang, speciellt av ledarna, för att värdeorden ska bli en del av sättet som man arbetar inom organisationen.
Internt kunskapsutbyte
Auditeringsgruppen anser att högskolan skulle dra nytta av större internt kunskapsutbyte. En utmaning för kunskapsutbytet är verksamhetens bredd och att den är utspridd på många verksamhetsorter, trots att högskolan har väldigt välfungerande system för distansmöten etc. Inom vissa utbildningsområden finns det väldigt små miljöer med få ansvarspersoner. Ansvaren är också väldigt noggrant definierade i befattningsbeskrivningarna som starkt markerar individens ansvar i motsats till ett mer kollegialt ansvar och samarbete t.ex. ifråga om utbildningens utveckling. Organisationsförändringen från år 2017 med syfte att avlägsna administrativa gränser mellan utbildning, FoU-verksamhet, fortbildning har redan visat sig lyckad. Det interna kunskapsutbytet kunde ytterligare förbättras genom att initiera nya former för intern samverkan och samutveckling både mellan enheterna och fokusområdena.
Samutveckling med studerande
Novia har aktivt och fungerande samarbete med studerandekåren Novium. Studerandekåren integreras i verksamheten och dess utveckling framförallt via de studerandes representation i högskolans organ, Studerandebarometerprocessen, läroplansprocessen för nya utbildningar och tutorverksamheten. Studerande i allmänhet bidrar i verksamhetsutvecklingen via kursutvärderingarna, men som inte fungerat på bästa möjliga sätt och som högskolan håller på att åtgärda (se diskussionen i kapitel 1). Det finns dock utrymme att förstärka samutvecklingen med högskolans studerande, inte endast studerandekåren. Studerande som medlemmar av högskolegemenskapen kunde ses som en aktivare part i högskolans verksamhetsutveckling, inte endast som responsgivare. Detta skulle även främja utvecklingen av en fördomsfri, dynamisk och kreativ verksamhetskultur.
Externa intressenters och alumners medverkan i verksamhetsutveckling
Novias verksamhet som redan poängterats genomsyras av en aktiv dialog med arbetslivet och samhället. Högskolan lever på ett övertygande sätt upp till sin övergripande uppgift. Det finns på många olika plan varierande samverkansformer och samutveckling med externa aktörer. Arbetslivskontakterna är täta. Här har högskolan gått in för att inte systematisera en form av samarbete som en del av ledningssystemet. Istället har man utgått ifrån att samarbetet kan se olika ut inom olika utbildningsområden. Det finns systematiserade forum som Aboa Mare delegationen inom sjöfart. Olika referensgrupper utnyttjas och de externa intressenterna har i allmänhet bra möjligheter att bidra med sina synpunkter på verksamheten. Samarbetet inom alla områden är inte systematiserat. Inom vissa utbildningar är kontakterna ganska personberoende, vilket kan bidra till en viss grad av sårbarhet. Novia har tänkt undersöka om modulfaddersmodellen som framgångsrikt tillämpas vid Turun ammattikorkeakoulu kunde fungera i Novias verksamhet (se kapitel 5 om benchlearning-projektet). Detta kunde vara ett sätt att förbättra systematiken i samarbetet med arbetslivsrepresentanterna.
Platsbesöket bekräftade att högskolans alumner medverkar på många olika sätt i högskolans verksamhet, speciellt i utbildningen. Mycket av samarbetet som med de externa intressenterna överlag bygger på personliga kontakter mellan lärare och alumner. Den information som alumner bidrar med kommer främst via de vardagliga kontakterna i samband med de studerandes praktik och examensarbeten, studiebesök och gästföreläsningar etc. Alumner finns även representerade i ovannämnda referensgrupper där alumnerna har via det arbetet möjligheter att ge sina synpunkter speciellt ifråga om läroplanen. Samarbetet är fungerande, men det saknas även här systematik. Alumnsamarbetet är något som högskolan försöker utveckla och systematisera. Här ser högskolan CRM-verktyget som ett stöd för förbättrad systematik i samarbetet med de externa kontakterna. Därtill följer högskolan upp i Studerandebarometern hur de studerande upplever att alumner utnyttjas i studierna.
Sammantaget ger intervjuerna med Novias ledning, personal, studerande och externa intressenter vid handen att högskolan trots stora nedskärningar av den statliga finansieringen under de senaste fem åren prioriterat samverkan med olika aktörer högt. Via ett målmedvetet och systematiskt arbete har högskolan lyckats med inriktningen av verksamheten och uppnått goda resultat även vad gäller verksamhetens genomslagskraft i samhället.