Högskolans självvärdering
Mål och systematisk utveckling av kvalitetssystemet
Att kvalitetssystemet motsvarar de mål som organisationen förväntar sig av ledningssystemet säkerställs via kopplingen till ISO-9001:2015 standarden, enligt vilket det är certifierat. ISO-standarden förutsätter att kvalitetssystemet är relevant med avseende av strategisk ledning av verksamheten, samt förutsätter även ständig systematisk utveckling, vilket granskas med årliga revisioner av ett externt oberoende certifieringsorgan.
Utnyttjande av kvalitetssystemet vid utveckling av de grundläggande uppgifterna
Utnyttjande av Studerandebarometern och andra feedbackkanaler med tillhörande åtgärdsplaner, samt de interna årliga målavtalen med enheter och ansvarsområden fungerar som handlingsplaner för att utveckla även högskolans grundläggande uppgifter enligt ställda mål. Detta i.o.m. att mål och åtgärder finns mera finfördelat beskrivna inom varje enhet, med målsättningar på avdelnings-, utbildnings- och i vissa fall t.o.m. kurs- eller projektnivå.
Kvalitetssystemet producerar t.ex. data för uppföljning av prestationsindikatorerna via sk. mätartavlor på intranätet, tillgängligt för alla i personalen. Därtill görs årligen uppföljning för hela verksamhetsåret. Studerandebarometern och kursfeedback av studerande ger input för utvecklande av både kurser och undervisning samt olika stödfunktioner.
Kvalitetssystemet producerar data för både kvantitativ och kvalitativ uppföljning. Utvecklingen följs upp och utvärderas i samband med årliga målavtal samt ledningens genomgångar, i vilka även studeranderepresentanter medverkar. Ledningens genomgångar görs två gånger per år på enheterna och en gång per år på Novianivå.
Data används också vid uppföljning av verksamhet vid ledningsgruppens och styrelsens möten.
Spridning av god praxis
Spridning av best practise, sker strukturerat genom behandling i ledningens genomgång, där varje enhet har i uppgift att identifiera och presentera best practise från sin enhet.
Interna revisioner som ingår i högskolans ISO-9001 certifierade kvalitetsledning, ofta som korsrevisioner, stöder intern benchlearning och spridning av god praxis inom organisationen.
God praxis sprids inom undervisning framförallt via informell kontinuerlig kontakt lärarna emellan och via diskussioner i lärarlag kring t.ex. experimenterande med nya pedagogiska metoder i digitalisering av undervisning. För denna spridning finns i Novia även ett i instruktionen definierat pedagogiskt forum, för att ge de pedagogiska diskussionerna ett mer systematiserat ramverk.
Auditeringsgruppens bedömning
Högskolans kvalitetssystem omfattar all verksamhet och inkluderar samtliga av högskolans grundläggande uppgifter. Auditeringsgruppens uppfattning är att kvalitetssystemet är välfungerande inom utbildningsverksamheten, FoU och den konstnärliga verksamheten och även inom de processer som berör samverkan med arbetsliv och samhället i övrigt.
I och med att högskolans kvalitetssystem är certifierat enligt ISO 9001:2015 så säkerställs grundläggande krav på systemets relevans avseende strategisk ledning och även systematisk utveckling av systemet. Det faktum att ett externt certifieringsorgan årligen genomför uppföljning av kvalitetssystemets efterlevnad skapar uppenbarligen en solid bas för högskolans kvalitetsarbete.
En stor del av den information som genereras av kvalitetssystemet följs upp och diskuteras i samband med ledningens genomgångar, vilka genomförs en gång per år på högskolenivå och på enhetsnivå. Intervjuerna under platsbesöket bekräftar, tillsammans med slumpvis utvalda protokoll från ledningens genomgångar, att rutinerna efterlevs och är välfungerande. Positivt utmärkande för kvalitetsarbetet är att det finns systematiska och etablerade arbetssätt för att föra in identifierade förbättrings- och utvecklingsåtgärder i den övergripande verksamhetsplaneringen inklusive arbetet med budget. Det gör att högskolan arbetar systematiskt med samtliga delar i förbättringscykeln. Auditeringsgruppen imponerades av detta arbetssätt.
Avseende rollerna i högskolans kvalitetsarbete så har auditeringsgruppen intrycket att de mest centrala funktionerna som drivs av kvalitetschef och kvalitetskoordinatorer fungerar väl. Det verkar också finnas en anmärkningsvärt bred acceptans för kvalitetssystemet bland de anställda.
Auditeringsgruppen noterar att högskolan har rutiner för att belysa ”best practice” genom att varje enhet har i uppgift att identifiera och presentera goda exempel i samband med ledningens genomgångar. Rutinerna är lovvärda och auditeringsgruppen rekommenderar högskolan att även utveckla rutinerna så att överspridning mellan enheterna kan ske på ett systematiskt sätt.