Publikationens namn
Auditering av Försvarshögskolan
Författare
Hanna Snellman, Vesa Korhonen, Mari Pantsar, Akseli Tiitta, Mira Huusko & Marja-Liisa Saa-rilammi, Försvarshögskolan självvärdering (red.) Matti Höysniemi
Beslutet av sektionen för utvärdering av högskolorna
Försvarshögskolan godkändes i auditeringen den 15 juni 2023.
Kvalitetsstämpeln är i kraft till och med den 16 juni 2029.
Auditeringsgruppens omdöme för utvärderingsområdena I-III
I: En kompetensskapande högskola: utmärkt nivå
II: En nyskapande högskola med genomslagskraft: god nivå
III: En utvecklingsorienterad och välmående högskola: utmärkt nivå
En lärande högskola, utvärderingsområdet som Försvarshögskolan valde
Samhällsansvar och hållbar utveckling
Tema och partner för kollegialt lärande
Tema: Betydelsen av tvärvetenskaplighet för organisationens verksamhet
Partner: Framtidsforskningscentrum (Åbo universitet)
Centrala styrkor och rekommendationer
Styrkor
- Försvarshögskolans läroplaner är utmärkt dokumenterade och beskrivna. De pedagogiska manuskripten innehåller väldefinierade lärandemål och kriterier för bedömning av kunnande.
- Försvarshögskolan är en eftertraktad samarbetspartner både nationellt och internationellt. Högskolan har mångsidiga nätverk som tillsammans med andra säkerhetsmyndigheter och högskolor stöder utvecklingen av verksamheten.
- Försvarshögskolan leds med högskolans kvalitetssystem och den information som kvalitetssystemet producerar utnyttjas exemplariskt i utvecklingen.
- Försvarshögskolan har på ett fint sätt identifierat hållbar utveckling och ansvarsfullhet som sina utvecklingsområden.
Rekommendationer
- Försvarshögskolan ska utveckla identifieringen och erkännandet av tidigare kunnande så att detta blir mer heltäckande än i nuläget.
- Försvarshögskolan ska i större utsträckning än för närvarande uppmuntra forskare att göra sampublikationer med både finländska och internationella forskare för att öka forskningens genomslagskraft.
- Omsättningen av undervisningspersonalen med två års mellanrum är en utmaning för överföringen av tyst kunskap och den pedagogiska utvecklingen. En karriärstig som lärare kunde vara en möjlighet på officerarnas karriärstig.
- Hela högskolan bör genomsyras av ansvarsfullhet och hållbar utveckling, som borde utgöra konkret verksamhet för alla.