Julkaisun nimi
Maanpuolustuskorkeakoulun auditointi
Tekijät
Hanna Snellman, Vesa Korhonen, Mari Pantsar, Akseli Tiitta, Mira Huusko & Marja-Liisa Saarilammi, Maanpuolustuskorkeakoulun itsearviointi (toim.) Matti Höysniemi
Korkeakoulujen arviointijaoston päätös
Maanpuolustuskorkeakoulun auditointi on hyväksytty 15.6.2023.
Laatuleima on voimassa
Laatuleima on voimassa 15.6.2029 asti.
Auditointiryhmän arvio arviointialueista I-III
I: Osaamista luova korkeakoulu: erinomainen taso
II: Vaikuttava ja uudistava korkeakoulu: hyvä taso
III: Kehittyvä ja hyvinvoiva korkeakoulu: erinomainen taso
Oppiva korkeakoulu – Maanpuolustuskorkeakoulun valitsema arviointialue
Vastuullisuus ja kestävä kehitys
Vertaisoppimisen teema ja kumppani
Teema: Monitieteisyyden merkitys kohdeorganisaation toiminnalle
Kumppani: Tulevaisuuden tutkimuskeskus (Turun yliopisto)
Keskeiset vahvuudet ja kehittämissuositukset
Vahvuudet
- Maanpuolustuskorkeakoulun opetussuunnitelmat ovat erinomaisesti dokumentoituja ja kuvattuja. Pedagogiset käsikirjoitukset sisältävät hyvin määritellyt osaamistavoitteet ja osaamisen arvioinnin kriteerit.
- Maanpuolustuskorkeakoulu on kansallisesti ja kansainvälisesti haluttu yhteistyökumppani. Korkeakoulun verkostot ovat monipuolisia ja ne tukevat toiminnan kehittämistä muiden turvallisuusviranomaisten ja korkeakoulujen kanssa.
- Maanpuolustuskorkeakoulun kattavan laatujärjestelmän avulla johdetaan korkeakoulua ja laatujärjestelmän tuottamaa tietoa hyödynnetään kehittämisessä esimerkillisesti.
- Maanpuolustuskorkeakoulu on hienosti tunnistanut kestävän kehityksen ja vastuullisuuden kehittämiskohteekseen.
Kehittämissuositukset
- Maanpuolustuskorkeakoulun tulee kehittää aikaisemman osaamisen tunnistamista ja tunnustamista nykyistä kattavammiksi.
- Maanpuolustuskorkeakoulun tulee kannustaa tutkimuksen vaikuttavuuden lisäämiseksi tutkijoita nykyistä enemmän yhteisjulkaisuiden tekemiseen sekä suomalaisten että kansainvälisten tutkijoiden kanssa.
- Opetushenkilökunnan vaihtuvuus kahden vuoden välein on haaste hiljaisen tiedon siirtymiselle ja pedagogiselle kehittämiselle. Opettajaurapolku voisi olla yksi mahdollisuus upseerin urapolulla.
- Koko korkeakoulu tulee valjastaa läpileikkaavasti vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen ja tehdä vastuullisuudesta ja kestävästä kehityksestä konkreettista tekemistä kaikille.