HEI's self-assessment
Centriassa koulutuksen arviointia ja kehittämistä tehdään organisaation eri tasoilla. Centrian hallitukselle esitellään koulutustarjonta sekä toteutusmuodot, jotka on suunniteltu johtajan (opetus) ja opetuksen johtoryhmän toimesta koulutusaloille alueellisen osaamistarpeen ja vaikuttavuuden näkökohdat huomioiden. Opetuksen johtoryhmä johtaa toiminnan kehittämistä opetuksen strategisen toimintaohjelman tavoitteiden mukaisesti sekä keskeisiksi tunnistetuissa jatkuvasti ylläpidettävissä kehitysteemoissa. Opetuksen strategisen toimintaohjelman tavoitteille on määritetty vastuulliset ryhmät, jotka varmistavat toimeenpanoa, analysoivat ja raportoivat kehityksen etenemistä opetuksen johtoryhmälle. Opetuksen tulosalueella on alaryhmiä opetuksen tukitoiminnoissa, jotka kehittävät pitkäjänteisesti ja systemaattisesti keskeistä toimintaa opiskelijan oppijanpolulla. Näitä alaryhmiä ovat digipedakehittäjät, jatkuvan oppimisen ryhmä, ohjauksen ryhmä, hyvinvointiryhmä sekä kansainvälistymisen kehittämisen ryhmä. Alaryhmien tehtävät on kuvattu Centrian laatukäsikirjassa.
Centria on viimeisen vuoden aikana kehittänyt tiedolla johtamista ja tuonut mm. opetuksen osalta tärkeät seurattavat mittarit intraan Power BI raportin muodossa. Määritetyt mittarit ovat opetuksen toteutuksen ja tavoitteiden kannalta tärkeitä mittareita oppijan polun eri vaiheista. Mittareiden osalta arvioidaan opetuksen tavoitteiden toteutumista ja hyödynnetään dataa kehityskohtien tunnistamisessa Centria tasolla ja koulutusaloilla. Mittariston avulla voidaan seurata ajassa esimerkiksi suoritettujen tutkintojen määrää, opintopisteiden kertymistä, tutkinto-opiskelijamääriä, opiskelijaliikkuvuutta ja myös AVOP-palautetta. Ajantasainen mittaridata auttaa johtamaan ja kehittämään toimintaa jatkossa ennakoivasti.
Osaamisen arviointi
Vuosina 2020-2021 toteutetun vuoden 2022 opetussuunnitelmauudistuksen keskiössä oli tavoite vahvistaa osaamisperusteisuutta koulutusohjelmien opetussuunnitelmissa. Moduulit ja opintojaksot suunnitellaan osaamistavoitteisesti ja arviointi tehdään osaamisperusteisesti. Käytännön opetustyössä osaamisperusteisuuden vahvistamista tulee vielä kehittää niin tavoitteissa kuin myös arvioinnissa.
Opetussuunnitelmatyössä hyödynnetään valtakunnallisia ammattikorkeakoulun tasojen 6 ja 7 kompetensseja sekä Centrian määrittämiä geneerisiä osaamisia, joita opiskelijat opinnoissa kartuttavat. Opetussuunnitelmatyössä huomioidaan työelämästä saatu palaute sekä analysoidaan toimintaympäristöä, jotta tulevaisuuden osaamistarpeet tunnistetaan. Suoritettuaan kaikki koulutusohjelmaan kuuluvat opintojaksot hyväksytysti, on opiskelija saavuttanut koulutusohjelman osaamistavoitteet.
Opiskelija koulutuksen kehittäjänä ja arvioijana
Opiskelijat ovat Centrialle tärkeä ryhmä, joka osallistuu toiminnan arviointiin ja kehittämiseen. Centrian hallituksessa ja johtoryhmässä on mukana opiskelijaedustus ja opiskelijaedustus otetaan mukaan eri teemojen osalta muodostettaviin kehitysryhmiin, esimerkiksi saavutettavuustyöryhmään. Opiskelijakunta Copsa osallistuu oppilaitoksen kehittämiseen ja antaa mm. palautetta koulutuksen suunnittelusta ja toteutuksesta. Opiskelijatutoreilla on tärkeä rooli antaa palautetta ja kehittää toimintaa aloittavan opiskelijan näkökulmasta. Rehtori ja johtaja (opetus) tapaavat säännöllisesti Copsan edustajia ja saatua palautetta hyödynnetään toiminnan kehittämisessä.
Opiskelijoita kannustetaan antamaan palautetta eri tavoin. Jo opintojen alkuvaiheessa opiskelijaa aktivoidaan antamaan palautetta opintojen alkuvaiheen orientaatioviikosta. Opiskelijalta pyydetään palautetta kaikista opintojaksoista, joille hän osallistuu ja myös koko koulutuksesta AVOP-palautteella valmistumisvaiheessa. Palautetta opintojaksoista kerätään Peppi-järjestelmän kautta opintojakson lopussa. Peppi-järjestelmä auttaa keräämään palautetta systemaattisesti niin numeerisessa kuin myös kirjallisessa muodossa opiskelijan antaessa vapaata palautetta.
Opintojaksopalautetta hyödynnetään opintojakson sisällöllisessä ja opetusmenetelmällisessä kehittämisessä ja sitä kautta saadaan myös tietoa siitä, miten opiskelijat arvioivat opintojakson työmäärää. Peppi-järjestelmä mahdollistaa välipalautteen kysymisen ja myös vastapalautteen antamisen. Itsearvioinnin mukaan näitä ominaisuuksia ei hyödynnetty vielä laajasti. Sen sijaan opettajat kuvasivat väli- ja vastapalautteen tapahtuvan vuorovaikutteisesti opiskelijoiden kanssa opintojakson aikana. Välipalautteen- ja vastapalautteen antaminen Peppi-järjestelmän kautta tunnistettiin kehityskohteena, jolla voidaan myös aktivoida opiskelijoita antamaan kattavammin palautetta yksittäisistä opintojaksoista.
Centrian opiskelijat vastaavat aktiivisesti opintojen loppuvaiheen AVOP-kyselyyn. AVOP-kyselyn tuloksia hyödynnetään koulutuksen kehittämisessä niin opetuksen johtoryhmätasolla kuin myös koulutusaloilla. AVOP-kysely myös tuottaa vertailtavaa tietoa eri oppilaitosten välillä ja tuo hyödyllistä tietoa vertaisoppimista varten. Centria on saanut opiskelijoiltaan hyviä arvioita AVOP-kyselyssä. Vuoden 2021 AVOP-kyselyn vastauksissa Centrian YAMK-opiskelijat arvioivat koulutuksensa Suomen parhaimpiin. Samoin Centrian tekniikan alalla opiskelleet arvioivat oman koulutuksensa korkeimmalle 18 muun insinöörikoulutusta tarjoavan ammattikorkeakoulun joukossa.
Koulutusaloilla on erilaisia käytäntöjä käydä opiskelijoiden kanssa keskustelua koulutuksen kehittämiseksi. Osassa koulutusohjelmista on valittu opiskelijaedustaja, joka tuo aktiivisesti esille opiskelijan ääntä opettajien ja koulutusalapäällikön kanssa käydyissä keskusteluissa (esim. sosiaaliala) ja toisissa koulutusohjelmissa koulutusalapäällikkö järjestää tapaamisia opiskelijoiden kanssa, jossa keskustellaan koulutuksesta ja opiskelijoilla on mahdollisuus antaa palautetta (esim. liiketalous).
Vahvuudet |
Kehittämiskohteet |
Opiskelijaedustus johtoryhmässä ja hallituksessa |
Opintojaksopalautteen keräämisen systematisointi ja tiedon hyödyntäminen koulutusten ja ohjauksen kehittämisessä |
Datan hyödyntäminen koulutuksen kehittämisessä ja avoin saatavuus |
Arvioinnin osaamisperusteisuuden vahvistaminen |
Opetuksen strategisen toimintaohjelman selkeät toteutettavat työpaketit sekä vastuut |
|
Opintojaksokohtaisen palautteen kerääminen ja vastapalautteen lisääminen
Centrian opiskelijapalautekäytännöt on kuvattu laatukäsikirjassa. Opiskelijat osallistuvat Centrian koulutusten kehittämiseen antamalla palautetta saamastaan opetuksesta. Opintojakso- ja koulutusohjelmapalautetta opiskelijoiden tarpeista ja opintojen toteutuksesta kerätään säännöllisesti, mutta auditointihaastattelujen mukaan kyselyjen vastaajamäärät ovat jääneet osin alhaisiksi. Myönteinen havainto auditointiaineiston perusteella on, että opiskelijoiden mukaan opettajia on helppo lähestyä ja heille voi antaa myös spontaania palautetta. Tämä kertoo yhteisöllisestä toimintakulttuurista ja osoittaa vuorovaikutussuhteiden toimivuuden.
Centria kiteyttää itsearviointiraportissaan, että opiskelijapalautejärjestelmän toteuttaminen yhtenevästi eri koulutusaloilla edellyttää vielä kehittämistyötä. Auditointiryhmän näkemyksen mukaan opiskelijapalautejärjestelmän kehittämisen tuloksena yhteys koko korkeakoulun laatujärjestelmään vahvistuisi. Lisäksi palautejärjestelmän kehittäminen edistäisi koulutuksen pitkäjänteistä kehittämistä.
Centrian eri työryhmissä on opiskelijaedustus. Lisäksi opiskelijoilla on mahdollisuus informaaliin palautteenantoon. Opiskelijat tunnistivat opiskelijakunnan roolin vaikutuskanavanaan. Auditointiaineiston perusteella auditointiryhmä suosittelee, että opiskelijoiden osallistumismahdollisuuksia koulutuksen kehittämiseen vahvistettaisiin ja tuettaisiin edelleen. Auditointiryhmän näkemyksen mukaan opiskelijoiden koulutusalakohtaisen vaikuttamisen vahvistaminen lisäisi opiskelijoiden tasa-arvoista ja yhdenvertaista kohtelua.
Opiskelijatyöpajojen mukaan opiskelijoiden kokemukset vastapalautteen saamisesta vaihtelevat suuresti. Keskeiseksi kehittämiskohteeksi auditointiryhmä nostaa opintojaksokohtaisen palautteen keräämisen systematisoinnin ja palautteista annettavan vastapalautteen. Prosessin tulisi toimia yhtenevästi kaikilla koulutusaloilla.
Opetuksen kehittämiseen liittyvän tutkimustiedon hyödyntäminen
Centrialla on vahvaa TKI-osaamista ja se kanavoituu pääosin sidosryhmäyhteistyöhön ja verkostopohjaisiin TKI-panostuksiin Suomessa ja ulkomailla. Auditointiaineiston perusteella uusimman tutkimustiedon hyödyntäminen koulutuksen kehittämisessä voisi olla nykyistä laajempaa. Auditointiryhmän mukaan koulutuksen rakenteiden, pedagogiikan ja esimerkiksi ohjauspalveluiden tutkimuksellinen kehittäminen vahvistaisi Centrian osaamista edelleen. Samalla se lisäisi sekä koulutusten työelämärelevanssia että opiskelijoiden ja henkilöstön hyvinvointia nopeasti muuttuvissa toimintaympäristöissä. Yksi esimerkki toimintaympäristön konkreettisista muutoksista on hybridimallien lisääntyminen koulutuksen toteuttamisessa.
Laatukäsikirjan mukainen jatkuvan kehittämisen sykli on osaamistavoitteiden seuraamiseen hyvä työkalu, joka tulisi tuoda nykyistä vahvemmin osaksi laajempaa strategista suunnittelutyötä ja päivittäisjohtamista.
Jatkuvan oppimisen kehittäminen
Centrian opiskelijoille tarjoama mahdollisuus maksuttomiin avoimen ammattikorkeakoulun opintoihin valmistumisen jälkeen on hyvä käytäntö ja osoitus innovatiivisesta koulutusajattelusta. Toinen hyvä esimerkki on opiskelijoiden työllistymismahdollisuus Centrian TKI-toimintaan. Nämä käytännöt vahvistavat mahdollisuuksia jatkuvaan oppimiseen ja lisäävät alueen osaamisvarantoa vielä valmistumisen jälkeen.
Auditointihaastatteluissa kuitenkin ilmeni, että Centrian henkilöstölle ja eri sidosryhmille jatkuvan oppimisen ja tutkintokoulutuksen välinen suhde ei ole yksiselitteinen. Lisäksi näitä käsitteitä tulkitaan toisistaan poikkeavin tavoin. Strategiaan pohjautuva jatkuvan oppimisen painopistealueiden määrittely edistäisi molempien osa-alueiden kehittämistä ja integraatiota. Samalla se madaltaisi tutkintokoulutuksen ja jatkuvan oppimisen välisiä raja-aitoja. Jatkuvan oppimisen tarkempi määrittely mahdollistaisi myös selkeämmät mittarit sen toteutumisen seurannalle.