Undervisningsmetoder som stöder målinriktat lärande
De undervisningsmetoder som används utvärderas kontinuerligt. Enligt kvalitetsrutinen GQAP24 Kvalitetsförfaranden i undervisningen poängteras kursansvarig lärares roll och enligt rutinen GQAP25 Kvalitetsplan för undervisning, är det utbildningsansvariga som ansvarar för detta. I den pedagogiska strategin som ingår i Novias strategi 2020+, i enheternas och utbildningarnas målavtal samt i kursutvärderingar noteras vikten av lämpliga undervisningsmetoder och utvecklingen av dylika.
Vid kursstart gör kursansvarig lärare ett förslag till utförandeplan som är kursspecifik och anpassad till berörd studerandegrupp. Högskolan uppmuntrar lärarna att föra en interaktiv diskussion med de studerande gällande kursinnehåll och metoder för genomförande, något som kan bekräftas i Studerandebarometern. Vilken undervisningsmetod som används bestäms utifrån vilka kompetenser som finns fastslagna för kursen och den undervisningsmetod som passar läraren och studerande ifråga. Vissa kurser kräver arbete i t.ex. fält, laboratorium, simulatorer för att studerande skall kunna uppnå de fastslagna kompetenserna. Inom vissa branscher ställer myndigheter eller kvalitetsorgan krav på undervisningsmetoder och ‐utrustning som skall användas inom vissa delmoment av undervisningen. Utbildningsansvarig godkänner därefter utförandeplanen. Både den enskilda läraren och högskolans ledning får feedback på genomförda kurser via det Novia‐gemensamma kursutvärderingsverktyget i Winha. Därtill uppmuntras utbildningar och lärare till egna kompletterande skriftliga och muntliga kursutvärderingar.
Undervisningsmetoderna varierar enligt de behov som lärandet kräver. Som exempel kan nämnas Jakobstadsenhetens sätt att undervisa i Music profile, med inlärningsavtal och studerandes Set Your Focus självvärderingprocess. Metoderna inbegriper oftast individuell handledning. Den övergripande utvärderingen sker i detta fall via individuella samtal samt portfolioutvärderingar.
Stöd till studerande i lärprocesserna och i att ge respons
Under sitt första studieår avlägger alla studerande en kurs Introduktion till högskolestudier. I kursen ingår diskussion om studieteknik och det interaktiva lärandet som genomsyrar Novias pedagogik. Under kursen relateras studierna till studerandes framtida yrkesroll och karriär, samt därpå följande individuella studieplanering. Den individuella studieplaneringen följs upp i utvecklingssamtal.
Beträffande kursutvärderingar har Novia ett system via högskolans studieadministrativa system Winha. Detta befästs i rutinernaGQAP24.5 (anvisningar för studerande) ochGQAP24.6 (anvisningar för personal) Utvärderingar av kurser och studiehelheter i Winha (anvisningar för personal). Därtill via den årliga Studerandebarometern, som uppgjorts och utvecklats vid studerandekåren Novium tillsammans med rektor, samt i rutinen GQAP24 Kvalitetsförfaranden i undervisningen, som tar upp kursansvarigs och studerandes ansvar för utvärdering.
För det Noviagemensamma kursfeedbackverktyget finns ett utvecklingsbehov gällande användarvänligheten (kompatibla internetläsare) och utformningen. I och med byte av studieadministrativt system (Peppi) under läsåret 2018‐2019 kommer denna brist att åtgärdas. Ett försök med kursutvärdering via QR‐kod genomförs i vissa utbildningar i Vasaenheten under år 2018, på basen av pilotförsök med systemet 2017.
Som exempel på studerandes aktiva roll kan nämnas den vid företagsekonomi/Åbo tillämpade teaminlärningen som aktivt påverkar studerandes egen lärprocess i och med det ansvar de får via drivandet av egna andelslag och projekt för externa uppdragsgivare. Ett annat exempel är hur Musik och scenkonst i Jakobstadsenheten för en aktiv dialog med studerande inkluderande teamcoaching på veckovisa möten.
Generellt ges studerande mycket ansvar i olika projekt och examensarbeten även med utomstående samarbetspartners.
Flexibla studievägar och rörlighet inom/mellan högskolorna
Flexibla studievägar möjliggörs via möjligheter att avlägga valfria studier eller individuella ersättande kurser och studiehelheter från andra utbildningar eller högskolor. Vid förutbestämda tidpunkter kan studerande anhålla om byte av utbildning inom högskolan, därtill via nationella ansökningsdatabasen studieinfo.fi, ifall byte önskas från en examensbenämning till annan.
Flexibla studievägar möjliggörs även genom samarbete med andra högskolor och universitet både nationellt och internationellt, till exempel studier via det så kallade JOO‐avtalet (avtal för flexibla studier). Inom högskolan kan studerande med hjälp av handledning och information skapa individuella studieval genom en individuell studieplan.
Novia har double degree avtal med flera europeiska högskolor, deltar i nätverket European Project Semester (EPS) och har ett nära samarbete med speciellt Turun ammattikorkeakoulu, Vaasan ammattikorkeakoulu, Arcada samt Åbo Akademi. Sedan 2010 samarbetar Novia och Åbo Akademi kring förverkligandet av en utlokaliserad diplomingenjörsutbildning (tvåårigt masterprogram) som planerats för att möjliggöra smidig övergång från Novias ingenjörsutbildningar i Vasa. Inom ramen för samordningen, har Åbo Akademi etablerat studiestigar inom alla fakulteter.
Utbildningsansvarig har mandat att godkänna ersättande prestationer i enlighet med Novias examensstadga (§18 Individuell studieplan och §20 Tillgodoräkning av studier).
Uppföljning av studietakten och studieavbrott
Studietakten följs upp genom uppföljning av avlagda prestationer per studerande (minst en gång per termin). Studerande som inte följer studietakten kontaktas och erbjuds stöd och handledning bl.a. för att förebygga studieavbrott. Även antalet studerande som presterar minst 55 sp per läsår följs upp för varje utbildning, enhet och högskolan som helhet.
Gällande avbrott följs dessa årligen upp, de sammanställs årligen på Novia nivå och diskuteras vid enheternas ledningens genomgång samt yrkeshögskolans ledningens genomgång. Studiehandledaren, utbildningsansvarig eller personal från studerandeservice diskuterar olika alternativ med studerande som planerar att eller väljer att avbryta studierna.
Studiehandledaren och/eller utbildningsansvarig känner till bakgrunden till nästan alla avbrott. Oftast förs flera samtal innan avbrottet sker och då diskuteras också framtiden. Vid behov kontaktar den studerande tillsammans med studiehandledaren den uppsökande ungdomsarbetaren på hemorten för att trygga att den som avbryter vet vad som är nästa steg.
Stöd till studerande genom hela studieprocessen
Studerande stöds genom i kvalitetssystemet fastställd tydlig ansvarsfördelning och klara rutiner GQAP25 Kvalitetsplan för utbildning visavi de olika processer och moment som en studerande går igenom under sin studietid. Personal vid Studerandeservice hanterar praktiska arrangemang och erbjuder hjälp under hela studietiden, studiehandledare erbjuder handledning under studietiden, utbildningsansvariga eller annan lärare håller årliga utvecklingssamtal med alla studerande. Stödet ges i regel som individuella diskussioner men i vissa fall som gruppdiskussioner, och kursansvariga ger därtill stöd i aktuell kurs.
Utöver detta erbjuder studerandekåren Novium bl.a. så kallade studietutorer, väntutorer och internationella tutorer som ger stöd och hjälp åt studerande i mindre grupper eller individuellt. Studerande har tillgång till studiepsykolog eller psykologtjänster. Novia har också utvecklingsprojekt inom vilka man i samarbete med externa intressenter tagit fram olika möjligheter för studerande inom karriärvägledning. Novia erbjuder även karriärtjänst för studerande i form av information om potentiella examensarbetsuppdrag och en intranätanslagstavla för praktik‐ och arbetsplatsannonser.
Via regelbundna utvecklingssamtal, möjlighet till individuell studieplan och vid behov tillgänglighetsplan stöds studerande under hela studietiden. Att studerande lätt får bra stöd kan bl.a. bekräftas i positiva resultat i den årliga studerandebarometern.
Identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens
Novias ledning har konsekvent gått in för att uppmuntra erkännande av tidigare erhållen kunskap. Detta synliggörs bland annat genom att studerande får information om och möjlighet att validera redan under introduktionsdagarna. I examensstadgan 20§ Tillgodoräkning av studier stipuleras hur validering och erkännande hanteras. Information om hur studerande ska gå tillväga finns publicerad på intranätet. Blanketter för anhållan om validering med tydliga anvisningar om tillvägagångssätt finns likaså på intranätet och separata valideringstillfällen ordnas årligen.
En studerande som är missnöjd med bedömning av en prestation har möjlighet att besvära sig mot denna i enlighet med examensstadgan § 33.2 Sökande av ändring vid bedömning. I Studerandebarometern har tidigare ingått en fråga som hänför sig specifikt till detta och som erhållit goda resultat. Frågan ingår från och med innevarande år inte längre i barometern, eftersom det setts nödvändigt att minska antalet frågor och då tillgodoräkningen bedömts inarbetad.
Främjande av studerandes välbefinnande
Högskolan främjar studerandes välbefinnande genom:
- Att lära känna och se individen.
- Att alla utbildningar erbjuder intressanta och välplanerade kurser med studerande, lärare och handledare som tillsammans lyckas skapa en god atmosfär för lärande.
- Att arbeta för att alla ska bli lika behandlade.
- Att ha en god och aktiv dialog med studerandeföreningar och studerandekåren Novium, vars generalsekreterare och styrelseordförande rektor regelbundet träffar.
- Att högskolan står för trefjärdedelar av studerandekårens budget, eftersom kåren ses ha en viktig roll när det gäller gemenskap, identitet och välbefinnande.
- Att ta tag i de omständigheter som lyfts upp i den årliga Studerandebarometer enkäten och genom att så snabbt som möjligt hantera omständigheter som påverkar studerandes välbefinnande negativt.
- Att erbjuda studiehandledning på alla enheter.
- Att arbeta för att göra högskolan tillgänglig, också för studerande med funktionsnedsättningar.
- Att via samarbete med andra högskolor ge bättre motionsmöjligheter åt studerande.
- Att via samarbeten med närsamhället erbjuda fungerande hälsovårdsservice som tillhandahåller förebyggande tjänster såsom kartläggning av hälsotillstånd vid studiestart och som under hela studietiden erbjuder hälso‐ och sjukvårdstjänster.
- Att via samarbete med andra högskolor erbjuda studiepsykolog‐ och psykologtjänster.
- Att Studerandekåren Novium har en trakasseriombudsman.
Likabehandling av studerande
Novia har en jämställdhetsplan och en likabehandlingsplan. Likabehandling av studerande säkerställs genom att:
- följa Novias Jämställdhetsplan och Likabehandlingsplan som bl.a. fastställer likabehandling oberoende kön eller etnisk bakgrund,
- fråga studerande om detta i den årliga Studerandebarometern,
- sträva efter att erbjuda samma service åt alla studerande oberoende av studieort och vald utbildning,
- i alla kurser ha kriterier för hur kursvitsord genereras och vad som krävs för godkänd prestation och
- ha tydliga rutiner för hur examensarbetet bedöms och hur vitsorden genereras,
- studerande som är missnöjd med bedömning av prestationer kan, efter att ha begärt rättelse av bedömning, vid behov ytterligare söka rättelse i beslut hos yrkeshögskolans examensnämnd. Nämnden har i uppgift att säkerställa likabehandling vid bedömning av prestationer.
Transparens vid antagning av studerande
Transparens vid antagning säkerställs genom att följa rutinen för GSSP04 Ansökan till examensinriktad utbildning GSSP04 och att Novia följer de nationella antagningsrekommendationerna och samarbetar med övriga högskolor för att ta fram gemensamma antagningskriterier. I vissa utbildningar ställs Noviaspecifika antagningskriterier. Antagningskriterierna finns publicerade i den nationella databasen www.studieinfo.fi.
Koppling till arbetslivet
I Novias övergripande strategi, Novia 2020+, finns i den matris som beskriver Novias utvecklingslinjer fram till år 2020 bland annat som bas att Novia ska ha gott rykte i arbetslivet och ett aktivt samarbete med arbetslivet som ska vara synligt via de kontakter Novia har till arbetslivet.
Utbildningsansvariga har ansvar för att upprätthålla ett gott samarbete med arbetsliv och övriga externa intressenter i frågor som rör den egna utbildningen. Vid utvecklandet av nya läroplaner och vid revidering av befintliga läroplaner ska arbetslivet involveras och deras önskemål beaktas, i enlighet med rutinen GQAP22 Upprättande av läroplan.
Kopplingen till arbetslivet säkerställs även genom:
- rutinen GQAP25 Kvalitetsplan för utbildning, som tar upp utbildningsansvarigs kontinuerliga ansvar gällande identifiering av arbetslivets utbildningsbehov, forskning, framtida utveckling, risker och potentiella trender via bl.a. kontinuerliga träffar med representanter från arbetslivet, intressenter, intresseorganisationer och myndigheter inom respektive bransch,
- årlig uppföljning av utbildningarnas externa kontakter. Högskolans externa kontakter hanteras fr.o.m. 2018 via CRM systemet Novia Network i enlighet med rutinen GQAP29 Administrering av CRM databasen Novia Network,
- uppdrag åt arbetsliv i form av studerandes examensarbeten och praktik samt företagsförlagda kurser och övningsarbeten, inom ramen för sina utbildningar.
Praktikperioder och andra arbetslivsförlagda studier skapar en interaktiv arena med arbetslivet. Genom detta samarbete utvecklar högskolan lärmiljöer som främjar yrkesskicklighet och erfarenhetsbaserat lärande. Kontakten till branschen hjälper den studerande att forma sin personliga kompetensprofil och personalen att identifiera arbetslivets utbildningsbehov och trender. Genom forskning och utveckling främjas en ömsesidig kunskapsutveckling med näringsliv och övriga organisationer, framförallt i de tvåspråkiga regionerna.